سرود «معمار حرم» از سرودهای حماسی و ماندگار انقلابی است که فقط با تعدادی ‌ساز محدود ساخته و میان مردم کوچه و بازار به سرود «مسلمانان بپا خیزید» مشهور شد. این سرود که هنوز هم در دهه چهارم انقلاب نوستالژیک محسوب می‌شود، محتوایی غنی دارد.

سرود مسلمانان بپا خیزید

همشهری آنلاین - زهرا سرویان: سرود الا معمار حرم برخیز پس از انتشارش در همان روزهای داغ مبارزات مردمی تا پیروزی انقلاب اسلامی سر زبان‌ها بود. مرحوم «محمدعلی ابرآویز» آهنگساز این سرود متولد ‌محله عودلاجان بعد از پایان تحصیلات متوسطه‌ برای ادامه تحصیل در رشته رفتارشناسی راهی آلمان و سپس کانادا شد و اوایل دهه چهل دوباره به وطن بازگشت و ۷ سال در مطبوعات و رادیو کار کرد.

او تابستان ۱۳۵۷ زمانی که در انگلستان بود زمزمه‌های بلند انقلاب ایران را شنید. خیلی زود راهی سرزمین مادری شد تا با استفاده از هنر و دانش موسیقایی‌اش به انقلاب خدمت کند. مرحوم ابرآویز وقتی به ایران رسید در نخستین اقدام به دیدار بزرگان رفت و با کسب راهنمایی از بزرگان انقلاب فعالیتش برای تشکیل گروه سرودهای انقلابی را شروع کرد.

با هزینه شخصی‌ در محله ارمنی‌نشین تهران ، خیابان لارستان استودیویی اجاره کرد و شبانه اقدام به ضبط سرودهای انقلابی کرد که حاصل این تلاش ۱۸ کاست از سرودهای انقلابی بود که مهم‌ترین این سرودها «بوی گل سوسن و یاسمن آید»،«معمار و طراح حرم» و «سمفونی ۱۷ شهریور» و... است.

مسلمانان بپا خیزید! | سرودی که زیرزمینی ضبط شد
محمدعلی ابرآویز

الا معمار و طراح حرم، برخیز!

بپا خیزید ای مسلمانان، بپا خیزید

الله اکبر الله‌اکبر / ‌الله‌اکبر الله‌اکبر

شنیدید ای مسلمانان، بپا خیزیم و جان بازیم

بساط دشمن دین را بسوزیم و براندازیم

بپا خیزیم و کاخ خون به یک ضربت فرو ریزیم

وجود زشت شیطان را به قعر دوزخ‌ اندازیم

اگر جلاد بی‌ایمان بخواهد خون ما ریزد

من و یاران به‌هم سازیم و بنیادش براندازیم

الله اکبر الله‌اکبر /‌ الله‌اکبر الله‌اکبر

مسلمانان بپا خیزید! | سرودی که زیرزمینی ضبط شد
حمید سبزواری

خواننده: گروه کر

نام ترانه‌سرا: حمید سبزه‌واری

آهنگساز: محمدعلی ابر آویز

کد خبر 827894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha