کاربران طی هفته گذشته ۲ بار اختلال و قطعی اینترنت را تجربه کردند. در حالی که انتظار می رفت با پایان ۱۴۰۱ و فروکش کردن ناآرامی ها، اختلالات اینترنتی در ۱۴۰۲ به حداقل برسد، اما کاربران چنین تجربه ای نداشتند.

اینترنت

به گزارش همشهری آنلاین، درواقع به علل گوناگون طی امسال شاهد اختلالات متعدد بودند. طی این اختلالات، گاهی شاهد واکنش از سوی متولیان بودیم که علت را اعلام می کردند و گاهی هم بدون کمترین واکنشی از سوی وزارت ارتباطات و معاونت های آن، شبکه به حالت عادی برمی گشت. طی اتفاقات گذشته، همیشه کارشناسانی که با همشهری گفت‌وگو می کردند بروز اختلال یا قطعی اینترنت را عادی می دانستند که در سراسر دنیا رخ می دهد. اما در ادامه، بر غیرعادی بودن تکرار اختلالات و همچنین طولانی شدن بازگشت شبکه به شرایط عادی تاکید می کردند. به عبارت دیگر، در نظر گرفتن ظرفیت های جایگزین تا زمان برقرار شدن ارتباطات، انتظاری است که کاربران از جمله مردم عادی، کسب و کارها و مراکز دولتی دارند.

۲ بار اختلال طی ۴ روز

روز یکشنبه گذشته، کاربران در ساعات میانی روز اختلال سنگینی را تجربه کردند. پس از آنکه شبکه به حالت عادی بازگشت، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که اختلال اینترنت که به دلیل قطعی فیبر نوری در کشور گرجستان رخ داده بود، به حال عادی بازگشت.

سریال تکراری اختلال در اینترنت | سال ۱۴۰۲، هر ۳۱روز یک اختلال
طرح: همشهری / بهرام غروی

این شرکت در سایت خود نوشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، قطعی لینک بین‌الملل از مسیرهای ورودی فیبر نوری گرجستان از ساعت ۱۱:۳۲ دقیقه آغاز و در ساعت ۱۴:۵۲ دقیقه به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید:

بنابر اطلاعیه زیرساخت، «در این مدت زمانی، ترافیک بر روی ظرفیت‌های بین الملل از مسیرهای دیگر توزیع شد» و این در حالی است که کاربران اختلال شدید را «در این مدت زمانی» تجربه کردند.

اما این پایان ماجرا نبود و روز چهارشنبه گذشته، یکبار دیگر همین داستان تکرار شد. زیرساخت اعلام کرد: «به دلیل تکرار مجدد قطعی فیبر نوری در خاک گرجستان تعدادی از لینک‌های بین‌الملل ورودی به کشور از این مسیر دچار قطعی شده است. در همین راستا شرکت ارتباطات زیرساخت از لحظه رصد این اختلال، اقدامات فنی به منظور تامین پهنای باند مورد نیاز کشور از دیگر مسیرهای جایگزین را به اجرا درآورده است که متعاقبا اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.»

سریال تکراری اختلال در اینترنت | سال ۱۴۰۲، هر ۳۱روز یک اختلال

منطقه شمالی، متهم اصلی

یک مرور ساده در اطلاعیه های شرکت ارتباطات زیرساخت نشان می دهد که لینک هایی که از شمال کشور وارد می شوند به عنوان متهم اصلی قطع لینک های ارتباطی مطرح می شود.

اختلالات یکشنبه و چهارشنبه گذشته آنطور که زیرساخت اعلام کرده به علت قطع فیبر نوری در خاک گرجستان بوده است. ۲۰ آبان هم شاهد اختلال جدی دیگری بودیم که منشا آن ارمنستان اعلام شد. همچنین طی تکرار تجربه های پیشین، اعلام نام این دو کشور جالب توجه بوده است. قطع اینترنت در ۱۲ آبان هم با منشا گرجستان اعلام شد.

با این اوصاف، مسئولان می توانند علت را از این منظر مورد توجه قرار دهند و جلو تکرار این اتفاق را بگیرند.

سریال تکراری اختلال در اینترنت | سال ۱۴۰۲، هر ۳۱روز یک اختلال

اختلال، عادی؛ آماده نبودن، غیرعادی

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، شرکتی که به عنوان یکی از ارائه دهندگان اینترنت شناخته می شود، قطع اینترنت، قطع لینک، قطعی کابل یا فیبر(fiber cut) را اتفاق عجیبی نمی داند.

به گفته کریم بیگی، «عجیب این است که بر اساس بعضی از قوانین غیرمعمول، توسعه ظرفیت اینترنت مشروط و محدود باشد و ظاهرا به مجوزهای خاص نیاز داشته باشد».

او تاکید می کند که «طبیعی است شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت ارتباطاتی(telco) و یک اپراتور اصلی و کلیدی ارتباطی دوست دارد یک سرویس با ثبات، ارزان و با کیفیت ارائه دهد تا پاسخگوی همه نیازهای پهنای باند کشور باشد».

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل شاتل موبایل آماده نبودن برای اتفاقاتی که وقوع آن، هر لحظه محتمل و قابل پیش‌بینی است را غیر عادی می داند و می گوید: «به عبارت دیگر، ما باید در زمان قطعی، برای جایگزین کردن ظرفیت ها از مسیرهای دیگر آمادگی کامل داشته باشیم.».

سریال تکراری اختلال در اینترنت | سال ۱۴۰۲، هر ۳۱روز یک اختلال

۱۴۰۲، هر ۳۱ روز یک اختلال

در حالی که مسئولان در مواردی علت اختلال در اینترنت را توسعه شبکه اعلام کرده اند، اما آنچه اتفاق افتاده، نارضایتی کاربران است.

بیشتر بخوانید:

کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز ۴ بهمن حداقل ۱۰ مورد و به طور میانگین هر ۳۱ روز یک اختلال اینترنتی را تجربه کرده اند.

کد خبر 827725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha