شهرداری تهران طرح ساخت مسکن ارزان قیمت استطاعت‌پذیر را در پهنه جنوبی عملیاتی کرده است.

مسکن سازی

همشهری- زینب زینال زاده: مسکن استطاعت‌پذیر؛ سکونتگاهی که در دوره مدیریت شهری ششم مطرح شده و شهرداری تهران قصد دارد با ساخت مسکن در پهنه‌های جنوبی زمینه خانه‌دار شدن اقشار محروم و کم‌برخوردار را فراهم کند. رویکرد و سیاست مدیران شهری دوره پیشین سبب شد تا ساخت‌وساز در تهران قفل شود و کمبود یک میلیون مسکن در پایتخت نتیجه همین رویکرد است.

شهرداری تهران در این دوره با تشکیل قرارگاه مسکن سعی دارد علاوه بر نوسازی بافت‌های فرسوده و رونق ساخت و ساز، کمبود خانه در تهران را جبران کند. ساخت مسکن ارزان‌قیمت در مناطق جنوبی با این هدف که اقشار کم‌برخوردار و محروم قدرت خرید آنها را داشته باشند، با جدیت توسط سازمان نوسازی شهر تهران پیگیری می‌شود. سیدمهدی هدایت در گفت‌وگو با همشهری، آخرین وضعیت ۱۸۰هزار واحد مسکونی هدف‌گذاری شده در حوزه مسکن استطاعت‌پذیر را تشریح کرده است.

مناطق جنوب هدف مسکن‌سازی‌

قیمت مسکن، امروز در پایتخت روی سیر صعودی قرار گرفته است و به‌اصطلاح بازار اقتصاد، نبض قیمت مسکن تند می‌زند. در چنین شرایطی قطعا اقشار کم‌برخوردار هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند و مجبور هستند بخش زیادی از درآمد خود را به اجاره مسکن اختصاص دهند. در این دوره، مدیریت شهری نگاه عدالت‌محور دارد و در راستای همین رویکرد است که ساخت مسکن استطاعت‌پذیر در مناطق جنوبی را در دستور کار قرار داده است چرا که در این مناطق فضای مناسبی برای ساخت مسکن وجود دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی اقشار کم‌برخوردار قدرت خرید خواهند داشت. بخش عمده‌ای از مسکن‌های استطاعت‌پذیر در مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲، جانمایی و هدف‌گذاری شده‌اند.

استفاده از بافت‌های فرسوده

در مناطق هدف‌گذاری‌شده علاوه بر بارگذاری مسکن در زمین‌های خالی، محلات فرسوده‌ای وجود دارد که بخشی از مسکن استطاعت‌پذیر روی آنها بارگذاری می‌شود؛ چرا که زیرساخت و سرانه‌های شهری در این محدوده‌ها فراهم و ساخت مسکن در آنها مقرون به صرفه است.

تهیه دستورالعمل برای واگذاری مسکن‌های استطاعت‌پذیر

قرار است تعدادی از واحدهای مسکونی استطاعت‌پذیر تا پایان سال تحویل داده شود. اگر واگذاری مسکن استطاعت‌پذیر درست و منطقی انجام نشود، قطعاً نه‌تنها مشکل کمبود مسکن در پایتخت را حل نخواهد کرد بلکه سبب افزایش قیمت مسکن و ایجاد بازار سیاه می‌شود و شهروندان را با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌کند. شهرداری تهران با علم به این موضوع مشغول تهیه دستورالعمل برای واگذاری ۴۰هزار واحد مسکونی است. شرایطی در دستورالعمل پیش‌بینی خواهد شد تا مسکن‌ها به‌دست گروه‌های هدف (اقشار کم‌برخوردار دهک‌های ۴ و ۵ و زوج‌های جوان) برسد و اجازه نمی‌دهیم از این خانه‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری (خانه دوم) استفاده شود. سکونت حداقل ۱۰سال در تهران و ارائه مستندات، نداشتن ملک و... برخی از شرایطی هستند که در دستورالعمل واگذاری مسکن‌های استطاعت‌پذیر لحاظ می‌شود.

آخرین وضعیت پروژه مسکن

  • ۲۸ درصدتشکیل پرونده
  • ۲۹ درصد طرح تفصیلی و بروکف
  • ۵ درصد دستور نقشه
  • ۵ درصد رسید نقشه
  • ۶ درصد تایید نقشه
  • ۶ درصد وصول عوارض
  • ۷ درصد پیش نویس
  • ۱۴ درصد صدور پروانه

شهرداری برای کدام دهک ها خانه می سازد؟ | اولویت ساخت مسکن استطاعت پذیر با این مناطق است

کد خبر 828820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha