علی سلاجقه با حضور در غرفه همشهری در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات به سوالاتی در مورد دریاچه ارومیه پاسخ داد.

درياچه اروميه

همشهری آنلاین: علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن ابراز تبریک و خداقوت به خبرنگاران در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: گام دوم احیای دریاچه ارومیه یا همان گام نرم‌افزاری احیا شروع شده است. بیشترین وظایف در این مرحله بر عهده وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی است. از ابتدای بهمن از سد کانی‌سیب حقابه دریاچه ارومیه رهاسازی شده است. حدود ۱۵ متر مکعب در ثانیه آب به سمت دریاچه به عنوان حقابه جاری می‌شود. علاوه بر این با بارش‌های امسال، تراز دریاچه به ۱۲۷۰.۱۵ متر رسیده است.

او از وزیر نیرو خواست که با توجه به اینکه کم کم به زمان استفاده از آب سدها برای کشاورزی می‌رسیم، هر چه سریعتر رهاسازی حقابه دریاچه از دیگر سدهای این حوضه آبریز شروع شود. معاون رییس جمهوری گفت: اگر وزارت نیرو ۶۲۷ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه را تا پایان اسفند از مخزن سدها رهاسازی کند، دریاچه وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد و دریاچه با وضعیت نامناسبی که چند هفته پیش شاهدش بود، نجات پیدا می‌کند.

علی سلاجقه در مورد وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: قبل از بارش‌های اخیر، تیم معاونت دریایی و حفاظت تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست، گام‌های بلند برای احیای تالابهای اقماری برداشته است. این تالابها وضعیت خوبی دارند، پوشش گیاهی آنها مطلوب است. هم اکنون حجم دریاچه با وجود بارش‌های اخیر به ۱.۳ میلیارد متر مکعب رسیده است. امیدوارم با رهاسازی آب از سدها و همچنین ۶۰۰ میلیون متر مکعب آبی که قرار از تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز به دریاچه برسد دریاچه به روزهای خوب خود که زمانی ۵ میلیارد متر مکعب در آن بود برسد.

بیشتر بخوانید:

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۲ ماه زودتر

اتفاقی مهم برای دریاچه ارومیه پس از ۵۰ سال

دریاچه ارومیه نمرده است؛ خبر خوب از نجات دریاچه ارومیه + جزئیات

کد خبر 833958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    6 1
    این آب کمتر از ده درصد آب دریاچه درتاراز نرمال هست واین کجاش خوبه....تابستان دریاچه خشک خواهد شد
  • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    از نظر اینا خوبه ولی از نظر تراز نرمال کمتر از یک دهم آب داره و خشک محسوب میشه
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    ای کاش فکری هم به حال دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ ایران است میکردید دریاچه های استان فارس همگی خشک شدند و محیط زیست آنها در خطر است و همچنین کشاورزی و بادهای خاک آلود بهار و تابستان همه چیز را آلوده و خشک میکند ایران فقط دریاچه ارومیه رو نداره پرندگان مهاجر برای آب و غذا به زمین های کشاورزی میروند که درست نیست و برایشان خطرناک است اینقدر بی خیالی نسبت به بقیه دریاچه ها درست نیست 😡😡😡
  • کلام حق IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    جناب سلاجقه با عرض پوزش آذربایجان شرقی چرا در حق آبه همکاری نمیکند ولی عوارض پل میانگذر رو بخوبی دریافت میکنه ودیگر سدها چرا حق آبه رها نمیکنن وآیا بهتر نیست بجای زمینهای دیم وکشاورزی شده بفکر دریاچه باشید تا زحمات نکشیده تون به هدر نره!!!!!