۴۰ گرمخانه ثابت و سیار، ۴۰ گشت حامی‌شهر و ۵۰۰ گشت ۲۴ ساعته سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران،بی‌خانمان‌ها و در راه ماندگان پایتخت را در شب‌های سرد تهران پوشش می‌دهند

مددسرای سیار

به‌گزارش همشهری آنلاین، احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در تشریح اقدامات این سازمان برای پیشگیری از آسیب به افراد بی‌خانمان و درراه‌مانده در شب‌های سرد پیش‌روی تهران، گفت: ۴۰گشت حامی‌شهر برای کمک به افراد بی‌خانمان و درراه‌مانده پیش‌بینی شده است و گشت‌های حامی‌شهر نیز در قالب موتورسیکلت در سطح مناطق فعال هستند تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر وضعیت درراه‌ماندگان احتمالی را پایش و به آنها رسیدگی کنند.

به‌گفته او، مددسراهای سیار فصلی نیز در ۲۰میدان اصلی شهر ازجمله شوش، راه‌آهن، آزادی و همچنین پایانه‌های مسافربری مستقر هستند تا افرادی که مایل به استفاده از مددسراها و گرمخانه‌ها نیستند، شب در این مددسراهای سیار بمانند و در معرض سرما قرار نگیرند که در این مددسراهای سیار فصلی، غذای گرم و پتو در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.

آماده‌باش گرمخانه‌ها

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اسکان و نگهداری معتادان متجاهر در مراکز یاورشهر، از آماده‌باش گرمخانه‌ها برای اسکان بی‌خانمان‌ها خبر داد و اضافه کرد: با توجه به نگهداری معتادان در یاورشهرها، ظرفیت ۲۰مددسرای این سازمان در اختیار افراد درراه‌مانده و بی‌خانمان قرار گرفته و معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها پذیرش نمی‌شوند.

گرمخانه‌ها تا ۲۵۰۰نفر ظرفیت دارند

پیمان ضیایی، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تهران درباره جزئیات اقدامات شهرداری برای پوشش بی‌خانمان‌ها و کودکان کار شهر تهران با توجه به سرمای هوا به همشهری گفت: در مددسراهای تهران تا ۲۵۰۰نفر آماده پذیرش بی‌خانمان‌ها هستیم، علاوه بر این، ۲۰دستگاه اتوبوس به‌عنوان مددسرای سیار و ۴۰گشت حامی‌شهر در سطح مناطق بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها را هرجا ببینند، جذب می‌کنند.

غذای گرم برای بی‌خانمان‌ها

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به خدماتی که در این گرمخانه‌ها به افراد بی‌خانمان داده می‌شود، افزود: در گرمخانه‌های سیار غذای گرم و پتو به افراد داده می‌شود و اگر کسی نیاز به خدمات مددکاری داشته باشد، این خدمات نیز برای بی‌خانمان‌ها انجام می‌شود. او از شهروندان خواست با توجه به سرمای شدید هوای تهران در شب‌های پیش‌رو، درصورت مشاهده افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده مراتب را به ۱۳۷ گزارش کنند تا بلافاصله به او رسیدگی شود. ضیایی همچنین به تامین ۷۵۰۰تخت از سوی شهرداری برای مراکز ماده۱۶، اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد بی‌خانمان شامل معتادان متجاهر بودند که با توجه به افزایش ظرفیت مراکز ماده۱۶، جذب این مراکز شدند و در حقیقت ما با افزایش ظرفیت این مراکز اقدام پیشگیرانه‌ای برای کاهش تعداد افراد بی‌خانمان در شرایط نامناسب جوی تهران انجام دادیم.

ظرفیت حدود ۳۰۰۰نفری گرمخانه‌های ثابت و سیار

معاون سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری، با اشاره به اینکه مددسراهای ثابت تهران همچنان گنجایش پذیرش بی‌خانمان‌ها را دارند، گفت: گرمخانه‌های ثابت تهران در حالت اضطرار تا ۲۵۰۰نفر ظرفیت دارند ولی به‌طور معمول این مراکز می‌توانند حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر را پذیرش کنند که در شب‌های اخیر هنوز آمار پذیرش آنها به ۱۵۰۰ نفر نرسیده است. در گرمخانه‌های سیار نیز هر شب حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرد بی‌خانمان و درراه‌مانده پذیرش می‌شوند.

۵۰۰گشت سیار سازمان خدمات اجتماعی

در تمام مناطق پایتخت هر شب گشت ویژه تردد دارد و علاوه بر این، ۵۰۰گشت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم به‌صورت ۲۴ساعته تمام سطح شهر را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ترمینال‌ها، بهشت‌زهرا و مناطق هم در این ایام به‌طور ویژه به آسیب‌های هر منطقه رسیدگی می‌کنند. به‌گفته ضیایی، خدمات این پایگاه‌ها به‌صورت اسکان نیست و مراجعه‌کنندگان به این مراکز خدمات مددکاری دریافت می‌کنند، درصورت نیاز به خیرین وصل می‌شوند و اگر افرادی نیاز به ساماندهی و نگهداری داشته باشند با ما هماهنگ می‌کنند.

ساماندهی افراد فراری در پایانه‌ها

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص ساماندهی افراد فراری گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی ترمینال‌ها این افراد را شناسایی و در درجه اول با خانواده این افراد یا با مراکزی مثل بهزیستی هماهنگ می‌کنند و با فرایند مددکاری این افراد را به خانواده بازمی‌گردانند. به‌گفته ضیایی، در فرایند مددکاری، مشاوران با خود فرد و خانواده او صحبت‌ و خانواده را برای بازگشت فرد فراری آماده می‌کنند. همچنین درصورت لزوم برای او بلیت بازگشت تهیه می‌کنند تا بین فرد و خانواده او دوباره پیوند برقرار شود.

کد خبر 829319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    خدا رحم کنه