13روز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری در دور ششم زمان باقی مانده است و تنور انتخابات هر روز داغ‌تر می‌شود و بخش زیادی از خبرها حول و حوش این ماجرا می‌چرخد.

مجلس خبرگان

به گزارش همشهری آنلاین، بسته خبری تا انتخابات امروز را با اظهار نظر پرویز سروری رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر تهران شروع میکنیم. سروری از آغاز مصاحبه‌های تخصصی حوزه حکمرانی با داوطلبان حضور در لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خبر داد و گفته مصاحبه با داوطلبان‌، ۳ روز به طول می‌انجامد. وی همچنین عنوان کرده که از حدود ۲۵۰ نامزد معرفی شده‌ توسط کانون‌های تخصصی، افراد شاخص جبهه انقلاب و احزاب و جریانات سیاسی که شاخص‌های اولیه حضور در لیست تهران را دارند، سوالات تخصصی در حوزه قانونگذاری، حکمرانی و سیاست‌گذاری پرسیده خواهد شد و نامزدها از این جنبه ارزیابی می‌شوند.

اما از انتخابات مجلس خبرگان غافل نشویم.غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در خصوص نحوۀ ارائه لیست مشترک با جامعه مدرسین برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفته: جامعۀ روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دو نشست هماهنگی که با هم داشتند پیشنهادات خود را برای ترکیب لیست خبرگان دوره ششم با هم مبادله کردند. مصباحی مقدم در آخر هم 16 فرد را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز معرفی کرد.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری در افتتاحیۀ بیست و دومین کنگرۀ این حزب در صبح پنجشنبه، اعتراضات خودش را درباره تایید صلاحیت ها مجدد اعلام کرده و گفته در این انتخابات، فقط اصلاح‌طلبان را رد نکرده‌اند، مستقلین نیز در سطح کشور نماینده‌ای ندارند. کواکبیان بیانیه 110 اصلاح طلب برای انتخابات پیش رو را هم نقد کرد و گفت: ما از بیانیهٔ 110 فعال سیاسی اصلاح طلب حمایت نکرده‌ایم و جناح مقابل، نباید از این بیانیه استفاده کنند که اینان در جبهه اصلاحات، در برابر رهبری جبهه اصلاحات قرار گرفته‌اند؛ اینان گفته‌اند که اگر روزنه‌ای وجود داشته باشد، از آن حمایت می‌کنند.

منصور حقیقت پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور علی لاریجانی هم مثل همیشه شایعات مبنی بر لیست لاریجانی برای انتخابات مجلس را تکذیب کرد و گفت: بنده که اطلاعی از این موضوعی که می‌گویند ندارم و آقای لاریجانی نه لیستی دارند و نه قرار است از لیستی حمایت کنند و نه قرار است با کسی ائتلاف کنند. حقیقت پور به نسبت فامیلی میان علی لاریجانی و علی مطهری هم اشاره کرده و گفته: البته آقای مطهری فامیل آقای لاریجانی هستند و به عبارتی هر اقدامی که ایشان انجام دهند به اسم آقای لاریجانی هم می نویسند. ولی این یک تحلیل عوامانه‌ای است که هر اقدامی که فامیل یک طرفی انجام داد را به نام یک شخصیت بنویسند.

علاوه بر این، محمدصادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی صراحتا اعلام کرد که از لیست علی مطهری در تهران حمایت خواهد کرد. عمق این حمایت به حدی است که جوادی حصار مدعی شده حتی اگر مطهری در شهرستان‌ها نیز لیست بدهند، از آن لیست حمایت می‌کند؛ در غیر این صورت نیروهای خودشان و نیروهای اصلاح‌طلبی که در حوزۀ انتخابی‌شان رأی آوری نسبی داشته باشند، مورد حمایت حزب اعتماد ملی قرار میگیرد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور هم از تقاضای عده ای از نامزدهای انتخابات برای تغییر حوزه انتخابیه خبر داد و گفته 25 بهمن، فرصت نامزدهای انتخابات مجلس برای تغییر حوزه انتخابیه به پایان رسید و ۵۲۱ نفر درخواست تغییر حوزه انتخابیه خود را ثبت کردند. به گفته وی این درخواست ها در فرآیندی ۵ روزه باید در هیات های اجرایی ، نظارت و شورای نگهبان بررسی شود.

بسته خبری امروز را با اعلام یک آمار مهم از سید عباس جوهری، معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران به اتمام می رسانیم. رئیس ستاد انتخابات تهران گفته ۳ هزار و ۸۹۸ نفر در تهران برای حضور در مجلس دوازدهم باهم رقابت می‌کنند. وی همچنین اعلام کرده که امسال در تایید صلاحیت‌ها شاهد رشد ۳۱ درصدی نسبت به دوره قبل هستیم و تا اول اسفند هنوز فرصت وجود دارد که شورای نگهبان افراد دیگری را تایید کند که ممکن است به این آمار اضافه شود. برای ایجاد رقابت بیشتر، بیش از ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده که ۱۰ شبکه در تهران در اختیار کاندیداها خواهد بود.

کد خبر 832796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    خخخخخخ ناف آقای کواکبیان را با اعتراض بریدند جز اعتراض هم کار دیگه ای بلد نیست