رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروی بیماران cf که منجر به تجمع اعتراضی آنها مقابل وزرات بهداشت شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. 

بیماران سی اف

به گزارش همشهری آنلاین، امروز بیماران cf با تجمع مقابل وزارت بهداشت، نسبت به کمبود داروهای مورد نیازشان اعتراض کردند.

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه نشست خبری به مناسبت دهه فجر در جمع این بیماران حضور یافت و در این باره توضیح داد: برخی بیماران اصرار به استفاده از داروی خارجی دارند اما ما ملزم به حمایت از تولید داخلی هستیم. برخی بیماران هم هستند که مصرف داروی داخلی برای آنها مشکل ایجاد می‌کند که بر این اساس ما موظف به تامین داروی وارداتی برای این عزیزان هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو شرکت داخلی داروی این بیماران را تولید می‌کنند، بیان کرد: بیماران سی‌اف داروهای مختلفی استفاده می‌کنند و همین حالا هم برخی داروی خارجی برای این بیماران با قیمت بسیار بالا در حال انجام است. این در حالی است سبد ارزی و ریالی ما ثابت است.

محمدی یکی از مهم‌ترین داروهای کمبود شده این بیماران را پانکراتین عنوان کرد و گفت: این دارو در برهه‌های مختلف دارو در دنیا کمبود می‌شود. ما تولیدکننده داخلی برای این دارو داریم اما برخی بیماران در مصرف این داروها مشکل دارند و به ما مستنداتی ارائه می‌کنند که ما ملزم به تامین دارو برلی آنها هستیم.

وی تاکید کرد: البته ما مجبوریم به دلیل کمبودهای جهانی با محدودیت تامین و بیماران را به سمت مصرف تولید داخل هدایت کنیم. سازمان محدودیتی قائل نشده اما تامین محدود است. این در حالی است که ما به شرکت‌ها واردکننده اعلام کردیم که از مسیرهای دیگر این دارو را تامین کنند اما برخی بیماران یک برند خاص از یک کشور خاص را می‌خواهند.

رئیس سازمان غذا و دارو از تامین و توزیع این دارو در چند مرحله از فردا تا پایان سال هم خبر داد و گفت: روند واردات این دارو و توزیع آن در حال انجام است. فردا ۶۰۰ بسته پانکراتین در داروخانه‌های دولتی توزیع خواهد شد. شنبه هفته آینده هم ۸۰۰ بسته وارد می‌شود. این روند صادراتی ادامه دارد و تا دو هفته دیگر ۴۰۰ هزار بسته و در اسفند هم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بسته وارد می‌شود. تولید داخل هم موجود است و امیدواریم مشکل بیماران برطرف شود.

او درباره داروی خارجی مورد نیاز بیماران هم بیان کرد: بر اساس نیازی که معاونت درمان به ما اعلام می‌کند، سفارش واردات صورت می‌گیرد اما معمولا مصرف بیش از این آمارهاست چون برخی بیماران هم که داروی داخلی مصرف می‌کنند با دسترس شدن داروی خارجی، داروی خود را تغییر می‌دهند.

کد خبر 828620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اااااااا IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    رییس نا محترم سازمان غذا و دارو کاش جرئت داشته باشی راستشو بگی شمایی که حتی به خودتون زحمت ندادین همون اول بیای پایین تا ببینی درد مردم چیه چرا حرف ... میزنی میخوام بدونم تو خودتم از این داروهای آشغال ... استفاده میکنی اگه خانوادت نیاز به این دارو داشتن بازم از تولید داخل حمایت میکردی دروغگو مشکل جهانی داره این دارو یا اینکه شما برای جون مردمت ارزش قائل نیستی امیدوارم تاوان دردایی که این بیمارای مظلوم و خانواده هاشون به واسطه ی تصمیم غلط شما میکشن رو به زودی زود پس بدین شما با جونشون بازی میکنین و اهمیتی براتون نداره پس برای گل و بلبل نشون دادن خودتون دروغ تحویل مردم ندید
  • حبیبی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    اولا ما خواستار یک برند خاص از یه کشور خاص نیستیم حرف ما اینه که دارویی که شما تولید میکنید بچه های ما بدون استفاده از این دارو بیشتر عمر میکنند تا اینکه داروی شما رو استفاده کنند از کشورهای دیگه چند بار برای وارد کردن دارو به شما پیشهناد کردن ولی متاسفانه شما همکاری نکردین جون بچه های ما در خطره