در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

بهشت تبهكاران

بهشت تبهکاران

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

تهیه‌کننده: فتح‌الله جعفری جوزانی و علی قائم‌مقامی

بازیگران: امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق‌ نورد، حسام منظور، رضا شفیعی‌ جم، افسانه بایگان و فرهاد قائمیان

مسعود جعفری جوزانی دل‌بسته تاریخ است و در آثارش، چه در سینما و چه در تلویزیون، چه در کارهای ساخته‌شده و چه در پروژه های ناتمامش، همواره داستانی تاریخی را برای روایت برگزیده است. او در «جاده های سرد» و «شیر سنگی» تاریخ را با درام درهم آمیخت و نتیجه‌ای درخور گرفت. در این دو فیلم تاریخ زائده‌ای بر درام نیست یا درام زیر بار تاریخ له نمی‌شود و فرو نمی‌ریزد. اتفاقا بستر تاریخی این فیلم ها به جعفری جوزانی اجازه داد تا او فرم و شکلی سینمایی برای روایتش اختیار کند.

شاید علت کشش و گرایش جعفری جوزانی به تاریخ ایران را بتوان در این اظهار نظر وی از کتاب «گردش تصویر» پیدا کرد: «در اثر شنیدن داستان‌های بی‌شمار از بی‌رحمی‌ها و جنایات دشمن ـــ به ویژه انگلیسی‌ها که در زمان جنگ جهاد (۱۲۹۴ هجری قمری) در یک روز دوهزار نفر از عشایر غیور جنوب کشورمان را زنده‌زنده در ستون‌های گچی به شهادت رساندند ـــ همواره حس اجنبی ستیری در وجود من زنده بوده و خواهد بود. نشانه‌های آن هم در بیشتر فیلم‌هایی که ساخته‌ام به وضوح دیده می‌شود... . تاریخ پرماجرای ایران نشانگر این واقعیت است که در بحران‌ها و بزنگاه‌های تاریخی، به ویژه زمان اشغال، تارهای نامرئی و اسرارآمیزی مردم ایران را از طبقات و اقوام مختلف به هم پیوند می‌زند و روح ملی ایرانیان، مقتدرتر از زمان صلح بیدار می‌شود و به شکل معجزه‌آسایی فرهنگ و ملت ایران را پایدار نگه می‌دارد. خب این افکار و اندیشه‌ها در ذهن من جا دارد. پس بدیهی است هر گاه مطلبی بنویسم یا فیلمی بسازم نشانه‌هایی از اجنبی‌ستیزی در آن جاری است.»

او در سریال تلویزیونی «در چشم باد» هم وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ معاصر را روایت کرد. جعفری جوزانی این بار در «بهشت تبهکاران» سراغ مقطع تاریخی ملی شدن صنعت نفت رفته و داستانی از دل این برهه پرحادثه را برای رویت برگزیده است. داستان فیلم از این قرار است که در زمان ملی شدن صنعت نفت و در سال ۱۳۲۹، ‌احمد دهقان، نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر»، به دست حسن جعفری در خیابان لاله‌زار به قتل می‌رسد. حسن کارمند شرکت نفت در آبادان است و تازه به تهران آمده و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود.

حادثه به وقت تاریخ در «بهشت تبهکاران» | چرا مسعود جعفری جوزانی می‌گوید که اجنبی‌ستیز است؟

عکس‌هایی که از فیلم منتشر شده، حال و هوای فیلم‌های گنگستری کلاسیک هالیوودی را دارد و حداقل این‌طور به نظر می رسد که جعفری جوزانی در شمایل‌نگاری فیلمش از مولفه‌های ژانر گنگستری سود برده است.

بازیگران فیلم هیچکدام به تنهایی یا حتی در کنار چهره‌هایی برجسته‌تر هم به فروش یک فیلم کمک زیادی نمی‌کنند و شاید این فیلم هم مثل «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی که در جشنواره چهلم به نمایش درآمد، اما اکران نشد و سر از شبکه نمایش خانگی درآورد، به صورت سریال از تلویزیون یا پلتفرم های نمایش آنلاین پخش شود. فیلم کیمیایی درباره گروهی بود که در زمان عرضه اوراق قرضه ملی مصدق برای کمک به ملی شدن صنعت نفت از بانک سرقت می‌کنند.

سال گذشته ۴۰ دقیقه از راش‌های این فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه شد، ولی در نهایت «بهشت تبهکاران» به صورت رسمی در جشنواره فجر سال قبل حضور نیافت. در واقع این فیلم سال گذشته ناقص بود و حتی به مرحله بازبینی نیز نرسید.

کد خبر 827404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha