پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

نجات تالاب‌هایی که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند ولی به دلایل مختلف در فهرست دیگری به نام «مونترو» قرار گرفته‌اند، کاری است که فقط با همکاری همه ذینفعان عملی است. قرارگرفتن نام یک تالاب در فهرست مونترو گوشزدی درمورد «در آستانه نابودی» بودن آن است.

تالاب انزلی

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی: در سالی که رو به پایان است، مجموعه تالابی آلماگل، آجیگل و آلاگل در حوضه آبریز رودخانه اترک، با مجموعه اقداماتی مثل لایروبی کانال‌های انتقال آب از فهرست مونترو خارج شدند البته این تالاب‌ها تاکنون دوبار در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۸ به این فهرست وارد شداند. هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای خروج ۶تالاب باقیمانده در فهرست مونترو ادامه دارد.

تالاب ها چرا به فهرست مونترو می روند؟

تالاب‌هایی در فهرست مونترو قرار می‌گیرند که پیشتر در فهرست کنوانسیون رامسر قرار گرفته باشند. اگر تالابی معیارهای شایستگی برای پیوستن به رامسر سایت را از دست بدهد در این فهرست قرار می‌گیرند. فهرست مونترو فهرستی از تالاب‌های بین‌المللی است که با تغییراتی در ویژگی‌های محیط‌زیستی همراه بوده یا در معرض چنین تغییراتی قرار دارند. این تغییرات می‌تواند تحت‌تأثیر تحولات تکنولوژیک، گسترش آلودگی و یا دیگر دخالت‌های انسانی باشد. در قواعد بین‌المللی، ورود نام یک تالاب به فهرست مونترو، یک مکانیسم داوطلبانه است و منظور از آن برجسته کردن مشکلات تالاب‌های خاص با اهمیت بین‌المللی و حل آن است.

مسیر خروج تالاب ها از سیاهه مونترو

آرزو اشرفی زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها: آخرین تالاب‌هایی که از فهرست مونترو خارج شد مجموعه تالاب‌های آجیگل و آلماگل استان گلستان بود که در هم‌اکنون ۱۰۰ و ۳۰درصد آبگیری شده‌اند. بهبود شرایط این تالاب‌ها ماحصل نشست‌های مشترک با وزارت نیرو در حوضه آبریز اترک است. امسال لایروبی مسیر ورودی تالاب‌ها و تامین حقابه شرایط را مطلوب کرد. این تالاب‌ها سال گذشته به‌دلیل کاهش بارندگی شرایط خوبی نداشتند و تنها ۱۵درصد از آنها آبگیری شده بود. در تلاشیم که مجموعه تالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و شورگل را نیز ار این فهرست خارج کنیم. این تالاب‌ها ازجمله تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه هستند. علت قرارگیری این مجموعه تالابی در فهرست مونترو زهکشی است که در دهه۸۰ روی تالاب یادگارلو زده شد. عمق این زهکش مثل دره عمیقی شده که پرشدنی نیست و عملا ما ناچاریم یادگارلو را از مجموعه سه‌تایی جدا کنیم تا آن دو دیگر را از فهرست مونترو خارج کنیم.

تالاب‌های ایرانی فهرست مونترو وسعت ثبت در کنوانسیون رامسر ثبت در فهرست مونترو دلیل ورود به فهرست مونترو
مجموعه تالاب انزلی ۱۵هزار هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۷۲ شکار غیرمجاز، تخلیه فاضلاب خام یا پساب کشاورزی، تغییر سطح آب
هامون صابری و هامون هیرمند ۵۰هزار هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۶۹ عدم‌تخصیص حقابه
هامون پوزک ۱۰هزار هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۶۹ عدم‌تخصیص حقابه
نیریز و کمجان ۱۰۸هزار هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۶۹ تخلیه پساب کشاورزی
شادگان، خوالامیه، خورموسی ۴۰۰هزار هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۷۲ آلودگی شیمیایی، زهکشی، توسعه کشاورزی
شورگل، یادگارلو و درگه سنگی ۲۵۰۰ هکتار ۱۳۵۴ ۱۳۶۹ مانور، خشکسالی و آلودگی

۲۶ تالاب‌ ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است

تالاب های ایرانی در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر: دیر نخیلو، شیبلو، میل مغان، گندمان، مورد زرد زیلایی، گهر، بورالان، هورالعظیم

بیشتر بخوانید:

تالاب برم الوان چرا جهانی شد؟

مهاجران به ایران رسیدند | شکل حفاظت از پرنده ها را عوض کنید

وضعیت وخیم تالاب انزلی ؛ عمق تالاب ۶ متر کاهش یافت

سفر هیأت حاکمه طالبان به ایران برای نجات تالاب هامون

ضرب الاجل دو ماهه برای گرد و غبار سیستان

ردپای یک «مهاجم» در خشکیدگی تالاب هامون

کد خبر 833675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha