حماس یک ایده و جنبش مقاومت است؛ این تصور که می‌توان آن را شکست داد هرگز خوانشی واقع‌بینانه از وضع موجود در فلسطین نبوده است.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «هر روز اخباری بیشتری از احیای حاکمیت حماس بر مناطق مرکزی و شمال نوار غزه شنیده می‎ شود. پلیس حماس و دیگر کارمندان این گروه پس از 4 ماه جنگ خونین بار دیگر فعالیت خود را از سرگرفته‌اند و این برای اسرائیل فاجعه‌ بار است.»‌ این بخشی از اظهارات آیل حلاتا (Eyal Hulata) است نظامی که تا ژانویه 2023 رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی بوده است. روزنامه گاردین نوشته،‌ حماس کنترل بخش‌هایی از غزه را که نیروهای اسرائیلی پس از نبرد خونین سال گذشته تصرف کرده بودند، دوباره به دست آورده است. این شامل بخش زیادی از منطقه ویران شده شمالی از جمله اردوگاه شاتی، اردوگاه‎های آوارگان جبالیه، شجاعیه و شهر غزه است.

بازگشت پلیس حماس برای تامین امنیت شهر

چهار نفر از ساکنان شهر غزه نیز به آسوشیتدپرس گفته‌اند که در روزهای اخیر، افسران پلیس با یونیفرم‌های رسمی در نزدیکی مقر پلیس و سایر دفاتر دولتی، از جمله در نزدیکی بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان منطقه، مستقر شده‌اند. آسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک مقام حماس نوشته، پس از اینکه اسرائیل ماه گذشته میلادی تعداد قابل توجهی از سربازان خود را از شمال غزه خارج کرد، حماس تلاش می‌کند تا با بازگرداندن نیروهای پلیس به خیابان‌های شهر امنیت این منطقه را تامین کند. به‌گفته این مقام حماس، رهبران جنبش مقاومت به نیروهای خود دستور داده‌اند تا با جلوگیری از غارت مغازه‌ها و خانه‌هایی که در پی هشدارهای مکرر صهیونیست‌ها تخلیه شده‌اند امنیت شهر را تامین کنند. بسیاری از ساکنان شمال غزه در پی هشدارهای ارتش رژیم صهیونیستی خانه‌های خود را ترک کرده و به سوی جنوب غزه عزیمت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

توافق تبادل اسرا دردناک است اما آنها باید بازگردند | تشکیلات خودگردان نهادی ورشکسته است

همه منتظر پاسخ حماس | شروط حماس برای توافق با اسرائیل چیست؟

سیلی ای که السنوار و همرزمانش نواختند | طرح خطرناک تل‌آویو در رفح چه بود؟


پرداخت بخشی از حقوق کارمندان غزه

علاوه بر بازگشت نیروهای پلیس حماس به شمال غزه، آسوشیتدپرس به نقل از برخی از اهالی غزه گزارش داده که جنبش مقاومت در چند هفته گذشته بخشی از حقوق کارکنان دولت را پرداخته است. سعید عبدالبار ساکن شهر غزه، گفته که پسر عمویش از یک دفتر موقت حماس 200 دلار حقوق دریافت کرده است. گفته شده، این دفتر برای پرداخت بخشی از حقوق کارمندان دولت از جمله افسران پلیس و کارگران شهرداری راه‎اندازی شده است. حماس از 17سال پیش که کنترل غزه را برعهده گرفت با ایجاد یک بوروکراسی دولتی ده‌ها هزار کارمند دولتی، از جمله معلمان و پلیس که ساختار مستقلی از نیروی نظامی دارند، اداره می‌کند. آسوشیتدپرس نوشته، پرداخت دستمزد ـ حداقل ـ به برخی از این کارمندان توسط حماس نشان می‎دهد که اسرائیل آنطور که ادعا می‌کند نتوانسته ضربه‌ای جدی به این گروه وارد کند.

حماس حتی تحت فشار هم قرار نگرفته

شبکه ای‌بی‌سی نیز با اشاره به بازگشت نیروهای حماس به شمال نوار غزه، از شکست ناپذیر بودن مقاومت نوشته است. جیورا آیلند ژنرال بازنشسته اسرائیلی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلای رئیس شورای امنیت رژیم‌ صهیونیستی بوده در گفت‌وگو با این شبکه آمریکایی اذغان می‌کند که ارتش اسرائیل در 4ماه گذشته شاید برخی پیروزی‌های تاکتیکی داشته اما نتوانسته به شکست استراتژیک حماس حتی نزدیک شود. آیلند گفته: «ارتش اسرائیل توانسته بسیاری از تاسیسات نظامی و تسلیحاتی را در غزه نابود کند اما این جنگ بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت طول کشیده و به اعتقاد من حماس حتی تحت فشار واقعی هم قرار نگرفته است.»

مایکل میلشتاین از موسسه مطالعات امنیت ملی، اندیشکده مستقر در تل‌آویو، نیز به روزنامه گاردین می‌گوید: «حماس بخش‌های زیادی از شمال غزه را کنترل می‌کند. در حال حاضر هیچ هرج و مرج یا خلأ قدرتی در این بخش‌ها وجود ندارد زیرا کارگران شهرداری غزه یا نیروهای دفاعی که به طور موثر بخشی از حماس هستند در آنجا حضور داشته و نظم عمومی را اعمال می‌کنند. واقعیت این است که خلاف روایتی که ارتش اسرائیل از پیروزی در این مناطق دارد حماس نه تنها جان به در برده که به‌طور کامل حضور دارد.»

تردید در تل‌آویو درباره نابودی حماس

خبر بازگشت نیروهای پلیس و کارمندان حماس به شمال نوار غزه در شرایطی منتشر شده که تردیدها در سرزمین‌های اشغالی درباره نابودی حماس در غزه بالا گرفته؛ چرا که از نگاه بسیاری تحقق این هدف در تضاد با آزادی 136 اسیر اسرائیلی است که در اختیار حماس هستند. همین هفته پیش گادی ایزناکوت نظامی بازنشسته اسرائیلی که پسرش در غزه کشته شده با انتقاد از اصرار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، برای ادامه جنگ گفته برای تضمین آزادی اسرا باید آتش‌بس برقرار شود. به اعتقاد ناظران، تنش فزاینده امروز در تل‌آویو بر سر اهداف جنگ است. از یک طرف، جناحی بر سرکوب حماس به هر قیمت تاکید می‌کنند و از طرف دیگر، گروهی معتقدند که اسرای اسرائیلی باید به هر قیمتی شده آزاد شوند. آیلند ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «حماس این شکاف را خیلی خوب درک کرده و به همین دلیل بر آزادی اسرا در ازای آتش‎بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از غزه، اصرار دارد. اگر تل‌آویو با این فرمول موافقت کند شاید اسرا را برگرداند اما این به معنی شکست در جنگ است.»

دلایل شکست ناپذیر حماس

حماس حدود 30هزار مبارز دارد و 85درصد از تونل های حماس در غزه بعد از 4 ماه دست نخورده باقی مانده است. دانیل لوی کارشناس مسائل خاورمیانه به ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید: لشکرکشی گسترده اسرائیل علیه حماس اکنون محدودیت های خود را نشان می دهد و حماس هنوز برقرار است. گرچه برخی از اعضای حماس کشته شده اند و ظرفیت موشکی آن تحت تاثیر جنگ قرار گرفته است اما حماس همچنان آماده است. بسیاری از ناظران از آغاز جنگ، امکان‌پذیری نابودی حماس را با توجه به ماهیت آن به‌عنوان جنبشی در بطن جامعه فلسطین زیر سؤال برده‌اند و عملیات اسرائیل به‌طور بالقوه باعث افزایش حمایت از آن هم شده است. حماس یک جنبش مقاومت است. یک ایده است. بنابراین این تصور که می توان آن را شکست داد، هرگز خوانش واقع بینانه از واقعیتی موجود نبوده است.

کد خبر 830491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha