حضرت زینب(س) را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده‌اند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین،‌ کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شکوه در حضور مردم را از جمله ویژگی‌های صبر زینب(س) نام برده‌اند.

زینب

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: حضرت زینب(س) را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده‌اند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین،‌ کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شکوه در حضور مردم را از جمله ویژگی‌های صبر زینب(س) نام برده‌اند. درباره شخصیت حضرت زینب(س) آثار متعددی به قلم نویسندگان ایران و جهان تالیف شده که در سالروز وفات این بانوی صبور واقعه کربلا، تعدادی از این کتاب‌ها معرفی می‌شود.

حضرت زینب (س) در آثار نویسندگان ایران و جهان

  • آفتاب در حجاب

کتاب«آفتاب در حجاب» اثری از سید مهدی شجاعی، نویسنده و محقق معاصر، روایتی از زندگی حضرت زینب (س) از کودکی تا زمان وفات این بانوی بزرگ اسلام است. نویسنده این اثر تاریخی و مذهبی را با زبانی گیرا و شیوا روایت کرده است. در کتاب آفتاب در حجاب زندگی حضرت زینب (س) از کودکی تا واقعه عاشورا و پس از آن داستان اسارت و وفات این بانوی بزرگوار روایت شده است. سید مهدی شجاعی این داستان را براساس تحقیقات دقیق در زوایای پنهان تاریخی زندگی حضرت زینب (س) روایت کرده است. به بیان دیگر، کتاب حاضر روایتی است از زندگی حضرت زینب(س) که او را می‌توان کوه صبر و استقامت دانست، روایتی از کودکی تا حادثه‌عاشورا، از اسارت و سختی‌هایش، از غربت و وفات ایشان. سید مهدی شجاعی در این کتاب عشق، حماسه، مهربانی و ادب را با یکدیگر پیوند می‌زند و اثری ناب و دل‌نشین را ارائه می‌کند، او زبان روایتش را در مخاطب برگزیده، راوی دانای کل است که در کلیه روایت حضرت زینب(س) را مخاطب قرار می‌دهد و روایت خود را ادامه می‌دهد. قالبی که نمونه‌اش در ادبیات داستانی ایران بسیار کم دیده شده است. کتاب آفتاب در حجاب با داستان کابوس آن حضرت در دوران کودکی آغاز می‌شود. این کابوس خبر از رحلت پیامبر(ص)، شهادت مادر و پدر و برادران آن حضرت دارد. کتاب در پایان هم با همین خواب به پایان می‌رسد. کتاب«آفتاب در حجاب» از نمونه‌های موفق ادبیات آئینی است که توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

حضرت زینب (س) در آثار نویسندگان ایران و جهان

  • عقیله

کتاب «عقیله» اثر الهام امین درباره دوران حیات حضرت زینب (س) است که از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده و بعد از انتشار مورد توجه مخاطبان و کارشناسان ادبی قرار گرفته است. این کتاب در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری شایسته تقدیر شد. کتاب عقیله تمام بخش‌های زندگی حضرت زینب را دربردارد. ۵۶ سال از زندگی حضرت زینب (س) پیش از واقعه عاشورا بوده که این ۵۶ سال بسترساز حضور حضرت زینب در عاشورا است. این کتاب یک مستند تاریخی و یک روایت داستانی مبتنی بر پژوهش تاریخی است. کتاب شامل ۵ فصل است که فصل اول به دوران حیات حضرت زینب (س) با مادرشان و جد بزرگوارشان می‌پردازد. فصل دوم دوران زندگی حضرت زینب (س) در کنار پدر بزرگوارشان را روایت می‌کند. فصل سوم به دوران حیات حضرت در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اختصاص دارد و فصل آخر بخش نهایی زندگی حضرت در کنار امام سجاد (ع) را روایت می‌کند. الهام امین، مولف کتاب درباهر این اثر گفته است:«حضرت زینب (س) چهره تابناکی است که تحت‌الشعاع بقیه شخصیت‌ها قرار گرفته است. آثار کمی در مورد زندگی حضرت نوشته شده و منابع در مورد زندگی حضرت محدود و پراکنده و صفحات تاریخ در مورد وی مبهم است.» با این حال، کتاب حاضر، اثر جامعی درباره زندگی حضرت زینب(س) است که با نثر زیبا نگاشته شده و با مخاطب به راحتی ارتباط برقرار می کند.

حضرت زینب (س) در آثار نویسندگان ایران و جهان

  • زینب فریاد فرمند

کتاب«زینب فریاد فرمند» به قلم آنتون بارا با ترجمه غلامحسین انصاری، اثری درباره حضرت زینب(س) است که از سوی انتشارات بین الملل منتشر شده است. مؤلف اثر دکتر آنتون بارا، که از مسیحیان دوستدار خاندان نبوت است، در کتاب زینب فریاد فرمند و نیز در کتاب نفیس «الحسین فیالفکر المسیحی» ترجمه با نام «حسین در اندیشه مسیحیت» که هر دو توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل به چاپ رسید، حماسه عاشورا و وقایع بعد از آن را با حوصله و دقت بررسی کرده، و انصافا نکات ارزشمندی را یادآوری کرده است. استاد بارا با بینش یک مسیحی مؤمن و در عین حال علاقه مند به حسین و زینب به رو یدادها می‌نگرد و این بزرگواران را با مسیح و مریم که درود خدا بر آنان باد، مقایسه می‌کند. در این مقایسه های خردمندانه چیزی مغایر با آموزه‌ها و باورهای اسلامی وجود ندارد، جز در داستان بر دار آو یختهشدن عیسی که بنده نظر اسلام را در پانوشت یادآور شده ام. به هر حال، سیرت و صورت زیبای حسین و ز ینب، جگرگوشگان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) استعدادهای ممتازی را به پویش واداشته، و آثاری گرانقدر و فاخر به پیشگاه آنان عرضه شده است.

حضرت زینب (س) در آثار نویسندگان ایران و جهان

  • و اینگونه است زینب

کتاب «و اینگونه است زینب» بازآفرینی کتاب «خصائص زینبیه» آیت‌الله سید نورالدین جزایری از مجتهدین محقق قرن چهاردهم هجری است به تازگی توسط محمود سوری تلخیص و بازآفرینی و از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است. اثر ارزشمند خصائص زینبیه معروف ترین اثر سید نورالدین جزائری است که نخستین بار به سال ۱۳۴۱ش در نجف اشرف به چاپ رسید و در پی توجه فراوان علما، مبلغان و دیگر طبقات مختلف مردم، بارها در ایران و هند به چاپ رسید و به چند زبان ترجمه شد. نویسنده در مقدمه، اظهار داشته که این کار نیازمند تکمیل است و بنای تکمیل آن را داشته اما مراجعه به متن نشان می دهد که در عین حال، مشحون از تحقیقات درخور توجه است. یکی از عواملی که سبب شده نویسنده دست به تألیف این کتاب ارزشمند بزند، مشاهده مطالب ناصحیح در مقاتل بوده است. تقریظ علما و بزرگان در عصر تألیف حکایت از اهمیت و موفقیت این کتاب دارد. بزرگانی چون: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا محمدعلی شهرستانی و… کتاب دارای چند مقدمه و ۳۹ گفتار است که هر گفتار به تبیین یکی از خصائص آن حضرت اختصاص دارد و بیشتر به القاب آن بانو نظر دارد. دو خطبه ی آن بزرگوار در کوفه، زینت بخش خاتمه ی کتاب است. برخی خصیصه ها که هرکدام یک گفتار را ویژه ی خود ساخته، بدین قرار است: راضی به قضاء الهی، امینة الله، عالمه ی غیر معلمه، محبوبه ی رسول خدا(صل الله علیه و آله)، نایب مادر، شریک برادر، زاهده، عاقله، شجاع، عابده، باکیه و..

حضرت زینب (س) در آثار نویسندگان ایران و جهان

  • حضرت زینب (س) اسوه صبر و استقامت

کتاب «حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت» که سیری کوتاه در زندگانی حضرت زینب کبری(س) به حساب می‌آید، ضمن بیان شمه‌ای از فضایل و کرامات این بانوی بزرگوار، از ولادت تا واقعه عاشورا را به اختصار مطالعه و بررسی می‌کند. در ستیغ آرمان‌شهر، آنان که به استمرار روح عاشورا در تمامی عصرها و استحکام روح کربلا در تمامی سرزمین‌ها باور دارند؛ زنی از ساکنان دشت لاهوت می‌درخشد؛ زنی که خوشه‌ای از یاقوت فاطمی است. او آنقدر بلند است که در عرصه‌ای از تاریخ، طنین مهر مادر است و در عرصه‌ای، پژواکی از صلابت حیدر. زینب(س) ستون خیمه پایداری است. آن قدر تسلیم است که دود و غبار شراره‌های خیمه‌های نیمه‌سوخته برایش نسیم نواز شکر دوست است، از این‌روست که فرمود «و ما رایت الا جمیلا.» زینب(س) در قاموس اهل معنا، حدیث مکرر استقامت و شکوه و پایمردی است. او نه تنها در عاشورای عشق، که هم‌چنان پامنبری آفتابی است که تا جمعه دل‌انگیز ظهور بر بلندای نی، آیه جهاد تلاوت می‌کند. بی‌کرانه‌ای است که نور نهضت حسینی را به دهلیزهای تاریک تاریخ انعکاس می‌دهد. ایوان بارگاه معرفت او، فراخ‌تر از واژه‌هاست. از این‌رو باید از دور به توصیفش پرداخت. این کتاب از سوی واحد پژوهش نشر کتاب جمکران تهیه و منتشر شده است.

کد خبر 827973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha