شورای نگهبان با افزایش ۶۵ درصدی مبلغ وام ازدواج و نیز رشد مبلغ وام فزرندآوری موافقت کرد، اما مبلغ این وام‌ها چقدر است؟

خانواده

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از خانواده‌ها و بحث فرزندآوری در سال آتی، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را به ازدواج، فرزندآوری، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دادند که با موافقت شورای نگهبان روبرو شد؛ این در حالی است که واگذاری «زمین رایگان» به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر نیز در راستای حمایت از فرزندآوری، از سوی شورای نگهبان به تایید رسید.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه با استناد به تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به حوزه فرهنگ است گفت: ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده بود که این موضوع به تأیید شورای نگهبان رسید. البته در خصوص کفایت منابع و اولویت بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت. همچنین درباره افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد که ۳۰۰ میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مباغ وام ازدواج

مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین ۱۸۰ میلیون تومان است که با رشد ۶۵ درصدی، این مبلغ برای سال آتی برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و سایر زوجین واجد شرایط نیز ۳۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

مبلغ وام فرزندآوری

لازم به ذکر است مجلس برای سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش بینی کرد که بر اساس آن رقم وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است اما بودجه تعیین شده که کمتر از تقاضاها بود، منجر به طولانی شدن صف وام ازدواج شد و قدرت صفر کردن صف وام ازدواج را نداشت. از سوی دیگر، پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای وام ازدواج و فرزندآوری از جمله مشکلات دریافت این وام در سال جاری به شمار می‌رود.

درهمین راستا نمایندگان مجلس با افزایش سقف وام قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، مبلغ وام قرض الحسنه فرزندآوری در سال آینده را به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان، افزایش دادند.

کد خبر 832061
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    9 5
    واقعیه یا کیکه؟
    • سردار IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      10 15
      واقعیه عزیزم شک نکن...
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      23 1
      امسال خواستیم برای یه کارازمون بدیم اسمش هم اموزش وپرورش هستش زمین واسمان داوطلب ازمون استخدامی شدن،کل منابع ازسالی خواستم ازمون بدم تغییرکرد، ۸۰درصدفقط متاهل هاشرکت کردن چون وضعیت مردم خرابه دیگه بایه حقوق نمی شه که روزگارگذروندحالامتاهل هم اضافه شدن واستخدامی رابرای مجردهاکه نیازکاروازدواج دارن بسیارسخت ترکردن
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      28 0
      بانک هاازخداشونه وام بدن تاازمردم بیشترسودبگیرن،این وسط به فکرجوانی که باکارمعمولی می خوادوام روبده باانواع خرج زندگی که چه کاربکنه شماوام هم می دیدمی گه نمی گیدازدواج وفرزنداوری خوب نصف وام ازدواج وفرزنداوری روبلاعوض بکنیدونصف وام باسودبسیارکم تروبازپرداخت چندساله مقررکنیدتابیچاره جوانان بتونندازدیگرمخارج ازدواج یافرزنداوری کناربیان ازدواج یافرزنداوری برای یک مدت نیست که فردبایدتاعمرداره هزینه خانواده روبده تاروزی که زنده هستش
  • شهلا NL ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    16 1
    امیدوارم این وام حاقل به استان سیستان و بلوچستان اهدا شود
    • حرف حق IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      14 2
      سیستان رشد جمعیتش نه تنها کم نیست بلکه زیاد هم هست
  • US ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    32 0
    از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم
    • خانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      32 0
      الان روزگاردویست تومن نیست که یه فردفوقش پیدابشه واستثناباشه وبخواد۶تابچه بزرگ کنه وام میشه ۱۲۰۰یک میلیاردودویست الان به یک میلیلیارددویست فوقش بتونه یه خونه کوچیک وریزه میزه توپایین شهربگیره،اگه بخوایم مخارج یه بچه ازروزی که به دنیاامده ازازمایش وسونوگرافی وسیسمونی ولباس و...شروع می شه بگیریم تاروزی که ازدواج کنه ودامادوعروس ونوه هازودبه زودبیان خونه مادربزرگ وپدربزرگ بایدفقط پوله که خرج کنه حالابه نظرشون همچنین وامی برای هرکودک۴۰میلیون چیزخیلی خنده داری نیست؟
  • US ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    38 0
    با این مبلغ وام سیمفونی نوزاد هم نمیشود خرید چه برسه به بچه بزرگ کردن
    • دوست IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      2 27
      مگه سمفونی شماره چند بتهوون است؟
  • حرف حق IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    23 1
    من مرد وقتی آمار طلاق و درخواست مهریه و میزان توقعات فضایی از جانب خانم ها رو نگاه میکنم به هیچ وجه راضی به ازدواج نمیشم حالا وام ازدواج بشه یک میلیارد
  • @Babak IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    15 0
    کاش مسئولین بجای این مسئله وام بابت مناسبتهای ذکر شده ب فکر ایجاد شغل و درامد بیکاران و حقوق کافی حقوق بگیران باشن، کسی ک شغل و منبع درامدی نداره یا حقوقش کفاف زندگی با تورم امروزی رو نداره از کجا باید قسط پرداخت کنه؟؟؟؟وام کمو زیادش چ توفیری داره؟؟؟؟
  • Borzoo NO ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    23 1
    وام طلاق و پرداخت سکه و مهـــریه از چند سال به بالا واجد شرایط می باشد؟؟؟
  • بهنام IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    8 1
    یعنی استارت بزنیم؟ روبرو آماده باش
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    8 1
    بگو وام ازدواج ۵۰ساله ها را هم بدن
  • موسوی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 1
    این وامو مثلا گرفتیم نه جهاز میشه نه پول پیش خونه ونه ....کسی بیکار باشه چجوری باید پس بده بچه بیاره فقط خرج بیمارستان ای کاش مسکن مهرمیساختن مسکن تهیه بشه بقیه خدابزرگه
  • AU ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    افزایش ۶۵ درصدی ! این شرایط مانند افزایش فشار باد بر طایر پنچر است
  • م IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    دوماه پرونده تکمیل کردم ضامن چک با تاریخ داده اما متاسفانه هنوزبیشترازدوماهه بانک ازواریزوام خودداری کرده است.