دیوار عصر حجر که در دریای بالتیک یافت شده، قدیمی‌ترین ابرسازه اروپا است. بقایای این ساختار ۹۷۱ متر طول دارد. هدف واقعی ساخت این دیوار همچنان یک راز است.

دیوار باستانی بلینکروال

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، بقایای یک سازه عظیم که بلینکروال (Blinkerwall) نام‌گذاری شده، ۹۷۱ متر طول دارد و قدیمی‌ترین ابرسازه اروپا است. این دیوار در سواحل آلمان در خلیج مکلنبورگ در دریای بالتیک پیدا شد.

گفته می‌شود که این شاهکار باستانی که زیر عمق ۲۱ متر آب پنهان شده، بیش از ۱۰ هزار سال پیش احتمالا توسط شکارچیان اولیه ساخته شده است. محققان فرض می‌کنند که زمانی در کنار یک دریاچه یا مرداب قرار داشته و اطلاعات ارزشمندی را در مورد زندگی اجتماعی ماقبل تاریخ ارائه می‌دهد.

دیوار زیر آب به طور تصادفی در یک سفر دانشجویی تقریبا ۱۰ کیلومتری (شش مایل) در فراساحل کشف شد. محققان از یک تجهیزات سونار (دستگاه ردیاب صوتی زیرآبی) چند پرتوی و یک کشتی تحقیقاتی برای یافتن آن استفاده کردند.

هدف از ساخت این دیوار عظیم همچنان یک راز باقی مانده، اما محققان حدس می‌زنند که احتمالا به عنوان گذرگاهی برای شکارچیانی که گله‌های گوزن شمالی را تعقیب می‌کنند، کارکرد داشته است. محققان پدیده‌های طبیعی مانند سونامی یا حرکات زمین در عصر یخبندان را به عنوان علت تشکیل بلینکروال، رد می‌کنند.

این دیوار احتمالا حدود ۸۵۰۰ سال پیش در اثر بالا آمدن سطح دریا به زیر آب رفته است. این امر بلینکروال را در طیفی از قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته‌شده معماری جهان قرار می‌دهد و به طور بالقوه آن را به قدیمی‌ترین ابرسازه ساخت بشر در اروپا تبدیل می‌کند.

این تیم قصد دارد برای بازسازی منظره باستانی، جست‌وجوی استخوان‌های حیوانات و کشف مصنوعات مدفون شده در رسوبات اطراف دیوار، به سایت بازگردد. سازه‌های عصر حجر برای رسیدن به درک متفاوت از فرهنگ‌های دوره‌های یخبندان پسین و میان‌سنگی در اطراف دریای بالتیک ارزشمند هستند.

کد خبر 832269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha