آمار نشان می‌دهد که دروازه‌بان‌ها اگر شیرجه نزنند بیشتر احتمال دارد پنالتی‌ها را مهار کنند.

صلاح

به گزارش همشهری‌آنلاین، قانون یک پا پشت یا روی خط، فقط دروازه‌بان‌های لیگ برتر انگلستان را خلع سلاح کرده تا جایی که در این فصل لیگ جزیره تنها ۲‌پنالتی مهار و بقیه تبدیل به گل شده‌اند. به‌عبارتی دیگر، ۹۰‌درصد پنالتی‌ها در این فصل گل شده که این بهترین نرخ در همه ادوار لیگ است. این در حالی است که پس از فصل ۲۱-۲۰۲۰، داوران بیشترین نرخ اعلام پنالتی را داشته‌اند. در آن فصل به‌طور میانگین در هر ۳‌بازی، یک‌پنالتی اعلام می‌شد و این در حالی است که این آمار امسال به یک‌پنالتی در ۳.۴‌بازی رسیده است. با قوانین جدید، دروازه‌بانان معمولا حدسی عمل می‌کنند یا براساس سوابقی که از زننده ضربه در ذهن دارند یا روی بطری نوشته‌اند، به یک سمت شیرجه می‌زنند. حالا جالب‌تر اینکه اپتا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که اگر آنها شیرجه نزنند و سر جای خود بایستند، بیشتر احتمال دارد پنالتی‌ها را مهار کنند.

پیش از این هرگز در تاریخ لیگ برتر نرخ گل شدن پنالتی‌ها تا این اندازه (۹۰درصد) نبوده. تا همین چند وقت پیش بهترین دوره به فصل ۱۴-۲۰۱۳ مربوط می‌شد که ۸۳.۹درصد ضربات گل شده بود. در فصل ۰۲-۲۰۰۱ کمترین میزان یعنی ۶۵.۸درصد ثبت شد و در ۷‌فصل مختلف میانگین گلزنی از روی نقطه پنالتی زیر ۷۵درصد بود، ازجمله فصل پیش که ۷۴.۸‌درصد پنالتی‌ها به گل تبدیل شد.

اگر دروازه را به ۳‌قسمت در ناحیه عرض تقسیم کنیم، دروازه‌بان‌های لیگ برتر درصورتی که هنگام ضربه پنالتی از جای خود تکان نمی‌خوردند، می‌توانستند ۱۵‌پنالتی این فصل را مهار کنند، درحالی‌که تنها ۲‌پنالتی را گرفته‌اند. این فصل ۱۵‌مورد پنالتی‌ها به وسط دروازه زده شده که ۱۴تای آن گل شده. تنها محمد صلاح در بازی با نیوکاسل مقابل مارتین دوبراوکا ضربه‌اش را به وسط دروازه زد و خراب کرد.

این به‌معنای ۹۳.۳‌درصد موفقیت در این فصل برای ضربات پنالتی وسط دروازه است، در مقایسه با ۸۹.۱درصد شانس گلزنی وقتی ضربه به گوشه‌ها زده می‌شود. فصل گذشته، ۹۵‌درصد از پنالتی‌هایی که به وسط دروازه زده شد به هدف نشست، درحالی‌که ۶۹.۶‌درصد ضربه‌ها به سمت گوشه‌ها گل شده بود. فصل پیش پنالتی‌زن‌ها در ۲۰‌مورد وسط دروازه را هدف گرفتند که تنها یکی از آنها توسط جیمز مدیسون در رویارویی با جردن پیکفورد از اورتون توپ را خراب کرد.

در طول این ۲‌فصل، ۲۱.۲‌درصد از پنالتی‌ها (۳۵ از ۱۶۵) در وسط چارچوب نشسته.

پنالتی‌زن‌ها یا از قبل تصمیم می‌گیرند به کدام سمت بزنند یا منتظر حرکت دروازه‌بان می‌مانند و سپس ضربه می‌زنند. به‌نظر می‌رسد دسته اول موفق‌تر باشند.

بدون حرکت ایستادن مقابل صلاح ایده بدی نیست. بازیکن مصری ۴‌باردر این ۲‌فصل پنالتی را به وسط دروازه زده که بیش از هر بازیکن دیگری بوده و تنها یک مورد را از دست داده. یک‌بار در اکتبر گذشته جردن پیکفورد مقابل صلاح وسط دروازه ایستاد اما مهاجم لیورپول توپ را به سمت چپ دروازه‌بان اورتون زد و آن را گل کرد. بارت وربروگن از برایتون هم به همین شکل فریب خورده بود تا اینکه در روز سال نو گلر نیوکاسل توپ صلاح را گرفت.

صلاح در لیورپول ۶‌بار پنالتی‌های خود را خراب کرده که در میان بازیکنانی با ۳۰‌پنالتی یا بیشتر بدترین رکورد به‌حساب می‌آید.

از فصل ۱۱-۲۰۱۰ تا به امروز، ۳۴۹‌بازیکن در ۶‌لیگ برتر اروپایی در لیگ، جام‌های حذفی، اتحادیه و لیگ قهرمانان اروپا، ۱۰‌پنالتی یا بیشتر را زده‌اند. در این بازه زمانی، این ۳۴۹‌بازیکن، ۶۸۶۸‌بار پنالتی زده‌اند که ۵۵۶۷‌مورد از آنها با نرخ تبدیل ۸۱.۱‌درصدی گل شده. این کمتر از میانگین ۸۲.۸‌درصدی صلاح است.

این مصری رکورد بهتری نسبت به ایموبیله (۵۳ از ۸۱.۵–۶۵‌درصد)، امباپه (۱۶ از ۸۰–۲۰‌درصد)، مسی (۶۹ از ۸۷–۷۹.۳‌درصد)، آگوئرو (۴۹ از ۷۹–۶۲درصد)، لمپارد (۲۹ از ۷۸.۴–۳۷درصد) و حتی جیمز وارد پروس (۱۴ از ۷۳.۷–۱۹درصد) دارد.

رکورد گل شدن ۱۰۳‌پنالتی رونالدو از ۱۲۰پنالتی (۸۵.۸درصد) استثنایی است؛ تقریبا برابر با هری کین (۴۱ از ۴۸-۸۵.۴درصد). در سال‌های اخیر ایوان تونی (۲۳ از ۹۵.۸–۲۴درصد)، جورجینیو (۳۵ از ۴۰، ۸۷.۵درصد) و برونو فرناندز (۳۹ از ۹۰.۷–۴۳درصد) هر کدام رکوردهای درخشانی داشته‌اند.

فصل پیش پنالتی‌زن‌های سری‌آ نسبت به سایر لیگ‌های اروپایی عملکرد بهتری داشتند و ۷۹درصد پنالتی‌ها را به گل تبدیل کردند. تیم‌های لالیگایی با ۶۵‌گل از ۹۳‌پنالتی و نرخ ۶۹.۹‌درصد، بدترین پنالتی‌زنان ۵ ‌لیگ برتر اروپایی بودند.

کد خبر 833179
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha