سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

اردوگاه شهید باهنر یکی ازجاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری محله جماران است. این اردوگاه سال ۱۲۴۰ جنگلی در دامنه رشته کوه‌های البرز در همسایگی روستاهای نیاوران، دارآباد و حصاربوعلی بود. در همان سال‌ها این جنگل بکر و زیبا چشم یکی از امرای نظامی ناصرالدین‌شاه را برای ساخت عمارتی زیبا گرفت.

منظریه

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : «سلطان مراد میرزا»، معروف به «حسام‌السطنه» سال ۱۲۶۱ یک بنای زیبای ییلاقی به نام عمارت و باغی در دل این جنگل ساخت. این ماجرا بهانه‌ای شد تا باغ و زمین‌های اطراف آن میان روستاهای همسایه‌اش به حسام‌آباد مشهور شود، هرچند بعدها به باغ منظریه تغییر نام داد. اما چه شد که این باغ و عمارت جزء اموال سلطنتی شد، برای خودش قصه جالبی دارد.

عمارتی که حسام‌السطنه در دل این جنگل زیبا ساخت امروز به عمارت مرکزی معروف است. البته قبل از اینکه کار ساخت عمارت زیبای امیرنظام ناصرالدین‌شاه به پایان برسد، در میان شاهزاده‌های قاجاری حسابی طرفدار پیداکرد.

کامران میرزا، برادر مظفراالدین‌شاه، این زمین و عمارت را خرید و بخش‌هایی به بنا اضافه کرد. در پایان هم محمدعلی‌ شاه به مبلغ ۲۵ هزار تومان باغ منظریه را خرید و جزء املاک سلطنتی شد. اما سرنوشت این باغ و عمارت در پایان دوره احمدشاه قاجار تغییر کرد.

این باغ را در زمان نشستن احمدشاه بر مسند قدرت به فردی به نام شعبانعلی قراگزلو، معروف به باغبان‌باشی، اجاره دادند. سال ۱۳۰۰ باغ مورد نظر جزء املاک وزارت دارایی شد. در اوایل سلطنت رضاشاه دوباره باغ منظریه به اموال سلطنتی پیوست تا اینکه سال ۱۳۱۷ وقتی «محمد ابراهیم شوکت الملک» حاکم قاینات بود، این باغ به کنسول دولت انگلیس، کلنل پریدوکس، که در آن زمان مقیم قاینات و سیستان بود واگذار شد.

در زمان این کلنل هم مجموعه ساختمانی در داخل باغ ساخته شد. در حال حاضر باغ منظریه و عمارت ۱۴۵ ساله داخل آن تبدیل به مجتمع فرهنگی - اردویی کشوری شهید باهنر شده و متعلق به وزارت آموزش و پروش برای برپایی اردوهای دانش‌آموزی است.

کد خبر 831115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha