«سرباز خشمگین دستش را روی ماشه گذاشته و اسلحه را به سوی هم خدمتی‌هایش نشانه رفته بود و شلیک می‌کرد...» این هولناک‌ترین صحنه از حادثه ای بود که عصر یکشنبه در آمادگاه باغین ارتش واقع در استان کرمان اتفاق افتاد و بر اثر شلیک های ممتد سربازی خشمگین، ۵ سرباز دیگر جان‌شان را از دست دادند.

دستگيري متهم

همشهری آنلاین - حوادث: ساعت ۱۶:۳۵ دقیقه شنبه بود که صدای رگبار گلوله در یکی از آسایشگاههای پادگان امام رضا مشهد واقع در جاده باغین_بردسیر در استان کرمان پیچید. این سرباز وظیفه که مسلح و در حال پست دادن بود ناگهان وارد آسایشگاه شد و شروع به تیراندازی به سوی سربازان کرد. او دستش را روی ماشه گذاشته و اسلحه را به سوی هم‌خدمتی‌هایش نشانه رفته بود و سربازان دیگر تلاش می‌کردند پناه بگیرند و خودش‌شان را از مهلکه نجات دهند. سرباز خشمگین به تیراندازی ادامه دارد و در یک چشم بهم زدن جان ۵ نفر از سربازان را گرفت و همراه با اسلحه از پادگان گریخت.

لحظاتی بعد وقتی افسران پادگان سراسیمه خود را به آسایسگاه سربازان رساندند. آنها صحنه‌ای را که به چشم می‌دیدند باور نداشتند. سربازانی که از این تیراندازی خونین جان سالم به در برده بودند وحشت کرده و شوکه شده بودند. هنوز هیچ کس به درستی نمی‌دانست که سرباز خشمگین با چه انگیزه ای دست به این جنایت زده و بعد از آن به کجا گریخته است. در این شرایط بود که تلاش‌ها برای یافتن او آغاز شد.

در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که سرباز جنایتکار بعد از این حادثه به سوی شهرهای دیگر گریخته اما هنوز به درستی مقصدش مشخص نبود. چند ساعت که از آغاز تحقیقات گذشت ماموران به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد متهم تحت تعقیب به حوالی زرند کرمان گریخته است و هنوز اسلحه سازمانی را که با آن دست به جنایت زده بود در اختیار دارد. در این شرایط بود که او محاصره شد و ماموران توانستند وی را خلع سلاح و دستگیر کنند.

سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان درباره این حادثه تلخ گفت: سرباز تحت تعقیب ساعت ۲ بامداد دوم بهمن ماه در شهرستان در حالی که یک اسلحه در اختیار داشت و دو دستگاه خودرو سرقت کرده بود دستگیر شد.

در همین حال قرارگاه جنوب شرق نزاجا نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: فرمانده نیروی زمینی ارتش دستور تشکیل یک کارگروه تخصصی برای بررسی ابعاد همه جانبه حادثه را به صورت ویژه صادر کرده است و جوانب پنهان حادثه و انگیزه‌های ضارب، پس از بررسی دقیق و بازجویی وی توسط دستگاه قضایی، اطلاع رسانی خواهد شد.

تیرانداری بخاطر مرخصی

این اولین مرتبه ای نیست که چنین حوادث تلخی در یکی از پادگان‌های نظامی اتفاق می‌افتد و پیش از این نیز شاهد چنین حوادث تلخی بودیم. ازجمله حادثه ای که در اولین روز سال ۱۴۰۱ در یکی از پادگان های دیلم در استان بوشهر اتفاق افتاد و در جریان آن سربازی با اسلحه ای که در اختیار داشت ۴ نفر از همخدمتی هایش را به رگبار بست و به قتل رساند. او در ادامه از پادگان خارج شد و یکی از شهروندان را به گروگان گرفت و سوار بر خودروی او به سوی خوزستان به راه افتاد اما در میانه راه در محاصره نیروهای نظامی قرار گرفت و دستگیر شد. او بازجویی‌ها مدعی شد بخاطر اینکه نتوانسته بود مرخصی بگیرد دست به این جنایت زده است.

جنایتِ سرباز متوهم

یکی دیگر از حوادث خونین در پادگانها بامداد ۱۶ آذر سال ۹۸ در پاسگاه دریایی برکه سفلین در بندرلنگه واقع در استان هرمزگان رخ داد. در این حادثه یکی از سربازان ۳ نفر از افسران پاسگاه را که دو نفر در خواب بودند با شلیک گلوله به قتل رساند و گریخت. او چند ساعت بعد دستگیر شد و ادعا کرد که ناخواسته و از سر توهماتی که دچار شده بود دست به چنین کاری زده است. او گفت صدایی عجیب در سرش به او دستور چنین کاری را داده بود. با وجود چنین ادعاهایی این سرباز به ۳ مرتبه قصاص محکوم شد. در روز اجرای حکم اما اولیای دم او را که طناب دار به گردنش انداخته شده بود بخشیدند تا این پرونده تلخ با صلح و سازش بسته شود.

خودزنی پس از جنایت

شهریور ماه سال ۹۶ حادثه ای تلخ در پادگان آبیک قزوین رخ داد. سربازی که از مشکلات روحی رنج می‌برد به سوی سایر سربازان تیراندازی کرد و بعد از آنکه ۷ نفر را هدف گلوله قرار داد خودزنی کرد. در این حادثه در مجموع ۳ سرباز جان خود را از دست داده و ۴ سرباز دیگر مجروح شدند. به دنبال این حادثه ارتش اعلام کرد که سرباز ضارب دچار جنون آنی شده بود.

حادثه در کهریزک

روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ نیز حادثه مشابهی در پادگان نیروهی هوایی ارتش در منطقه شورآباد کهریزک در جنوب تهران اتفاق افتاد. در این حادثه سربازی خشمگین به شروع به تیراندازی کرد و یک افسر و ۲ سرباز را به قتل رساند و ۱۲ نفر دیگر را نیز مجروح کرد. در این حادثه تلخ به دلیل اینکه سرباز خشمگین حاضر به تسلیم شدن نبود و همچنان به تیراندازی ادامه می‌داد هدف گلوله قرار گرفته و جانش را از دست داد.

ماجرای سربازان خشمگین و جنایت‌ های خونین | دلیل خشم سربازان قاتل چیست؟

دلیل خشم سربازان قاتل چیست؟

حادثه تیراندازی مرگبار یکی از سربازان در آمادگاه باغین کرمان به سوی ۵ سرباز دیگر بار دیگر زنگ خطر را در خصوص سلامت روانی در جامعه و لزوم غربالگری افراد پیش از شروع خدمت سربازی به صدا درآورد. ناصر قاسمزاد، روانشناس در این باره به همشهری می‌گوید: بهداشت روان مقوله مهمی است که باید از سنین کودکیِ افراد، برای آن برنامه‌ریزی شود و این برنامه ریزی تا سالمندی افراد نیز ادامه داشته باشد تا افراد از نظر سلامت روان پایش شوند.

او ادامه می‌دهد: یکی از مقاطع پرمخاطره و پراسترس برای پسران در سن جوانی، مقطع دوران مقدس سربازی است. جایی که فرد به دور از خانواده و صمیمیت و محبتی که تا آن زمان از والدین دریافت می‌کرد، می‌خواهد تمرین استقلال کند. برای بخشی از افراد جامعه ما مستقل شدن از دوران سربازی آغاز می‌شود. البته این شرایط به دلیل تربیت والدین و موضوع فرزندپروری است. افراد در سنین نوجوانی آنچنان از نظر روحی به خانواده وابستگی پیدا می‌کنند که هنگام شروع خدمت سربازی توان کنار آمدن با شرایط پادگان را ندارند و ممکن است بخاطر فشار و تنش گاهی دچار اختلال روان تنی شوند.

این روانشناس اما چند راهکار برای کاهش فشار و استرس در سربازان دارد. او می‌گوید: باید تلاش‌ها معطوف به این باشد که پادگانها برای سربازان محیطی آرام و به دور از تنش و استرس باشد. از این گذشته به نظر می‌رسد که باید غربالگری‌های بهداشت روان به خصوص در بدو ورود سرباز به پادگان انجام شود. باید تیم متخصص بهداشت روان، متشکل از روانپزشک، روانشناس و مشاور سرباز را در بدو ورود بررسی کنند که اگر دچار اختلالاتی است، شرایطی خاص برای او در نظر گرفته شود تا او در ادامه دوران سربازی برای سلامتی خود و دیگران مشکلی ایجاد نکند. حوادثی مثل آنچه در کرمان اتفاق افتاد نشان می‌دهد که تاکنون از این مسئله غفلت شده است.

قاسمزاد در ادامه می‌گوید: نکته مهم دیگر این است که پیش از شروع سربازی باید در قالب دوره‌های آموزشی شرایط دوران سربازی برای سربازان تدوین شود تا آنها بیش ازقبل آماده شرایط پادگان‌ها باشند و در این دوره‌ها اگر فردی نشانه‌گانی را در خود شناسایی کرد، پیش از وقوع هر اتفاق تلخی برای او چاره اندیشی شود.

کد خبر 826818
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • هوهو US ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    45 9
    سربازی رو باید حرفه ای کرد و اختیاری
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      17 34
      تبعیض نباید باشه یه عده برن سربازی یه عده برن بخرن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      5 0
      ۱۲:۲۹تبعیض نباشه که هرکی خواست بره وهرکی خواست نره منتهاکسی که میره دراین اوضاعی که کاربرای جوانان کم است هرکی که به اختیاربه خدمت بره حقوق اضافی وهمیشه درافزایش،مزایا،جیره غذایی خانوار،وام سبک،سابقه بیمه،هزینه رفت وامد،عیدی ها،کمک خریدمسکن وماشین،و...بگیره
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    42 6
    ارتش اجباری نتیجه اش همینه دیگه
  • جعفری IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    41 3
    رفتار نادرست مافوق گاهی موجب بروز این رفتارها میشود گاهی درطلب مرخصی با مخالفت روبرو میشوند وگاهی فشار روانی ناشی ازاختلافات خانوادگی وگاهی سختگیری وگاها درگیری قومیتی وتعصب بیجا وطرفداری از همدیگر ویاعدم کنترل افراد درمجموعه باعث سرخوردگی وانتقام میشود ،سربازی حرفه ای بهترین راهکار است هم سرباز ورزیده وباتجربه داریم هم کمک به اشتغال میشود وتازه هزینه اش راازکسانی که تمایل به سربازی ندارند گرفته میشود.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      8 36
      عه شما پولدارها ور دل مامان جونتون بمونید بابا جونتون پول سربازیتون رو بده بچه های قشر ضعیف هم برن لب مرز و ... به جای شما خدمت کنند چون شما پولدارید میتونید نه خیر نمیشه
  • M IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    26 36
    ,مطمين باش اگر اختیاری باشه هیچ کس به سربازی نمیره
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      8 0
      اختیاری بامزیت های بیشترازحتی خود کادر های پرسنل یعنی سربازحقوق ومزیت کاریش بیشترازکادرباشه البته احترام که بسیاربیشتربایدداشته باشه اون وقت دراین صورت اختیاری باشه به اندازه کافی نیروسربازبدون اجباروسختی وبه دلخواه خودسربازی می روند
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    21 36
    خدا لعنت کند رضا شاه را با این طرح کثیفش متاسفانه سیستم نظامی ما ظرفیت جذب حوان مردم راندارد وبه سرباز بادید برده نگاه ی شود درنتیجه عقده ای می شوند که چنین جنایتی رارقم می زنند الان چه کسی پاسخگوئی پدر ومادر انها ی باشد کجای این سریازی مفدس است...
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    27 2
    اگر مشکل سر مرخصی بود چرا بجای فرمانده مسئول هم خدمتی هاش رو زده چرت و پرت تحویل مردم میدهید؟؟!!مواظب ومراقب حرفها باید بود...
  • تقی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    19 1
    متاسفم چقدر وحشتناکه !!! با این همه پسرهای نوجوان روانی نسل جدید چرا مثل صد سال پیش سربازی اجباری باید باشه ؟
  • کیومرث IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    33 1
    سرباز اگر به آینده کاری و شغلی و ازدواج و غیره خود امیدوار نباشد. این آخر و عاقبتش می شود
  • شهلا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    9 1
    سرباز چرا وقتی پست را تحویل داده اسلحه را تحویل نداده این اتفاقات فقط در سیستم‌های بیمار می افتد
  • علی از سربازان دهه ۶۰ IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    12 5
    تحویل گلوله جنگی به سرباز در منطقه غیر جنگی در پادگان یا یگان شهری چه مفهومی دارد ؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      11 5
      ما هم وسط شهر سرباز بودیم اسلحه هم داشتیم خون هم از دماق کسی نیومد اسلحه مهم نیست اونی که اسلحه دستش میگیره مهمه که روانی نباشه
    • علیرضا جلالوند IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      2 0
      صد در صد با شما موافقم .
  • احمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 8
    در زمان دفاع مقدس که ما سرباز ودر منطقه جنگی بودیم یادم است یک شب من شدید سرما خودم و مریض شدم و شدید تب می کردم چون جاده را عراق می زد دسترسی به در مانگاه مشکل بود تا صبح همرزمانم بالای سرم نشستند و به خاطر اینکه تبم پایین بیاید مانند یک بچه کوچک پا شویه ام می کردند و مانند یک پرستار از من مراقبت می کردند/
    • اکرم IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      2 0
      باشه
    • محمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      0 0
      الان کی پاشوره میکنه
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    15 3
    ﺟﻮاﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ اﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﺮﻭﻧﺪ اﺯ ﻧﻆﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﺎ ﺟﻮاﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ ﻗﺒﻼ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻴﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺟﻮ ﭘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻳﺎ ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﺟﻮﺭﻱ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺧﻼﻕ ﺭﻓﺘﺎﺭ اﻧﻬﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ اﻓﺴﺮاﻥ ﻳﺎ ﺩﺭﺟﻪ ﺩاﺭﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﻧﺪاﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺳﺮﺑﺎﺯﻫﺎ ﺣﺲ ﻏﺮﻭﺭ ﺳﺮﺑﺎﺯﻫﺎ ﺭا ﻣﻴﺸﻜﻨﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻓﻜﺮاﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮاﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺳﺮﺑﺎﺯﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﻧﺎﮔﻮاﺭ ﺩﻳﮕﺮ اﺗﻔﺎﻕ ﻧﻴﻔﺘﺪ
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      3 3
      یه کلام میگفتی لوس و نازپرورده هستند تمام مسئولین چیکار کنند برای اینا تو ۲۰ سالگی بفرسته مهد کودک
  • سرباز سابق GB ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    8 1
    بی پولی،نا امیدی،تحقیر
  • Hamed IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 0
    وقتی کسی پیدا نمیشه حق و حقوق ابتدایی یه فرد رو بده وقتی اتفاقی میفته هزار نفر پیدا میشه چرا نیومدی پیش من و....همه میشن علامه
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 0
    دلیلش نحوه برخورد درجه داران با سرباز هست البته گاهی اوقاتم افسران ارشد تو هیچ پادگانی بین کادری و سرباز رابطه خوبی نیست و دقیقا مثل دشمن هم هستن اگر سربازی رفته باشید دقیقا میدونید من چی میگم
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    اصل موضوع را بیانکنید
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 0
    بیچاره پدر ومادر اون پنج سرباز بی گناه ! خدا بهشون صبر بده پدر و مادر با خون دل بچه بزرگ میکنند من خودم مادرم 😢😢😢
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 1
    باید سرباز را اعدام کرد
  • علیرضا جلالوند IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام و عرض ادب خبر بسیار متاثر کننده ای است . کشته شدن جوانانی که والدین آنها هزاران ارزو و آمال برایشان داشتند . با توجه به کثرت این حوادث در پادگان ها آیا وفت آن نرسیده که مسئولین نظامی به فکر چاره اندیشی در خصوص جلوگیری از این دست اتفاقات غم انگیز بکنند . آیا نمیشود در پادگان ها تیر جنگی در اختیار سربازان قرار نداد . با اینکه از نقطه نظر روانشناسی کلاس های آموزشی در پادگان ها برگزار نمود . قطعا خدای ناکرده اگر از این دست اتفاقات دوباره تکرار شود