۱۵۰سال پس از آغاز فعالیت نخستین زباله‌سوزها در جهان، پروژه‌ای برای مدیریت پسماند تهران تعریف شده که در دنیا بی‌نظیر است. بدین‌ترتیب تهران صاحب کارخانه‌ای خواهد شد که بزرگ‌ترین زباله‌سوز دنیا را در خود جای می‌دهد و معادل ۲نیروگاه بزرگ کشور، ‌برق تولید خواهد کرد.

زباله سوز چین

همشهری - سیدمحمد فخار: هفته آخر مهر بود که شهردار تهران به چین سفر کرد. در این سفر قراردادها و تفاهمنامه‌های مهم حمل‌ونقلی و محیط‌زیستی میان طرف ایرانی و چینی منعقد شد که ازجمله آنها قرارداد احداث زباله‌سوز بزرگی برای پایتخت بود. پس از این سفر، روز چهارشنبه اول آذر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و سوزان یانگ، معاون وزیر محیط‌زیست چین تفاهمنامه رسمی ساخت زباله‌سوز را در پایتخت امضا کردند تا قدمی نو برای مدیریت پسماند و بهبود کیفیت محیط‌زیست در تهران برداشته شود.

برای آگاهی از چند و چون این ابرزباله‌سوز، سراغ معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران رفتیم. او در گفت‌وگو با همشهری به بیان جزئیات این ابرطرح شهری پرداخته است. آنگونه که حبیب پوش‌پارس می‌گوید، اگر فقط بتوانیم میزان دفن روزانه زباله را کاهش دهیم، اقدام بزرگی انجام داده‌ایم. در حال حاضر از این ۶هزار تن زباله تولیدی روزانه شهر تهران، ۴۲۰۰تن آن روزانه دفن می‌شود. سال‌هاست شهرداری تهران مجبور به دفن این حجم از زباله است و در شهرهای دیگر نیز این روش متداول است. حال اگر بتوان با ایده زباله‌سوز معضل دفن زباله را رفع کرد یا حجمی از آن را کاست، رخداد بزرگی از نظر محیط‌زیستی محسوب می‌شود.

گام بزرگ شهرداری تهران

شهرداری تهران طبق طرح جامع مدیریت پسماند که نقشه راه ۲۰ساله این عرصه را مشخص کرده، باید به تکالیف خود در حوزه کاهش میزان دفن زباله در سطح تهران عمل کند. ابتدا امحای بخشی از زباله‌های دفنی مطرح بود، اما شهرداری ایده‌ای را مطرح کرد که شامل رویکردهای محیط‌زیستی گسترده‌تری شود. در این چارچوب ایده ابرزباله‌سوز پایتخت طراحی شده تا به‌زودی مراحل اجرایی آن آغاز شود. معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: یکی از روش‌های کاهش دفن، امحای پسماند است به این صورت که زباله را به جای دفن، به سمت تولید محصول و انرژی می‌برد. ما حتی در این مسیر ایده شگفتی را هدف‌گذاری کردیم که ۱۰۰درصد زباله‌های تهران را در مسیر تولید انرژی قرار دهیم.

جزئیات زباله‌سوزی که معادل دو نیروگاه بزرگ کشور برق تولید می کند

ظرفیت ورودی زباله‌سوزی که قرار است برای تهران ساخته شود، دقیقا همان ۶هزار تنی است که هر روز از نقاط مختلف تهران جمع‌آوری و در جنوب شهر دپو می‌شود. هم‌اکنون ۷۰درصد زباله‌های تهران دفن می‌شوند و ۳درصدشان به دستگاه ریجکت‌سوز آرادکوه ریخته و از آن ۳مگاوات برق روزانه تامین می‌شود. اما طرحی که در دست اجراست، ۳۰برابر حجم آرادکوه ظرفیت ورود زباله دارد و ۸۲۳برابر آن برق تولید می‌کند. همچنین میزان دفن روزانه زباله را از میزان فعلی به صفر می‌رساند. آنگونه که پوش‌پارس تصریح می‌کند، عدد تولید برق روزانه کارخانه زباله‌سوز تهران دوبرابر یک نیروگاه خواهد بود و از این نظر می‌تواند فرصت چشمگیری برای تولید انرژی‌ باشد. به‌گفته وی، این نخستین سایت در دنیاست که چنین حجم عظیمی از زباله را می‌تواند بسوزاند و در میان کارخانه‌های بزرگ زباله‌سوز دنیا در مقام نخست قرار دارد و بی‌نظیر است. محل اجرای پروژه نیز همان جنوب تهران خواهد بود.

مراحل اجرایی طرح

۳مرحله برای رسیدن تهران به روز افتتاح زباله‌سوز تعریف شده است. آنگونه که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند عنوان می‌کند، مرحله نخست مرحله تفاهمنامه تا انعقاد و ابلاغ قرارداد است که ۳ماه به طول می‌انجامد. در این بخش صحت‌سنجی مدل فنی طرف چینی به پایان رسید و توانست تأییدات فنی خود را از مشاور مدیریت شهری دریافت کند. مورد دیگر صحت‌سنجی هزینه‌های پروژه است. مرحله بعدی دریافت مجوزهای کشوری و محیط‌زیستی خواهد بود و مرحله سوم تبیین مدیریت مالی پروژه است. پیش‌بینی مدیریت شهری این است که هفته آخر اسفند این مراحل به پایان برسد و انعقاد قرارداد رسمی در پایان سال صورت گیرد که رخداد بسیار مبارکی خواهد بود. طبق زمانبندی اعلامی ۲سال نیز احداث پروژه طول خواهد کشید تا به لحظه بهره‌برداری برسیم.

جزئیات زباله‌سوزی که معادل دو نیروگاه بزرگ کشور برق تولید می کند

کد خبر 826907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • یک مهندس نیروگاهی IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 6
    مثلا میشه بفرمایین چند مگاوات در ساعت تولید خواهد کرد.. ۵ مگاوات..۲۰ مگاوات.‌ ۵۰ مگاوات...۱۰۰ مگاوات.. ضمنا دود حاصل از احتراق به هوای مبارک تهران افزوده خواهد شد!؟