جلسه دادخواهی خانواده شهدای حمله به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن، در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل برگزار شد.

دادخواهی شهدای حمله آمریکا به ناوشکن های ایرانی

به گزارش همشهری‌آنلاین، جلسه دادخواهی خانواده شهدای حمله به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن، در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین زاده امروز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه برگزار شد.

قاضی حسین‌زاده در ابتدا با اعلام رسمیت دادگاه گفت: موضوع پرونده حاضر ناظر بر دادخواهی ۹۸نفر از خانواده معظم شهدای ارتش و جانبازان نسبت به اقدام تروریستی دولت آمریکا مبنی بر حمله در حالت غیرتخاصم به سه ناوشکن سهند، سبلان و جوشن است.

جلسه دادخواهی خانواده شهدای حمله آمریکا به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن برگزار شد/ وکیل خانواده شهدا: حمله آمریکا در زمانی اتفاق افتاد که هیچ حالت تخاصمی بین دو کشور وجود نداشته است

وی ادامه داد: در این پرونده ۹۸نفر شامل ۴۵ خانواده شهید از ناوسهند، ۷خانواده شهید از ناو سبلان و ۲۲نفر از مجروحین حادثه حمله تروریستی آمریکا دادخواهی کردند. دادگاه حقوقی تهران خود را صالح به رسیدگی به این دعوا می‌داند، مستند به قانون صلاحیت محاکم جمهوری اسلامی، هر کس از اتباع ایرانی به هر طریقی از باب اقدامات دول معاند متضرر شود حق دادخواهی در محاکم ایران را دارد. قانون اقدام متقابل به دادگاه تهران حقی می‌دهد که نسبت به استماع چنین دعوایی رسیدگی و پذیرش دادخواهی را داشته باشد.

در ادامه جلسه قاضی از وکیل خانواده شهدا درخواست کرد در جایگاه حاضر شود.

آیا آمریکا قبل از حمله اخطاری برای ایران صادر کرده بود؟ | پیکرهایی که به قعر آب فرورفته دسترسی به آن‌ها غیر ممکن است... + تصاویر

وکیل حاضر در جلسه پس از توضیح نحوه شکل‌گیری این پرونده گفت: موضوع مورد بررسی این پرونده تهاجم بی‌رحمانه نیروی هوایی دولت آمریکا به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن در خلیج فارس در ۲۹فرودین سال ۱۳۶۷ است که سبب غرق شدن و شهادت پرسنل مستقر در آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: ناوشکن سبلان توسط هواپیمای جنگی مورد اصابت واقع و خسارت سنگینی به آن وارد شد، ده‌ها نفر از پرسنل این سه ناوشکن به شدت جراحت برداشته که هم اکنون از جانبازان هستند و در این جلسه حضور دارند.

وکیل حاضر در جلسه با بیان اینکه مجموعا ۵۶نفر از پرسنل ناوشکن سهند و جوشن شهید شده و پیکر این شهدا به قعر آب فرورفته است که دسترسی به پیکر آن‌ها غیر ممکن بوده است.

وی گفت: با توجه به وظیفه ذاتی خود به عنوان یک وکیل و مسئولیتی که در برابر خانواده شهدا احساس میکردم، وکالت این پرونده را پذیرفته و به نتایج مطلوبی دست یافتم.

این وکیل در ادامه گفت: موکلین بنده از اولیای دم و جانبازان و خسارت دیدگان با جدیت تمام پیگیر احقاق حقوق خود هستند.

وی گفت: دولت آمریکا در ۲۹فروردین سال ۶۷ در اولین روز ماه رمضان حمله خود را در حالی آغاز کردند که هیچ مخاصمه‌ای بین این دو کشور وجود نداشته و طی جنگ ایران و عراق بارها بی طرفی خود را اعلام کرده بودند.

وی افزود: این تهاجم گسترده و از قبل برنامه‌ریزی شده با چند ناو گروه سطحی و پشتیبانی ناو هواپیمابر یواس اینترپرایز به همراه دو ناوشکن رزمی و یک کشتی تدارکاتی آب خاکی و یگان‌های دیگر آغاز شد و بعد لز هجوم به یک سکو در میدان نفتی سلمان به میدان نفتی رسالت حمله و به سکوی ساسان یورش برده و اقدام به جمع‌آوری اسناد و کار گذاشتن مواد منفجره به منظور از کار انداختن آن کرده بودند.

آیا آمریکا قبل از حمله اخطاری برای ایران صادر کرده بود؟ | پیکرهایی که به قعر آب فرورفته دسترسی به آن‌ها غیر ممکن است... + تصاویر

وی گفت: ناوچه جوشن ماموریت یافته بود که به کمک پرسنل مستقر در سکوها و همچنین حفاظت از آن‌ها بشتابد که کلیه دستگاه‌های مخابراتی از کار انداخته شده و در همان زمان ۵ یا ۶ فروند هواپیمای جنگی ناوچه را محاصره کردند. این اقدام آمریکایی‌ها نه تنها نتوانست کوچکترین خللی در انجام عملیات ناوچه جوشن داشته باشد بلکه آن‌ها با قدرت تمام به مسیر خود ادامه دادند، اما پس از تهدیدات آمریکایی‌ها نسبت به ترک منطقه توسط پرسنل ناوشکن و همچین هشدار و تهدید برای ترک خود ناوچه و مقاومت فرمانده و پرسنل شجاع آن، با بی رحمی تمام با شلیک چند موشک، ناوچه جوشن را غرق و باعث شهید شدن ۱۱ نفر و مجروح شدن ۳۵ نفر از پرسنل خدوم این ناو شدند.

وکیل حاضر در جلسه گفت: پس از یورش بی رحمانه به ناوچه جوشن، ناوشکن سهند که ماموریت یافته بود جایگزین ناوشکن سبلان در خلیج فارس شود در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم نیروهای هوایی و دریایی آمریکا قرار گرفته و این ناوشکن نیز همانند ناوچه جوشن مورد اثابت چندین موشک و همچنین هواپیماهای جنگی آمریکا قرار گرفت و در این یورش وحشتناک ۴۵ نفر از پرسنل این ناوشکن شهید و تعداد زیادی مصدوم و مجروح شدند.

وی گفت: پس از غرق شدن ناوشکن سهند ناوشکن سبلان که پس از ۹ روز دریانوردی آماده پهلوگیری در اسکله ناوگان بندرعباس بود، پس از غرق ناوشکن سهند دوباره ماموریت یافت به سمت تنگه هرمز حرکت کند که این ناوشکن نیز همانند ناوچه جوشن و ناوشکن سهند در نزدیکی جزیره لارک مورد حمله گسترده نیروهای آمریکایی که با جنگ‌افزارهای مدرن به خلیج فارس لشکرکشی کرده بودند، قرار گرفته و توسط بمب هدایت شونده لیزری هواپیمای جنگی آمریکا مورد هدف قرار گرفت و از این بابت خسارت سنگینی به ناوشکن وارد و ده‌ها نفر از پرسنل آن ناوشکن به شدت مجروح شدند.

وی ادامه داد: در واقع هدف ناوگان دریایی و هوایی آمریکا ضربه زدن به نیروهای ایرانی و اعمال فشار به ایران برای پایان دادن به جنگ و حفظ رژیم جنایتکار صدام بود که با نقض آشکار مقررات بین‌المللی و اقدام ضدبشری صورت پذیرفت.

وی گفت: این اقدام غیر انسانی و وحشیانه باعث شد ۵۶ نفر از پرسنل متخصص جان خود را از دست داده و خانواده آن‌ها داغدار شوند و بسیاری از آنان با مصدومیت و جراحات شدید پس از گذشت ۳۵ سال از این حادثه هنوز در رنج و عذاب و درد به سر ببرند. تعداد بسیار کمی از شهدا اجسادشان روی آب شناور بوده و توانسته بودند جسد آن‌ها را پیدا کنند. اما اکثر شهدا به همراه ناوشکن سهند و ناوچه جوشن غرق شدند و اثری از آن‌ها نیست.

آیا آمریکا قبل از حمله اخطاری برای ایران صادر کرده بود؟ | پیکرهایی که به قعر آب فرورفته دسترسی به آن‌ها غیر ممکن است... + تصاویر

وی خطاب به قاضی گفت: دولت آمریکا با وجود اعلام بی طرفی در جنگ تحمیلی عراق به جمهوری اسلامی ایران با حمله مستقیم به ناوشکن سبلان، سهند و ناوچه جوشن مرتکب جنایت تجاوز شده است. بر اساس بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد، توسل به زور علیه یک کشور نقض حقوق بین الملل تلقی شده و آمریکا با این عمل مرتکب نقض حقوق بین‌الملل شده است.

این وکیل ادامه داد: ناوشکن‌ها و ناوچه نیروی دریایی ارتش به عنوان کشتی جنگی ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران از امنیت حاکمیتی برخوردار بوده و تعرض به آن کشتی‌های جنگی در حکم نقض مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران و مستوجب جبران خسارت است.

وی ادامه داد: جنایت تجاوزکارانه علیه ناوشکن‌ها و ناوچه مذکور به عنوان یک عمل متخلفانه بین‌المللی منسوب به دولت آمریکا و مسئولان وقت آن کشور در چارچوب اصول و قوانین بین‌الملل از جمله طرح مصونیت بین‌المللی دولت آمریکا و مقامات آمریکایی مورد اشاره دادخواست است. خواهان پرونده همگی از اولیای دم و جانبازان این اقدام تجاوزکارانه نیروهای آمریکا در حمله مستقیم به کشتی‌های جنگی مذکور هستند که خواهان اجرای عدالت و جبران ناشی از عمل خلاف قانون توسط ارتش متجاوز آمریکا هستند.

وی گفت: همان‌گونه که دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده موسوم به سکوهای نفتی اعلام کرده است که استناد آمریکا به حق دفاع مشروع برای حفاظت از منافع به اصطلاح حیاتی مردود اعلام شده است و هیچ بهانه‌ای برای حمله مسلحانه به ناوشکن‌های دارای مصونیت حاکمیتی نداشته است.

بنا بر قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰ از آن مقام قضایی با استناد به قوانین و مقررات تقاضای رسیدگی به منظور اجرای عدالت در حق خواسته مورد استدعا است.

در ادامه قاضی از وکیل حاضر در جلسه سوال کرد که آیا دولت آمریکا قبل از حمله، اخطاری برای جمهوری اسلامی ایران صادر کرده بود؟

وکیل گفت: خیر بر اساس اسناد و مدارک هیچ‌گونه اثری مبنی بر اخطار قبلی وجود ندارد. این حمله به صورت از پیش برنامه‌ریزی شده بود است.

قاضی در ادامه خطاب به وکیل گفت: بهانه این حمله از سوی دولت آمریکا چه بوده است؟

وکیل گفت: آن‌ها مدعی بوده‌اند که چند روز قبل از این عملیات یکی از کشتی‌های ایرانی در مسیر کاروان کشتی‌ها مین‌گذاری کرده است این ادعا توسط مجامع بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گرفت که اعلام کردند که این ادعای آمریکایی‌ها درست نیست.

در ادامه دریادار معنوی فرمانده وقت ناوشکن سبلان به عنوان شهود در جایگاه حاضر شد و گفت: دولت آمریکا نتوانست اثبات کند که عملیات مین‌گذاری توسط چه کسانی انجام شده است.

وی گفت: ناو آمریکایی ۱۰ روز در یک مایلی ما بود، اما هیچ اخطاری به ما نداده بودند. هیچ عملیات خصمانه‌ای انجام نداده بودند که ما قصد آن‌ها را بفهمیم. با اینکه آمریکا اعلام بی طرفی کرد، ولی هیچگاه بی‌طرف نبود و همواره رژیم عراق را تجهیز می‌کرد.

در ادامه خانم عبدل‌آبادی همسر شهید محمدی آبیز از شهدای ناوشکن سهند در جایگاه حاضر شد و از سختی‌ها و مشقت‌های روحی و روانی همسران و فرزندان شهدای این اقدامات تروریستی گفت.

آیا آمریکا قبل از حمله اخطاری برای ایران صادر کرده بود؟ | پیکرهایی که به قعر آب فرورفته دسترسی به آن‌ها غیر ممکن است... + تصاویر

در ادامه فرزند شهید علی راد از شهدای ناوشکن سهند در جایگاه حاضر شد و گفت: در زمان شهادت پدرم شش سال داشتم و سختی‌های زیادی را در خلا نبودن پدر متحمل شده‌ام، چگونه می‌توان جبران این همه خسارات را کرد؟ تجاوز به حریم دریایی و حمله به سه ناو در حال دفاع به طوری که نه لاشه ناوها و نه پیکر شهدا قابل یافتن باشد به دور از انسانیت است. از دادگاه درخواست داریم تا با جدیت هر چه تمام‌تر به این موضوع رسیدگی کند.

قاضی حسین‌زاده گفت: در پرونده حاضر برای خوانندگان وفق گزارش ابلاغیه‌هایی را ارسال کرده‌ایم، اما خواندگان در جلسه دادگاه حضور پیدا نکردند در حالیکه نامبردگان از جلسه امروز مطلع و آگاه بودند و دادخواست وکیل برای آن‌ها ارسال شده است.

وی گفت: با لحاظ تحقیقات و اخذ اظهارات خواهان برای دادگاه محرز است که دولت آمریکا با دستور سردمداران وقت با ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ما که در حکم خاک کشور تلقی می‌شود به نقض کنوانسیون حقوق دریاها اقدام کرده و به صراحت وارد آب‌های سرزمینی شده و اولین تخلف را انجام داده‌اند.

قاضی ادامه داد: دولت آمریکا بدون هرگونه مستند محکمه‌پسند به سه ناو متعلق به ارتش حمله و استدلال آن‌ها برای حمله به ارتش جمهوری اسلامی ایران غیر قانونی بوده است.

وی گفت: لازم به ذکر است در آن تاریخ کشور جمهوری اسلامی با دولت امریکا در مخاصمه نبوده است و این اقدام مصداق بارز تجاوز است که خود آمریکا با پیوستن به کنوانسیون‌های مربوطه آن را پذیرفته است. بر اساس اصل مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها آمریکا خود ناقض این اصل است که مصداقی از نقض حقوق بشر نیز تلقی می‌شود.

قاضی حسین‌زاده در پایان با بیان اینکه وجود چنین قهرمانانی در نیروی دریایی و ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نهادی که مصداق بارز پاکی است و جز ایثار از آن چیزی در ذهن نداریم مایه مباهات است، ختم جلسه را اعلام کرد.

کد خبر 830246
منبع: میزان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Aa IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    2 0
    این شد کار درست باید همان سال ها انجام میشد البته بازم خوب است ولی یک سئوال مثل غرامت جنگ که از عراق نگرفتیم و ۳۵ سال است داریم به عراق به عناوین مختلف پول میدهیم