اگر اهل هنر و به‌ویژه موسیقی هستید، بی‌تردید نام تالارهای بسیاری را در پایتخت شنیده‌ یا آنها را دیده‌اید که انگار در و دیوارشان را با نت‌های موسیقی ساخته‌اند؛ اماکنی که با میزبانی از اجراهای مختلف، طنین آوا و نواها را در فضای اطراف‌ می‌پراکنند و حال و هوایی خاص به محیط می‌بخشند.

تالار رودكي

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌در تهران چندین تالار موسیقی وجود دارد که برنامه‌های متنوعی با حضور هنرمندان در آنجا برپا می‌شود و پاتوقی برای گردشگران موسیقی به شمار می‌آیند. برخی از تالارها را برایتان معرفی کرده‌ایم:

آمفی‌تئاتر برج آزادی

نشانی: میدان آزادی، طبقه زیرین برج آزادی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه اتوبوس‌های غرب تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: آزادی

روز و ساعت بازدید: هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۹

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

معرفی: این سالن طوری طراحی شده که کف آن ۱۵ متر پایین‌تر از سطح محل اجرا قرار دارد و ۴۰۰ مترمربع وسعت سن برای نمایش‌ها و برنامه‌هاست.

زیرسایه تالاب انزلی

سالن برج آزادی که ۲۸۸ نفر ظرفیت بازدیدکننده عادی و ۲۴ صندلی برای بازدیدکنندگان ویژه(VIP) دارد، جزو بزرگ‌ترین بلک‌باکس‌های ایران (*)به شمار می‌رود و با صحنه‌آرایی‌ها، نورپردازی‌ها و مراسم مختلف سازگار می‌شود. در این مجموعه تماشاچیان زمانی که به سقف می‌نگرند، طرح ویترای از تالاب انزلی (نقاشی از تالاب روی شیشه) به همراه نورپردازی ویژه را می‌بینند.

لشکرکشی طلایی هخامنشیان

این سالن آکوستیک شده و دارای عایق صوتی است تا حس نزدیکی و تسلط کامل روی اجرا برای بازدیدکنندگان به‌وجود ‌آید. در انتهای سالن هم پرده‌ای قرار دارد که با طرحی طلاکوب شده از لشکرکشی هخامنشیان، به فضای آمفی‌تئاتر جلوه‌ای خاص بخشیده است. همچنین در این قسمت، پرده‌ای نصب شده که مناسب نمایش‌های لیزر شو است و به‌نظر می‌آید روی آن آب از آبشاری روان جاری است.

تهران، شهر موسیقی های دلنواز

مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد

نشانی: بزرگراه شهیدهمت غرب، محوطه برج میلاد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: برج میلاد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: برج میلاد

روز و ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۳

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

معرفی: این تالار با ظرفیت ۱۶۰۰نفر در ۲ طبقه همکف و بالکن، یکی از مجهزترین تالارهای شهر تهران محسوب می‌شود که ۱۹۲۲ مترمربع مساحت و ۱۷۰۰ صندلی ظرفیت دارد.

سیستم‌های صوتی مجهز

در این سالن سیستم‌های صوتی پیشرفته به‌صورت معلق در راست و چپ تالار جانمایی شده است. همچنین برای تولید میزان کافی صدا هنگام اجرای کنسرت یا پخش موسیقی، ۴ Sub-Woofer (بلندگوی تقویت‌کننده صدا) در قسمت زیر صحنه جانمایی شده که کیفیت صدا را افزایش می‌دهند.

تجهیزات متنوع

تجهیزات داخل تالارهای مرکز همایش‌های برج میلاد متنوع است؛ به‌طوری که تالار اصلی ۱۱ دستگاه نمایشگر LED در اندازه حدودی ۱۲۰ مترمربع، سیستم پخش فیلم روی پرده نمایش عریض به ابعاد ۱۷۰ مترمربع، ویدئو پروژکشن با پرده نمایش به ابعاد ۴۸ متر با سیستم صوتی دالبی دیجیتال سینمایی دارد. تالار حافظ مجموعه هم با داشتن سن ۲۲۸ مترمربعی، برای اجرای برنامه‌های مختلف مناسب است و گردشگران علاوه بر حضور در محل اجرای کنسرت‌ها می‌توانند همزمان از برج میلاد هم دیدن کنند.

تهران، شهر موسیقی های دلنواز

تالار رودکی

نشانی: خیابان حافظ، خیابان شهریار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پل حافظ

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تئاترشهر

روز و ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۳

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

معرفی: یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران بوده و در حدود ۶ دهه فعالیت، میزبان تعدادی از بهترین اجراهای هنری چهره‌های سرشناس ایران است. این تالار ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد.

مأمن گروه‌های سنتی و کلاسیک

تالار رودکی تاکنون میزبان کنسرت گروه‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و اجراهای ارکسترال بوده است که در کنار کنسرت گروه‌های موسیقی معاصر، مدرن، تلفیقی، سنتی، رسیتال‌های پیانو، ویولن، فلوت، گیتار کلاسیک، ارکستر مجلسی، کر فیلارمونیک و کنسرت همنوازان و بسیاری برنامه‌های موسیقایی دیگر در اینجا اجرا شده‌اند.

نور و صوت مجهز

محل اجرای موسیقی در تالار رودکی ثابت است و قسمت انتهایی آن به اجرای گروه‌های کر و گروه‌های ارکسترال اختصاص دارد. این تالار در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به سیستم‌های صوتی و نورپردازی مدرن مجهز شد. دی‌ماه ۱۳۸۹ مراحل تعمیر، ترمیم و تجهیز نهایی تالار رودکی شامل نصب دوربین‌های تصویربرداری، پل نوری، سیستم آکوستیک، کفپوش، پرده پرتابل و ویدئو پروجکشن و همچنین تعویض سن و صندلی‌ها و تجهیز سیستم نوری انجام شد.

تهران، شهر موسیقی های دلنواز

تالار وحدت

نشانی: خیابان حافظ، خیابان شهریار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پل حافظ

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تئاتر شهر

روز و ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۳

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

معرفی: از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای تهران برای اجرای اپرا، موسیقی و تئاتر است که توسط یوگینا آفتاندلیانس و براساس نمونه اپرای دولتی وین ساخته و در آبان سال ۱۳۴۶ افتتاح شده است.

گچبری کنگره‌ای

زیربنای تالار وحدت به ۱۵هزار مترمربع می‌رسد و مساحت کل ساختمان در ۷ طبقه و زیرزمین‌ها ۲۱مترمربع است. این تالار شامل یک سالن همکف و ۳ طبقه بالکن به‌صورت نعل اسبی است که در مجموع گنجایش ۷۴۰تماشاگر را دارد. نمای بیرونی بالکن‌ها به شکل نیم‌دایره بوده و از داخل به سبک کنگره‌های هخامنشی گچبری شده است.

مجهز به پرده ضدحریق

سن اصلی تالار وحدت با عرض ۱۲متر و بیش از ۱۰متر عمق، ۳سیستم سن متحرک دارد. همچنین ۲ پرده اصلی نمایش که با یک و نیم متر فاصله از هم قرار گرفته‌اند، در قاب‌های جانبی صحنه کاملا پنهان هستند. ۲ سیستم پرده آهنی ضدحریق و کاملا آکوستیک از دیگر امکانات اینجاست که پرده آهنی اصلی، سالن تماشاگران را از تمام صحنه جدا می‌کند و مانع نفوذ آتش از ۲ بخش مجزا می‌شود.

تهران، شهر موسیقی های دلنواز

مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی

نشانی: میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهید فلاحتی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: علی‌آباد یا راه‌آهن

روز و ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۳

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

معرفی: این سالن با ۱۵۰۰ نفر ظرفیت در فضایی به وسعت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و در ۲ طبقه ساخته شده و محل مناسبی برای اجرای برنامه‌های موسیقی است.

میزبان ارکسترهای سمفونیک و فیلارمونیک

تجهیزات و وضعیت فیزیکی سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی شهیدآوینی به‌نحوی است که امکان اجرای انواع برنامه‌ از قبیل کنسرت‌ موسیقی‌های پاپ، سنتی، ارکسترهای سمفونیک و فیلارمونیک، برگزاری انواع جشنواره، همایش‌ها و سمینارهای داخلی و خارجی و برگزاری برنامه‌های مناسبتی را دارد.

سالن انتظار ۵۰۰ نفره

سالن انتظاری که برای مراجعان این مجموعه درنظر گرفته شده، ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد و حدود ۲۲۰ متر استیج نیز برای اجرای برنامه درنظر گرفته شده است. اتاق‌های گریم، رختکن و نمازخانه مجزا برای بانوان و آقایان، ۲ طبقه فضای پذیرایی با حدود ۵۰۰ متر زیربنا و با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر VIP، تخصیص اتاق برای مواقع اورژانس و مراقبت‌های ویژه و اتاقی برای مهمانان و شخصیت‌های کشوری برخی از امکانات این مجموعه است.

* بلک باکس: سالن اجرای نمایش مکعب شکل که دیواره‌های آن با رنگ سیاه رنگ آمیزی شده و تمام امکانات این سالن نظیر صحنه، نورپردازی، ماشینری، محل قرارگیری تماشاگران و … پرتابل و قابل حرکت است.

تهران، شهر موسیقی های دلنواز

کد خبر 834126
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha