دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

پنجمین روز از مرداد سال آینده، ورزشکارانی از سراسر جهان، سوار بر قایق‌هایی باشکوه، در رود سِن فرانسه، همراه با پرچم‌های کشورشان رژه می‌روند و بازی‌های المپیک تابستانی را افتتاح می‌کنند.

المپیک

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: افتتاحیه‌ای منحصربه‌فرد که مسئولان این رویداد ورزشی برای سی‌وسومین دوره از مسابقات المپیک تدارک دیده‌اند. اما انگار این خاص‌بودن، تنها مربوط به مراسم افتتاحیه نیست!

  • بیش‌تر بخوانید:

یک بساز و بفروش در خانه شیاطین سرخ | طرز کار سهامدار جدید منچستر یونایتد چگونه است؟

ویژگی منحصربه‌فرد مدال‌ها

این روزها، مسئولان برگزارکننده المپیک و پارالمپیک فرانسه، از مدال‌ منحصر به‌فرد این دوره از مسابقات هم رونمایی کردند؛ نشان‌های طلایی، نقره‌ای و برنز که قرار است بر گردن پرتلاش قهرمانان کشورهای گوناگون آویخته ‌شود، اما در این رونمایی، معلوم شد که در ساخت این نشان‌های ارزشمند، از فلز به‌کار رفته در برج ایفل هم استفاده شده و آن را کاملاً خاص کرده است.

۵۰۸۴مدالی که قرار است در این دوره از مسابقات بر گردن قهرمانان آویخته شود، هر کدام از دو بخش تشکیل شده؛ بخش دایره‌ای شکل و پُر شیار که تا این‌جا تفاوت چندانی با مدال سال‌های گذشته این مسابقات ندارد.

اما بخش دوم، مدال‌های المپیک فرانسه را منحصربه‌فرد کرده است؛ قطعه فلزی شش‌گوشه که نماد بازی‌ها، حلقه‌های المپیک و عبارت پاریس ۲۰۲۴را روی خود حک کرده و چون نگینی، در میانه قاب دایره‌ای‌شکل پوشیده‌ از طلا، نقره و برنز نصب شده و جنس آن، از فلز به‌کار رفته در ساخت برج ایفل است.

فلزهای برج ایفل

ماجرا به اواسط قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که قرار شد برج ایفل به‌خاطر مدرن‌سازی، آسانسور و دیگر موارد فنی، بازسازی شود. در آن دوره، بخش‌هایی از فلز به‌کار رفته در این برج تاریخی، از آن جدا و فلزهای اضافی، به مکانی امن منتقل و در آن‌جا نگهداری شد. مسئولان برگزاری المپیک تابستانی فرانسه، سفارش تولید این مدال‌های جواهرگونه را به «شومی» (Chaumet)، یکی از مشهورترین سازندگان جواهر دادند و او هم پیشنهاد استفاده از فلزهای باقیمانده‌ برج ایفل را مطرح کرد.

کد خبر 831975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha