بزرگراه شهید چمران (بزرگراه پارک‌وی سابق)، شهربازی، زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی و مجموعه ورزشی انقلاب و وزارت ورزش که این روزها جزء اماکن مهم شهر تهران محسوب می‌شوند، در دل اراضی کشاورزی اوین ساخته شد؛ اماکنی ساخت آنها بلوایی میان اوینی‌ها و ماموران دولت به پا کرد.

مجموعه ورزشی انقلاب

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : برای تصرف این اراضی، اعتراضات کشاورزان ادامه یافت و تنگناهای فراوانی پیش آمد؛ چرا که اوینی‌ها راضی به واگذاری اراضی پرمحصولشان به دولت وقت نبودند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سید مهدی اعرابی، شمیران‌پژوه، در باره درگیری اوینی‌ها با حکومت پهلوی برای ساخت مجموعه ورزشی انقلاب و نمایشگاه‌ بین‌المللی چنین تعریف می‌کند: «با روی کارآمدن پهلوی موضوع تصرف املاک و اراضی اوینی‌ها به بهانه‌های مختلف شروع شده بود و در نهایت از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۶ کل اراضی کشاورزی اوین به تصرف درآمد. در آبان ۱۳۴۶ بحث توسعه و ایجاد سازمان‌های جدید ساخت بزرگراه پارک‌وی مطرح شد که بخشی از این مجموعه‌ها از دل اراضی اوین گذر می‌کرد. این ماجرا مانند ضربه‌ای کاری به اوینی‌ها بود و اهالی روستا به‌طور کامل اراضی خود را از دست دادند. به‌ویژه اینکه مسیر بزرگراه پارک‌وی از فرودگاه مهرآباد شروع می‌شد و در ادامه از اراضی روستای طرشت که در شمال خیابان جناح امروزی است و نیز باغ‌های اراضی ونکی‌ها می‌گذشت. و در نهایت برای متصل شدن به خیابان ولی‌عصر(عج) از اراضی اوینی‌ها گذر می‌کرد.»

بلوای ساخت مجموعه ورزشی و نمایشگاه | زدوخورد اوینی‌ها با ماموران دولت

اما ماجرای زد و خورد اوینی‌ها با مأموران دولتی از کجا شروع شد؟ اعرابی می‌گوید: «سال ۱۳۴۶ از سوی وزارت کشاورزی (بنگاه خالصه‌جات) اطلاعیه‌ای به کشاورزان ابلاغ شدتادرزمین‌های محدوده طرح،کشت و کار انجام ندهند. آنها مثل روال گذشته، بدون توجه به این اخطار، به کشت و کار آبا و اجدادی خود مشغول شدند و وقتی دولت وضعیت را چنین دید با حدود ۳هزار کارگر و نیروی سرکوب سر زمین اوینی‌ها رفتند و با حفر گودال‌های عمیق و کار گذاشتن پایه‌های آهنی و سیم‌خاردار دورتادور زمین‌ها، مانع ورود کشاورزان به داخل اراضی زیر کشت شدند.»

چند روزی اوینی‌ها صبوری کردند و وارد زمین نشدند. سرانجام اما روز ۱۵ آبان‌ماه کاسه صبرشان لبریز شد؛ همه اهل روستا،از کودک و پیر و جوان تا زن و مرد، به قصد برداشتن حصارها راهی زمین‌هایشان شدند و درگیری شدیدی میان مأموران دولتی با کشاورزان شکل گرفت و عده‌ای دستگیر و بازداشت و زخمی شدند و در نهایت با تهدید و بازداشت موقت تعدادی از اهالی زمین‌ها به تصرف دولت شاهنشاهی درآمد.

بنا به گفته این شمیران‌پژوه، مجموعه ورزشی انقلاب هم در دل همین زمین‌ها ساخته شد. البته قبل از ساخت این مجموعه، زمین گلفی برای تمرین و بازی آمریکایی‌ها ساخته شده بود. بعد از تصرف زمین‌های اوین، ساخت بناهای جدید، از جمله مجموعه ورزشی انقلاب (شاهنشاهی سابق)، انجام شد.

کد خبر 833453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha