مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
۲ نفر

یاندکس (Yandex) بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی روسی و سومین موتور جست‌وجوی پرکاربرد جهان، دارایی‌های خود در روسیه را به‌ مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار می‌فروشد.

یاندکس

به ‌گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک‌ناک، این اقدام بزرگ‌ترین خروج شرکتی از روسیه از زمان جنگ اوکراین به‌شمار می‌رود.

شرکت ثبت‌شده در هلند بیش از یک سال برای جداکردن عملیات سودآور داخلی خود از فعالیت‌های بین‌المللی‌اش مذاکره کرده است.

این معامله شامل فروش بازوی روسی یاندکس (موتور جست‌وجوی محبوب) و برنامه درخواست تاکسی اینترنتی و پلتفرم تجارت الکترونیک آن به‌واسطه کنسرسیومی به‌رهبری مدیریت یاندکس و صندوقی متعلق به شرکت نفتی بزرگ لوک اویل می‌شود. چندین کارآفرین روسی دیگر نیز در این معامله مشارکت می‌کنند.

به‌نقل از بلومبرگ، چندین عامل در پشت‌پرده این تصمیم استراتژیک مؤثرند. یاندکس در میان تنش‌های ژئوپلیتیکی از دو جبهه زیر فشار قرار گرفته است.

این شرکت از یک سو با تحریم‌های غربی علیه مؤسسه‌های روسی و از سوی دیگر با بررسی‌های داخلی به‌دلیل تطابق ادراک‌شده آن با داستان‌های موردحمایت کرملین مواجه است. تحریم‌های اعمال‌شده اتحادیه اروپا علیه آرکادی ولوژ، مؤسس یاندکس، در سال گذشته وضعیت بین‌المللی شرکت را بیش‌ازپیش پیچیده کرده است.

جان بویتون، رئیس هیئت‌مدیره یاندکس، با تأکید بر انگیزه مالی این فروش گفت: «این معامله به سهام‌داران اجازه می‌دهد تا بخشی از ارزش کسب‌وکارهایی را که واگذار می‌کنیم، بازیابی کنند.» علاوه‌براین، این معامله با حفظ کسب‌وکارهای بین‌المللی موجود، ازجمله پلتفرم ابری هوش مصنوعی و توسعه فناوری خودران، برای این شرکت فرصت‌های رشد جدیدی را فراهم می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

اگرچه ۲.۵ میلیارد دلار مبلغ هنگفتی است، تخفیف اجباری ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد که روسیه تحت تحریم‌های فعلی بر شرکت‌های خارجی خروج‌کننده از این کشور اعمال می‌کند. ناگفته نماند که چندین فرد تحریم‌شده، ازجمله میلیاردر ولادیمیر پوتانین در ابتدا برای خرید این دارایی‌ها رقابت می‌کردند؛ اما در مرحله نهایی پذیرفته نشدند.

از زمان جنگ روسیه و اوکراین، شرکت‌های غربی متعددی با مسائل لجستیکی و اختلالات عملیاتی مواجه شده‌اند و خروج از روسیه را انتخاب کرده‌اند. مک‌دونالد و اکسون‌موبیل و شل، تنها چند نمونه از این شرکت‌های برجسته هستند.

کد خبر 831569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha