سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

دانشمندان دانشگاه رایس می گویند که جایگزینی ماسه با گرافن نه تنها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در شن و ماسه شود، بلکه بتن را سبک‌تر، محکم‌تر و سخت‌تر می‌کند.

گرافن

به گزارش همشهری آنلاین از نیواطلس، هنگامی که به منابعی فکر می‌کنید که در حال اتمام هستند، شن و ماسه ممکن است در فهرست شما قرار نگیرد، اما به لطف تقاضای بالای ما برای بتن، این موارد نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند.

گرافن به رغم اینکه ورقه‌ای از اتم‌های کربن است که فقط به اندازه یک اتم ضخامت دارد، اما به قوی بودن شهرت دارد. به این ترتیب، جای تعجب نیست که این مواد شگفت انگیز پیش از این نیز با بتن مخلوط شده باشند تا آن را قوی‌تر و بادوام‌تر کنند. اما این معمولا فقط شامل اضافه کردن گرافن به بتن است و در این مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه رایس می‌خواست به طور کامل گرافن را جایگزین ماسه کند.

بیشتر بخوانید:

بتن از ۳ ماده اصلی تشکیل شده است؛ آب، سنگدانه‌ای مانند ماسه و سیمان که همه این مواد را به هم بچسباند. ماسه بزرگ‌ترین جزء از نظر حجم است و با توجه به اشتهای سیری‌ناپذیر بشر مدرن برای بتن، استخراج شن و ماسه در حال افزایش است. این فرآیند نه تنها مخرب است، بلکه خطر تمام شدن منابع را نیز در پی دارد.

این تحقیق در آزمایشگاه جیمز تور شیمیدان دانشگاه رایس انجام شده است. تیم او سال ها با استفاده از روشی به نام «گرمایش ژول فلاش»(flash Joule heating)، گرافن تولید کرده‌اند.

کد خبر 828655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha