رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت که سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران، آن را به قدرتی واقعی در منطقه تبدیل کرده است.

ترامپ

به گزارش همشهری‌آنلاین، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور پیشین آمریکا، روز دوشنبه، در گفت‌وگویی مدعی شد که سیاست‌های او تهدید ایران در منطقه را خنثی کرده بود اما حالا، با وجود دولت بایدن، ایران به «قدرتی واقعی » تبدیل شده است.

ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه نیوزمکس که در وبگاه آن منتشر شده است، گفت: سه سال پیش به اما احترام‌گذاشته می‌شد. ما کارهایی کردیم که هیچ کسی فکر نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. با وجود توافق ابراهیم در خاورمیانه صلح برقرار بود. چهار توافق(با کشورهای عربی) امضا کردیم و یکی دیگر هم می‌توانستیم داشته باشیم، فکر می‌کنم تقریبا با همه، حتی ایران، هر چقدر هم که دور از ذهن به نظر برسد.

ترامپ که مدت کوتاهی پس از ورود به کاخ سفید، با ادعای ناقص بودن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و ضمن بازگرداندن‌ تحریم‌های پیشین، تحریم‌های تازه‌ای نیز تحت سیاست «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد با اشاره به تاثیر این اقدامات خود مدعی شد: ایران ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم کسی چیزی از آن‌ها بخرد. هیچ پولی برای حزب‌الله نداشتند. هیچ پولی برای هیچ کسی نداشتند. باید برای کارهایشان پول می‌داشتند. سپس بایدن آمد و از تحریم‌ها صرف‌نظر کرد، همه چیز را رها کرد و حالا آن‌ها(ایران) ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارند.

اشاره ترامپ به ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم دولت آمریکا با ایران در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای است که پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دستور کار سیاست خارجی دولت او قرار گرفت.
اگرچه، این مذاکرات با وجود پیشرفت‌هایی که داشت، پس از چند ماه، به دلیل مطرح شدن مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله مسائل داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، متوقف شد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین است که در راستای منافع ملی ایران باشد.
ترامپ در ادامه گفت‌وگو با نیوزمکس با اشاره به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در چند ماه اخیر، گفت: منظورم حتی ۶ میلیارد دلار پولی نیست که آن‌ها(دولت بایدن) بابت پنج زندانی آمریکایی پرداختند که واقعا غیرقابل باور است یا ۱۰ میلیارد دلاری نیست که بابت برق عراق دادند. ما به آن‌ها ۱۰ میلیارد دلار دادیم و حالا آن‌ها بسیار ثروتمند هستند.

ترامپ با ادعایی درباره روابط ایران و عراق گفت که ایران و عراق پیش از حمله آمریکا به عراق برای براندازی صدام حسین در پی حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر، با یکدیگر در جنگ بودند که میدان عمل ایران در منطقه را محدوتر می‌کرد اما حالا، ایران از عراق به عنوان یکی از نیروهای نیابتی ایران استفاده کند.

او همچنین مدعی شد: آن‌ها بسیار ثروتمند هستند چراکه عراق تابع ایران است.

رییس‌جمهور پیشین آمریکا با گفتن این که ایران کنترل امور را در دست داد، مدعی شد: عراق ۳۰۰ میلیارد دلار دارد. بنابراین آن‌ها هم فورا در دولت بایدن ۲۰۰ میلیارد دلار به دست آورده‌اند و ۳۰۰ میلیارد نیز در عراق دارند. این واقعیت دارد. حالا این قدرت است.

ترامپ همچنین در بخشی از گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز به هماهنگی با رژیم صهیونیستی درباره اقدام تروریستی به شهادت رساندن سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران اشاره کرده و مدعی شد: اسراییل قرار بود در ترور ژنرال سلیمانی مشارکت کند، بی‌بی(بنیامین نتانیاهو) بخش بزرگی از آن بود. ما باهم برنامه‌ریزی کردیم اما او دو روز پیش از عملیات کنار کشید و گفت نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. بنابراین، ما خودمان انجامش دادیم.

ترامپ پیشتر نیز این اظهارات را درباره هماهنگی با رژیم صهیونیستی برای انجام دادن این اقدام تروریستی تکرار کرده بود.

ارتش آمریکا به دستور ترامپ، در دی‌ماه سال ۱۳۹۸، سردار سلیمانی را طی حمله‌ای پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

ایران سپس، وعده انتقام سخت در قبال این اقدام را داد که موشکباران پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق بخشی از آن بود.

کد خبر 830754
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امریکا ننگ تاریخ بشر !! IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    9 3
    امریکا لکه ننگ تاریخ بشر !! :::::: ترامپ لکه ننگ تاریخ امریکا !! :::::
    • مینا IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      8 1
      واقعا کاش این کانون فساد هرگز کشف نمیشد !! نماد پیشرفت تکنولوژی اما همراه با نابودی شرف و انسانیت !! صادر کننده فساد و جنگ به کل دنیا !!
    • شهاب IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      7 1
      امریکا = کانون آتش افروزی در دنیا
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    6 0
    انتقام از این نگرفتیم تا دهن گشادش رو برای همیشه ببندیم حیف شد.
    • شراره IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      5 0
      بهترین انتقام از این اوباش بی سر و پا همین وحشتی هست که تا آخر عمر همراهش هست !! ::::: که هر لحظه ممکنه به درک واصل شه !!! :::: البته برای رفیق کثیفش پامپنو نیز همین طور !!::::: یک عمر هراس و دلهره !!!
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 0
    ۲۰۰ میلیارد پول ایران گرفته پس چطور وضعیت اقتصادی و زندگی مردم به آرامش که نرسید بدتر هم شد !؟
  • نکته جالب !!! IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    5 0
    اکثر مردم امریکا از این تیپ اوباش بی سر و پا متنفرند ! ==== اما بعضی افراد در اطراف ما در دل یا گفتار از این کفتارهای وحشی حمایت میکنند !! ======بابا شما دیگه کی هستید ؟؟!!!!