یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

انقلاب اسلامی ایران از بزرگترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر است که روزشمار وقایع آن در صحیفه‌های بی‌شمار مکتوب شده و برای نسل آینده به یادگار مانده است.

گام به گام با انقلاب

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: انقلاب اسلامی ایران از بزرگترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر است که روزشمار وقایع آن در صحیفه‌های بی‌شمار مکتوب شده و برای نسل آینده به یادگار مانده است. چهار کتاب شاخص از میان مجموعه آثار بی‌شمار در این زمینه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی می شود.

انقلاب اسلامی در آینه صحیفه ها

- روز شمار انقلاب اسلامی

کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» جلد سیزدهم به کوشش میرزا باقر علیان‌نژاد به چاپ رسیده است. روزشمار انقلاب اسلامی مجموعه‌ای است که به توصیف وقایع انقلاب اسلامی از اول فروردین ۱۳۵۶ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ می‌پردازد. منابعی که برای تهیه این روزشمار استفاده شده شامل نشریات آن دوره و نشریات بعد از انقلاب اسلامی که به حوادث آن زمان پرداخته بودند، کتاب‌هایی که در رابطه با تحولات دوره انقلاب در داخل و خارج از کشور منتشر شده اند، بولتن‌های عادی و محرمانه خبرگزاری پارس و بولتن محرمانه رادیو و تلوزیون ملی و... است.

انقلاب اسلامی در آینه صحیفه ها

- گام به گام با انقلاب

کتاب دو جلدی «گام به گام با انقلاب» نوشته اکبر خلیلی، اثری است که در آن مسائل و اتفاق‌های سیاسی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. نویسنده در این نوشتار که به صورت یادداشت‌های روزانه تنظیم کرده، بر آن است که پیشامدهای متعدد سیاسی در سال ۱۳۵۷ ه.ش. از ۱۷ شهریور تا ۲۴ بهمن‌ماه را روایت کند. او در خلال این یادداشت‌ها اشاره‌هایی به جمعه خونین شهریور ۵۷، متن لایحه حکومت نظامی در همان ماه و بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به ایران و پیام ایشان در ۲۲ بهمن به ملت درباره ارتش دارد.

انقلاب اسلامی در آینه صحیفه ها

- حدیث انقلاب

کتاب«حدیث انقلاب» مجموعه دوجلدی و مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و نوشته‌های شمس آل‌احمد (۱۳۸۹-۱۳۰۸) است که ابتدا در اوایل انقلاب منتشر شده بود و اکنون به صورت یکپارچه منتشر شده است. کتاب اول این مجموعه، آزادی و مرزهایش و کتاب دوم استقلال فرهنگی نام دارد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «من نمی‌شناسم کسی را که آزادی را نخواهد. تو می‌شناسی؟ معدودی را شنیده‌ام که آزادی را می‌پرستند. و من همه این ادعاها را باور دارم. نمی‌توانیم کسی را نشان بدهیم که آزادیخواه نباشد... وقتی همه می‌گویند آزادی‌خواهیم، چطور می‌توان شک کرد؟ من که قادر نیستم...»

انقلاب اسلامی در آینه صحیفه ها

- خاطرات 15 خرداد

کتاب خاطرات ۱۵ خرداد؛ قم (دفتر اول) نوشته علی باقری یکی از کتاب‌های مجموعه خاطرات ۱۵ خرداد است که به قیام مشهور مردم ایران به رژیم شاهنشاهی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ می‌پردازد و در هر جلد به خاطرات شفاهی یکی از شهرهای ایران که در این قیام نقش داشتند را بررسی می‌کند. تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه اعتراضاتی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید شاه و مردم که توسط رژیم پهلوی شروع شده بود، رخ داد. تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم برپا شد.

کد خبر 831660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha