یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین جواهرات جهان برای اولین بار در ایران در مجموعه برج آزادی رونمایی می‌شود.

شهاب سنگ

به گزارش همشهری آنلاین پدر شهاب سنگ ایران با اعلام این خبر به همشهری گفت: «این جواهر زیبا سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ در موزه شهاب سنگ های ایران واقع در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی رونمایی شود.»

رونمایی از الکساندریت در برج آزادی ؛ جواهر ۱۵ میلیاردی در موزه شهاب سنگ های ایران 


حجت کمالی در توضیح این سنگ قیمتی افزود: «الکساندریت (Alexandrite) یک نوع سنگ جواهر فوق‌العاده کمیاب و قیمتی و در بعضی موارد قیمت آن هم از الماس گران‌تر است و جز گرانبهاترین و با ارزش ترین جواهرات جهان به شمار می‌رود.»
کمالی با اشاره به اینکه این جواهر خاص و کمیاب شناسنامه معتبر GIA (موسسه گوهرشناسی آمریکا) را دارد، ادامه داد: «این سنگ قیمتی که ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد و تا کنون بین کلکسیونرها دست به دست می‌شد، از روز سه شنبه مهمان موزه شهاب سنگ‌های ایران در برج آزادی و در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.»
به گفته کمالی، سنگ الکساندریت از خانواده کریزوبریل (chrysoberyl) و از مشخصات این سنگ این است که رنگ (چند رنگی) آن است که تحت شرایط نوری مختلف، تغییر رنگ می‌دهد. سختی سنگ الکساندریت ۸.۵ و ضریب شکست نور آن بین ۱/۷۴۶ تا ۱/۷۷۵ است.
این جواهر زیبا اولین بار در سال ۱۸۳۴ توسط معدن‌کار فنلاندی به نام نیلز گوستاف نوردنسکیولد (Nils Gustaf Nordenskiold) در منطقه اورال روسیه کشف شد. به دلیل همزمانی کشف این سنگ با رسیدن تزار آینده روسیه به سن قانونی، نام سزار دوم (الکساندر) بر روی این سنگ گذاشته شد. این گوهر با نام‌های تساراستون یا سزاراستون نیز شناخته می‌شود. برای مدتی این جواهر رسمی امپراطوری روسیه به رسمیت شناخته و استفاده می‌شد.
خصیصه اصلی این جواهر تغییر رنگ آن در شرایط نوری مختلف است که البته زاویه دید نیز در مشاهده رنگ‌های مختلف از این سنگ تاثیر دارد. این سنگ را در رنگ‌های زمردی (سبز)، بنفش، آبی، خاکستری، زرد، صورتی و قرمز می‌توان مشاهده کرد. سنگهای الکساندرایتی از انوع چشم گربه بسیار کمیاب و گران بها هستند.
گوهر الکساندرایت در طیف نور سفید به رنگ صورتی پر رنگ و در طیف نور زرد به رنگ بنفش تغییر رنگ می‌دهد. هر چقدر سنگ شفاف‌تر باشد قیمتش نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. معمولا بعد از برش و صیقل دادن، درخشندگی و شفافیتی همچون شیشه را می‌توان مشاهده کرد.
کمالی یادآور شد: «معمولا این سنگ در اندازه‌های زیر ۳ قیراط موجود است و نمونه‌های بالای ۳ قیراط بسیار کمیاب هستند، بزرگترین سنگ برش خورده‌ی الکساندریت در مؤسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution Offices) واقع در واشنگتون با اندازه ۶۵.۷ قیراط نگهداری می‌شود.»
محبوب‌ترین نوع سنگ الکساندریت، نوع برزیلی آن است که از معادن واقع در برزیل استخراج می‌شود. دلیل محبوبیت نوع برزیلی الکساندرایت شفافیت و خلوص بسیار بالای آن است. این گوهر از معادن واقع در میانمار، سریلانکا، تانزانیا، آندرا پراد (نوع هندی) و ماداگاسکار (نوع آفریقایی) نیز استخراج می‌شود.
موزه‌ شهاب سنگ سال ۱۳۹۸ به همت حجت کمالی افتتاح شد و بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
علاقه مندان برای بازدید می‌توانند به میدان آزادی، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، موزه شهاب سنگ های ایران مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:
تصاویری شگفت‌انگیز از بقایای شهاب سنگ‌ها در ایران | این شهر کشور مهد شهاب سنگ‌هاست | رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ ایران تا پایان سال | تصاویر

کد خبر 827443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    5 0
    هوای این شی گران قیمت داشته باشین با سنگهای معمولی عوض بدل نکنند چند روزی دگه خبر میاد که سنگ کجایی گم شده
  • ب پ IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    6 1
    درباور نمیگنجد.. چنین جنس گرانبهایی در امان باشد چگونه بدل ساخته نشده... فرشهای سعدآباد وهزاران..... حال این خبر از عجایب هفتگانه باضافه یک تاریخ بشریت است
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 1
    بنظرم منشاء پیدایش سنگهای گرانیتی یا سنگهایی مانند فیرزه و زمرد و امثال آن انفجار بیگ بنگ باشد ..تاریخچه پیدایش آنها چه زمانی است
  • ناشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 1
    لطفا قبل از این که خبری بنویسید کمی تحقیق کنید بطور حرفه ای .سنک الکساندریت که شما میگید درموزه است به تعداد انگشتان دست شما هم درجهان به ندرت یافت .وهیچ کشوری هم ندارد همچنین سنگی رو هرچی هست همه بطور کل مصنوعی وآزمایشگاهی هستن چه در فروشگاه های فروش سنگ دید چه در فروشگاه های کل جهان هرچه یافت شده فقط درموزه هستن وقیمت های بسیار بالایی دارند .این معدن هایی که معرفی کردید هیچ کدام چیزی بنام الکساندریت ندارن بلکه تولید میکنن ومیسازن معدنی نیستند .
  • محسن IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 0
    سلام اقا شاید باور نکنین فکر کنم من یکی از اینهارو پیدا کردم بلد نیستم عکسشو بزارم