عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین درباره عملکرد مجلس یازدهم در حوزه شفافیت اظهارکرد: مجلس در دوره کنونی نگاه ویژه‌ای به موضوع شفافیت داشته‌ و آن را صرفا به موضوع «شفافیت آرای نمایندگان» تقلیل نداده‌است.

مجلس

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: مجتبی یوسفی با بیان اینکه در مجلس یازدهم تلاش شد در ساختارهای تصمیم‌گیری کشور شفافیت حاکم شود، افزود: نمایندگان مردم معتقدند موضوع شفافیت باید با خروجی ملموسی برای مردم همراه شود و آنان بتوانند نتیجه آن را در زندگی‌شان ببینند. در واقع تسهیل زندگی مردم و فراهم کردن آرامش و آسایش برای آنان از رویکردهای مدنظر در مجلس در حوزه شفافیت بوده‌است.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در مجلس یازدهم به‌منظور شفافیت در امور جاری کشور که می‌تواند برای مردم آسایش و آرامش به‌همراه داشته باشد، گفت: یکی از اقدام‌های انجام شده دراین زمینه، تصویب قانون پنجره واحد صدور مجوز کسب‌وکار با همکاری دولت بود که گام مهمی در رونق کسب و کارها به‌حساب می‌آید و با معضل «امضاهای طلایی» مقابله می‌کند.

یوسفی اصلاح قانون بانکداری را از گام‌های مهم دیگر مجلس یازدهم در عرصه شفافیت اقتصادی دانست و ادامه داد: با این قانون بخش‌هایی که دچار عدم شفافیت بودند؛ چه در حوزه قوانین و خلق نقدینگی و چه در موضوع اختصاص وام‌های مشکوک، اصلاح خواهند شد. این اقدام مجلس گام مهمی در زمینه تحقق شفافیت اقتصادی در کشور محسوب می‌شود.

خروجی شفافیت در مجلس یازدهم چه بود؟ | فهرست گام‌ های شفافیت ساز نمایندگان

۴ گام مهم مجلس و دولت

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: در حوزه پرداخت‌های دولت و حساب‌های دولتی نیز مجلس یازدهم اقدام‌های موثری انجام داد که دستاورد مهم آن، شفافیت در پرداخت‌های دولتی خواهد بود.

یوسفی با اشاره به نگرانی‌های مردم در گذشته در حوزه پرداخت‌ حقوق‌های نجومی عنوان کرد: مجلس یازدهم در بحث حقوق و دستمزد اقدام‌های مهمی انجام داد و تحقق عدالت در پرداخت‌ها و مقابله با حقوق‌های نجومی از مهم‌ترین رویکردهای مدنظر مجلس و همچنین دولت دراین عرصه بوده‌است؛ رویکردهایی که در چارچوب موضوع «شفافیت» باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی اصلاح قانون مالیات را نیز از دیگر گام‌های شفاف‌ساز مجلس یازدهم دانست و گفت: برقراری عدالت در پرداخت‌ها و پلکانی کردن کسر مالیات از حقوق کارمندان از گام‌های مهم برداشته شده دراین عرصه به شمار می‌رود. در بحث مالیات بر سوداگری، به‌ویژه در چهار حوزه سکه و طلا، خورو، ارز و مسکن هم اقدام‌های مهمی انجام شد که تاثیر مهمی در تحقق شفافیت اقتصادی خواهد داشت.

عزم مجلس یازدهم برای تحقق شفافیت

عضو هیات‌رئیسه مجلس با دفاع از عملکرد مجلس یازدهم در حوزه شفافیت، تصریح کرد: دراین مجلس حدود دوسوم نمایندگان به طرح شفافیت رای دادند. مقایسه این استقبال از شفافیت با رای ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصدی به موضوع شفافیت در دوره‌های گذشته، نشان‌دهنده عزم مجلس یازدهم برای تحقق شفافیت است.

یوسفی ادامه داد: با وجود اینکه طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام درگیر پیچیدگی‌هایی شد، اما بیش از ۲۱۷ نفر از نمایندگان به‌صورت داوطلبانه برای شفاف کردن آرای خود، با وجود هزینه‌هایی که بعضا به‌دنبال دارد، اقدام کردند. در برخی موضوع‌های تخصصی، نمایندگان آرای خود را منتشر کردند، اما این موضوع به مستمسکی ازسوی برخی افراد برای حمله به نمایندگان تبدیل شد. با این وجود اما، مجلس عزم راسخی دراین حوزه دارد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع اموال و دارایی‌ها نیز نمایندگان مجلس یازدهم بیشترین میزان ثبت دارایی‌های خود را داشته‌اند، اضافه‌کرد: نمایندگان مردم تلاش کردند به دور از شعارزدگی، موضوع شفافیت را پیگیری کنند؛ مسیری که همچنان نیازمند برداشتن گام‌های بیشتری است.

کد خبر 832284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha