این روزها کـم‌بارشی آسمان کشور به عنوان یک نگرانی جدی در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی یافته است و تحلیل‌هایی گاه سطحی از آنچه مبتلابه آن شده‌ایم، ارائه می‌شود.

برف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جوان، مهم‌تر از مسئله‌ای که ما را احاطه کرده نگاه‌مان به مسئله است و هر اندازه که نگاه دقیق، علمی و درست به چالش خود داشته باشیم، احتمال اینکه بتوانیم از پس حل مسئله برآییم، بالا خواهد بود. حال اگر از نگاه‌های سیاست‌زده و فرافکن عبور کنیم، راهکار عبور از وضعیت فعلی چیست؟ گفت‌وگوی ما با دکتر مهران زند، مدیرگروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به این موضوع پرداخته است.

این روزها تحلیل‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، از این قبیل که ابرها به شکل مشکوکی از آسمان ایران دزدیده می‌شود و مثلاً ترکیه نمی‌گذارد ابرها وارد آسمان ایران شود یا از سلاح هارپ به عنوان یک سلاح مداخله‌گر در آب و هوا نام برده می‌شود. این گونه اظهارات تا چه اندازه می‌تواند قابل اعتنا و مستند باشد؟
ما در زمینه آگاهی‌بخشی و رفع این ابهام‌ها دچار کاستی قابل توجهی هستیم و سازمان هواشناسی می‌توانست در این باره روشنگری‌های بیشتری انجام دهد. امروز مسائل اقلیمی به شکل جدی در دنیا مطرح است. اخیراً رویداد کاپ ۲۸ در امارات‌متحده‌عربی برگزار شد و مراکز علمی و اجرایی ذی‌ربط تقریباً از سراسر دنیا در این رویداد مهم شرکت داشتند، اما متأسفانه ما شرکت نکردیم. همچنان که می‌دانید بحث تغییرات اقلیمی روزبه‌روز در دنیا جدی‌تر می‌شود و چه عامه مردم و چه متخصصان، این تغییرات را با گوشت و پوست و به عینه لمس می‌کنند. در اواخر دی ماه قرار داریم و دی و بهمن ماه در الگوهای هواشناسی سردترین ماه‌های سال هستند، اما ما هنوز وقوع یخبندان را در تهران و خیلی از شهرهای‌مان تجربه نکرده‌ایم! اگر داده‌های ثبت‌شده هواشناسی را مورد توجه قرار دهیم یا از بزرگ‌ترها بپرسیم، می‌فهمیم که طبق روال عادی الان در این موقع از سال هوا باید بسیار سرد باشد، اما این طور نیست. آذر ماه امسال در بسیاری از مناطق کشور یکی از گرم‌ترین آذرماه‌های ۵۰-۴۰ سال اخیر را تجربه کردیم و خب این واقعاً نگران‌کننده است، چون نشان‌دهنده تغییرات اقلیمی قابل توجهی است که باید جدی گرفته شود، اما درباره ابردزدی یا استفاده از هارپ واقعیت این است که اسناد و مدارک علمی در این باره وجود ندارد. هارپ برای لایه‌های بسیار بالای جو طراحی شده است، در صورتی که بارش مربوط به لایه‌های پایین- جو- است.

دستکاری‌های ما تا چه اندازه در این باره تأثیر داشته است. اینکه به هر حال بخشی از طبیعت ایران وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای دارد.
شما مثلاً به پهنه آبی دریاچه ارومیه نگاه کنید که خشک شده است. بدون شک خشک‌شدن دریاچه ارومیه در تغییرات شرایط محیط زیستی منطقه و حوضه دریاچه مؤثر است، اما در چه سطحی؟ ما می‌دانیم که مثلاً دریاچه ارومیه، تشعشعات خورشید را جذب می‌کرده و اکنون بازتابش آفتاب از سطح خشک شده دریاچه می‌تواند تغییرات اقلیمی در این منطقه را تشدید کند- اگرچه سخن گفتن مستند در این باره نیازمند پژوهش‌های دقیق علمی است-، اما با این حال این اتفاقات اثر محلی دارد نه ملی.

اما داستان ابردزدی و هارپ طرفدارانی حتی در میان مدیران کشور دارد.
بله، دوستانی در وزارتخانه‌های مختلف مدعی هستند، اما در چند جلسه‌ای که شرکت کرده‌ایم، مدارک علمی و مستندی ارائه نشده است.

پس ریشه علمی این خشکسالی کجاست؟
ما وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم و علمی‌ترین مطلب در این باره، بحث تغییرات اقلیمی است، البته در این‌باره با پیچیدگی‌هایی هم مواجه هستیم. پیش‌بینی‌هایی که قبلاً صورت گرفته بوده حاکی از آن بود که امسال متأثر از پدیده النینو، سال پربارشی خواهد بود، اما هر چقدر جلوتر رفتیم، واقعیت بارش‌ها با آنچه در الگوها پیش‌بینی شده بود، منطبق نشد، البته میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال بد نبود، دست‌کم در مناطق زیادی نرمال بود، اما گرمای بسیار عجیب آذرماه و دی ماه عملاً به تغییر الگوهای فشار و کاهش نزولات جوی منتهی شد.

دقیقاً چه اتفاقی با گرم‌شدن غیرطبیعی هوا می‌افتد؟
افزایش غیرطبیعی دما بر سیستم‌های فشار و الگوی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به پدیده‌ای به نام «بلاکینگ» منجر شود. بلاکینگ پدیده‌ای است که می‌تواند جریان‌های جوی، شکل‌گیری و مسیر سامانه‌های جوی را تحت تأثیر قرار دهد. هنگام وقوع بلاکینگ، جریان‌های غربی که در حالت طبیعی از غرب به شرق در حال حرکت هستند، مسیر اصلی خود را به سمت شمال یا جنوب تغییر می‌دهند و اقلیم مناطقی را که باید از روی آن‌ها عبور می‌کردند، متأثر می‌کنند. به عبارت دیگر تداوم هوای پرفشار مانع می‌شود جریانات باران‌زا که عمدتاً از سمت مدیترانه یا دریای سرخ و سودان به سمت ایران حرکت می‌کنند، تبدیل به نزولات جوی و بارش شوند. از طرفی ذات سیستم پرفشار این است که جو سنگین و پایداری بر آسمان منطقه حاکم می‌کند و این جو سنگین مانع بزرگی برای بارش به حساب می‌آید.

چه شروطی لازم است یک بارندگی اتفاق بیفتد؟
سه شرط اساسی لازم است. اول اینکه رطوبت باشد، دوم اینکه هسته‌های تراکم شکل بگیرد و سوم اینکه هوا سرد شود. ما به خاطر اینکه به باران و برف برسیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه هوا در آسمان بالای منطقه‌مان تحت مکانیسمی سرد شود. درجه هوا باید پایین بیاید که به بارش منجر شود.

پس ممکن است در منطقه‌ای رطوبت باشد، اما این رطوبت لزوماً به بارش منجر نشود.
بله، مثلاً در سواحل جنوبی کشور، همواره رطوبت در هوا وجود دارد، اما در بیشتر اوقات سال به دلیل حاکمیت سیستم پرفشار و عدم‌امکان صعود هوا، بارندگی رخ نمی‌دهد. رطوبت در همه جای دنیا حتی در خشک‌ترین مناطق وجود دارد، اما عامل مهم و تعیین‌کننده در وقوع بارندگی، سردشدن هواست. شما احتمالاً متوجه شده‌اید که وقتی از سطح زمین به سمت ارتفاعات بالا می‌روید، به تدریج فشار هوا کم شده و دما کاهش می‌یابد، بنابراین ارتفاعاتی که در مسیر جریان‌های مرطوب و باران‌زا قرار دارند، معمولاً میزان نزولات بیشتری دارند، زیرا هوای مرطوب با برخورد به ناهمواری‌ها ناچار به صعود می‌شود و ابر و بارش رخ می‌دهد، اما وقتی سیستم‌های پرفشار در منطقه‌ای حاکم می‌شوند، امکان صعود هوای مرطوب به لایه‌های بالاتر سردشدن توده هوا و وقوع بارش وجود ندارد.

اینکه معمولاً تابستان بارش وجود ندارد، به خاطر همین است؟
بله، در تابستان ایران سیستم‌های پرفشار در غالب مناطق کشور حاکم است و این سیستم‌ها مانع شکل‌گیری ابر و باران می‌شوند.

پیش‌بینی‌ها در این باره چه می‌گوید؟ منظورم استقرار سیستم پرفشار است که مانع بارش می‌شود.
پیش‌بینی‌های فصلی حاکی است شرایط فعلی احتمالاً تا اواسط اسفند ماه در آسمان کشور ادامه خواهد داشت و از آن به بعد تضعیف خواهد شد.

آیا می‌توان مداخلاتی در این باره داشت؟
هنوز علم بشر به حدی نرسیده که در سیستم‌های فشار تغییراتی ایجاد کند. دقت کنید اگر واقعاً بشر توان دستکاری در این سیستم‌ها را داشت و ادعای دستکاری در بارش‌ها به واسطه هارپ درست بود، کشوری مثل امریکا برای خشکسالی‌های خود چاره‌ای می‌کرد. بیش از ۲۰ سال است یکی از مهم‌ترین ایالت‌های امریکا یعنی کالیفرنیا درگیر سخت‌ترین خشکسالی‌هاست. خب اگر کشوری می‌تواند با استفاده از سلاحی خشکسالی ایجاد کند، قاعدتاً باید بتواند آن را هم از بین ببرد و اگر امریکا این توان را دارد، چرا برای خشکسالی کالیفرنیا نمی‌تواند چاره‌ای بیندیشد و به دنبال راهکارهای بسیار گران انتقال آب به این ایالت می‌رود. اقلیم‌شناسان معتقدند علم بشری به حدی نرسیده است که بتواند لایه‌های جو را دستکاری کند.

یعنی هر گونه دخل و تصرفی در آب و هوا منتفی است؟
دخل و تصرف‌ها در سطح زمین مقدور است. شما وقتی مثلاً در منطقه‌ای که پوشش گیاهی نداشته و لم‌یزرع بوده، نهال می‌کارید، این دخل و تصرف به تغییر شرایط آب و هوای محلی منجر می‌شود، چون شرایط حرارتی، پوشش زمین و انعکاس آفتاب تعیین‌کننده است. شرایط آب و هوایی در مجاورت زمین تحت تأثیر خصوصیات فیزیکی سطح زمین است. شما در خانه خودتان یک باغچه کوچک ایجاد می‌کنید، حتی در ابعاد کوچک، اثر حرارتی آن را در هوای دور و برش متوجه می‌شوید. حالا وقتی این پوشش را در یک منطقه وسیع‌تر در نظر بگیرید، مثلاً دشت‌هایی را در نظر بگیرید که پوشش گیاهی خود را از دست داده‌اند- دچار جنگل‌زدایی شده‌اند- این دخل و تصرف‌های بشر در سطح زمین تغییر شرایط اقلیم محلی را به دنبال خواهد داشت.

پس مثلاً وقتی یک منطقه وسیعی مثل دریاچه ارومیه تحت تأثیر خشکسالی قرار می‌گیرد، خشک‌شدن دریاچه‌ای در این مقیاس بر الگوهای بارش اثر می‌گذارد؟
قطعاً اثرگذار است، اما دقت کنید که تأثیر این تغییرات، محلی است. منظورم این است که خشکسالی فراگیر کشور نمی‌تواند تحت تأثیر دریاچه ارومیه باشد، مثلاً ما افت محسوس بارندگی در تهران را به خشک‌شدن دریاچه ارومیه ربط بدهیم. تعیین چگونگی تأثیر خشک‌شدن دریاچه ارومیه بر اقلیم و بارش منطقه نیازمند تحقیقات و بررسی‌های دقیق است.

پس شما عامل تعیین‌کننده را همان گرمایش جهانی و تغییر الگوهای فشار جوی می‌دانید؟
بله و علم بشر به حدی نرسیده است که بتواند عامدانه و در مقیاس جهانی یا منطقه‌ای، سیستم‌های آب و هوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

امروز در رسانه‌ها برخی به مقایسه‌هایی دست می‌زنند و مثلاً بارش‌های ترکیه را با ایران مقایسه می‌کنند. اساساً این قیاس‌ها تا چه اندازه درست است؟
قطعاً این مقایسه‌ها درست نیست. به خاطر اینکه توپوگرافی ترکیه با ایران بسیار متفاوت است. کشور ترکیه شرایط متفاوتی دارد. ما می‌دانیم که ناهمواری زمین در بارندگی یک عامل تعیین‌کننده است، بنابراین توپوگرافی منطقه می‌تواند در این باره اثرگذار باشد. اگر دقت کنید رشته کوه‌های البرز و زاگرس نقش حیاتی در بارش‌های کشور دارند. کافی است تصور کنیم که ایران فاقد این دو رشته کوه بود، مسلم بدانید که ما در فقدان این دو رشته کوه، کشور بسیار خشکی بودیم حتی از عربستان هم خشک‌تر.
عینی‌تر توضیح می‌دهید.
روند بارندگی اینطور است که مثلاً توده‌های مرطوبی که از سمت دریای مدیترانه به زاگرس برخورد می‌کنند، در نتیجه این برخورد با ارتفاعات مجبور به صعود و انتقال به ارتفاعات بالا می‌شوند و رطوبت موجود در ارتفاعات بالای جو، سرد شده و به حد اشباع می‌رسند و به صورت باران و برف بر زمین فرو می‌ریزند. روی این اصل است که استان‌های همجوار با رشته کوه زاگرس، از جمله لرستان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه‌وبویراحمد بارندگی خوبی دارند، چون در کانون ارتفاعات زاگرس قرار می‌گیرند، اما هر چقدر از ارتفاعات زاگرس فاصله می‌گیریم و به سمت مرکز کشور حرکت می‌کنیم، می‌بینیم که از میزان بارش کاسته می‌شود.

شما در واقع می‌گویید ناهمواری‌های زمین در ترکیه بیشتر است؟
میانگین بارش در ترکیه حدود ۵۰۰ میلیمتر در سال است که در مقایسه با میانگین ۲۲۰ میلیمتر بارش سالانه در ایران وضعیت بسیار بهتری است، اما اینکه چرا ترکیه بارندگی بهتری دارد، اول به خاطر این است که این کشور در عرض‌های بالاتر جغرافیایی قرار دارد، دوم اینکه شرایط توپوگرافی و ناهمواری‌های بالاتری دارد و سوم اینکه دسترسی بیشتر و بهتری به منابع رطوبتی دارد. می‌دانیم که جنوب ترکیه، دریای مدیترانه است و شمال ترکیه، دریای سیاه و همین سه عامل دست‌به‌دست هم می‌دهد که شرایط بارش‌ها در ترکیه بهتر از ایران باشد.

آیا می‌توان از صنعتی‌شدن افسارگسیخته و استفاده مفرط از سوخت‌های فسیلی و آلودگی شدید و گرمای غیرطبیعی هوای شهرها به عنوان عامل کم‌بارشی یاد کرد؟
ما در تهران یک جزیره حرارتی داریم. شما اگر نیم‌رخ عرضی تهران را از مناطق شمالی شهر تا جنوب تهران (شهر ری و ورامین) در نظر بگیرید، شاخص جزیره حرارتی تهران در سال‌های مختلف چیزی حدود ۱۱ تا ۱۵ درجه سانتیگراد برآورد شده است. ما نمی‌توانیم این جزیره حرارتی را انکار کنیم، اما نهایتاً تأثیرات محلی دارد. دقت کنید که شرایط گرمایش جهانی، دمای کره‌زمین را افزایش داده، اما کمیت افزایش دما در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. طبق بررسی‌هایی که انجام شده این افزایش دما در منطقه خاورمیانه بسیار بیشتر از شمال اروپاست. متأسفانه کشور ما هم متأثر از این افزایش جهانی دمای کره‌زمین بوده است و نمودارهای دما در ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد به طور میانگین در ۱۰ سال با افزایش ۴۱/۰ درجه سلسیوس روبه‌رو بوده‌ایم که رقم بسیار قابل توجهی است و بسیار بیشتر از افزایش جهانی دما در کشورهای دیگر است و نشان می‌دهد ما در حال تجربه شیب تند افزایش دما هستیم و این در حالی است که تمام تبعات و بدبختی‌های تغییر اقلیم از افزایش این گرماست، چون میان گرمایش هوا و رفتار الگوهای فشار جو که روی الگوهای مکانی و زمانی بارش تأثیر مستقیم دارند، رابطه وجود دارد.

امروز در رسانه‌ها از باروری ابرها به عنوان یک راهکار در افزایش بارش‌ها و نزولات جوی سخن به میان می‌آید. ظاهراً در ایران هم مؤسسه‌ای زیر نظر وزارت نیرو در این باره فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذاری بر باروری ابرها و تجربه دیگر کشورها در این باره تا چه اندازه قابل اعتناست؟ منظورم این است که حتی اگر باروری ابرها مؤثر باشد، این تأثیر چه سهمی از افزایش بارش‌ها دارد و اساساً آیا امروز در دنیا به شکل گسترده از این روش استفاده می‌شود یا نه، بیشتر نوعی مکانیسم تبلیغاتی و روانی است؟
به ضرس قاطع می‌گویم که اگر ۱۰ گزینه برای مقابله با خشکسالی پیش روی ما باشد، باروری ابرها گزینه آخر است. تجربه دنیا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری و توجه به بارورسازی ابرها به عنوان یک راهکار غلبه بر خشکسالی، گزینه مطمئن و اثرگذاری نیست، البته در دنیا روی بارورسازی ابرها کارهایی انجام داده‌اند، اما با توجه به پیچیدگی‌های خاصی که دارد و سرمایه‌گذاری بالایی که می‌طلبد، کارایی این روش در کشورها هنوز به اثبات نرسیده است و عملاً مدارک مستندی در این باره وجود ندارد، البته از بارورسازی ابرها می‌توان به عنوان یک راهکار مقطعی، محدود و محلی استفاده کرد، اما راه نجات ما در وضعیت و شرایطی که قرار گرفته‌ایم، نیست. از طرفی اگر گفته شود کم‌بارشی آسمان ایران به خاطر بارورسازی ابرها در ترکیه است، اصلاً این طور نیست. اولاً ترکیه بارش‌های خوبی دارد و نیازی به باروری ابرها ندارد و حتی اگر این کار را انجام دهد، باید با بررسی‌های دقیق سهم و نقش همچون عملیاتی به طور علمی تعیین شود. اینکه کسی ادعا کند یک کشوری در جریان ابرها اختلال و انحراف ایجاد می‌کند، باید سند علمی ارائه کند. ترکیه با برنامه‌های بلندپروازانه در زمینه استحصال آب‌های سطحی و با ساخت سدهای متعدد بر رودخانه‌های خود حتی رودخانه‌های مرزی مقابل چشم همسایگان (ایران و عراق) حقابه آن‌ها را نمی‌دهد. در رابطه با کشور خودمان به رودخانه ارس توجه کنید که با سدهای احداث‌شده در ترکیه در حال خشک‌شدن است. ما ارس را رها کرده‌ایم و نگران بارورسازی ابرها در ترکیه هستیم!

به نظر می‌رسد گذشتگان و پدران ما «آگاهی اقلیمی» به مراتب بهتری نسبت به ما داشتند و با اینکه در همین اقلیم زندگی می‌کردند، با این حال با ابتکاراتی، چون حفر قنات‌ها در خشک‌ترین مناطق ایران می‌توانستند از پس خشونت کم‌آبی و خشکسالی برآیند و جان سالم به در ببرند. چرا امروز با اینکه ما به گستره وسیعی از فناوری‌ها دسترسی داریم، اما حس می‌کنیم آگاهی اقلیمی ما نه تنها رشد نکرده است بلکه دچار نوعی انقطاع آگاهی شده‌ایم. اگر با این تحلیل موافق هستید، بفرمایید ریشه این گسست از واقعیت‌های یک اقلیم کجاست؟
این نکته بسیار کلیدی و مهمی است. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از هزاران سال پیش درگیر خشکسالی بوده است. داریوش می‌گوید خدایا این سرزمین را از دروغ و خشکسالی مصون دار. معلوم است ما از هزاران سال پیش درگیر این پدیده بوده‌ایم، اما همچنان که اشاره کردید گذشتگان ما از تکنیک‌هایی مثل حفر قنات، کاریز و سایر تکنیک‌هایی که عمدتاً در مناطق خشک ایران (مرکزی، شرق و جنوب) استفاده می‌شد، آب را به شیوه‌ای هوشمندانه استحصال، انتقال و ذخیره می‌کردند، با این حال امروز ما در کشور متأسفانه درگیر روش‌های پرهزینه و عجیب هستیم که جنبه تبلیغاتی دارد و کارایی و اهمیت روش‌های کم‌هزینه و ساده را دست‌کم گرفته‌ایم.

مثلاً چه روش‌هایی؟
پخش سیلاب، احداث سدهای زیرزمینی و عملیات آبخیزداری، ما به جز عملیات مکانیکی از عملیات بیومکانیک هم می‌توانیم استفاده کنیم که روش‌های کم‌هزینه و بسیار کارایی هستند و می‌توانند بهترین ابزارهای ما برای عبور از خشکسالی باشند.

منظورتان از روش بیومکانیک چیست؟
ترکیبی از روش‌های بیولوژیکی (کاشت نهال و بوته‌کاری) و عملیات مکانیکی (سازه‌ای).

مثال می‌زنید؟
مثلاً نهال‌کاری. شما می‌دانید یکی از عواملی که سیلاب را مهار می‌کند و به تثبیت منابع آب منجر می‌شود، پوشش غنی گیاهی در منطقه است. ما باید قبول کنیم که در اقلیم خشکی قرار داریم و ۸۵ تا ۹۰ درصد مساحت کشور متأثر از اقلیم خشک و نیمه‌خشک است، بنابراین به جای اینکه سراغ گزینه‌های عجیب و غریب برویم، باید راهکارهای سازگاری با شرایط اقلیمی که در آن زندگی می‌کنیم، مدنظرمان باشد. هر اندازه که ما بتوانیم رفتارمان را با توجه به واقعیت‌های اقلیمی سازگار و مدیریت کنیم در مدیریت منابع آبی خود موفق‌تر عمل خواهیم کرد و همچنان که اشاره کردم، عملیات آبخیزداری از مهم‌ترین راهکارها در این باره است، چون بسیار کم‌هزینه، اما دارای کارآیی است. نمونه دیگر آن پخش سیلاب است که در ایران چهره‌های مهمی مثل آقای دکتر کوثر و مراکزی مانند پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در این باره پژوهش‌ها و اقدامات مؤثری انجام داده‌اند و در عمل نیز کارایی آبخوان‌داری و پخش سیلاب به اثبات رسیده است، چون حجم آبی که به واسطه این روش‌ها استحصال می‌شود، به مراتب بیشتر از روش انتقال آب و بارورسازی ابرهاست که علاوه بر سرمایه‌گذاری بالا به تخریب و مداخلات در محیط زیست منجر می‌شود.

پس از نگاه شما چاره این است که ما روش‌های مؤثر پیشینیان را دست‌کم نگیریم.
بله، گاهی فناوری‌زدگی باعث می‌شود ما ارزش و تأثیر آموزه‌ها و روش‌های پیشینیان از جمله تکنیک آبخیزداری را دست‌کم بگیریم، در حالی که این تجارب امروز در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند وقت پیش ناظر به همین بحث در کارگروه کشاورزی مجلس به این موضوع اشاره کردم که ما به جای اینکه وقت خودمان را در این موضوعات و حاشیه‌ها تلف کنیم، بیایید از فرصت موجود استفاده کنیم و بر عملیات آبخیزداری متمرکز شویم.

ضمن اینکه ما زنجیره آب، خاک و کشاورزی را به درستی نمی‌بینیم.
بله، همین طور است. ما گمان می‌کنیم که این‌ها جدای از هم هستند، در صورتی که در پیوند باهم عمل می‌کنند. اگر مراتع تضعیف شوند و پوشش‌های گیاهی از بروند، تخریب مراتع و پوشش گیاهی به از دست رفتن شدید منابع آب کمک خواهد کرد. ما حتی در کم‌بارش‌ترین سال‌ها هم باید آماده سیلاب باشیم و خودمان را تجهیز کنیم. نمونه‌ای از این اتفاقات را در حوادث سال‌های اخیر می‌بینید. مثلاً در همین سیل امامزاده داود دیدید که تا چه اندازه غافلگیر شدیم، بنابراین می‌توانیم هم در موعد خشکسالی باشیم و هم شاهد سیلاب. راهکار مناسب وضعیت فعلی ما این است که خود را با شرایط وفق دهیم. به جای اینکه مردم را بترسانیم و به شایعات دامن بزنیم که ابرهای ما را می‌دزدند و به این شکل صورت‌مسئله را تحریف کنیم- انگار ما هیچ ابتکاری از خود در این زمینه نداریم و مقهور رفتار دیگران یا شرایط طبیعت هستیم- به دنبال جمع‌کردن دانش و تجربه پیشینیان در کنار دانش امروز باشیم.

کد خبر 826514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 102
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 76
  • عبدالرضا انصاری IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    20 16
    احسنت، با فرمایشات ایشان موافقم
    • هارپ دکلی چینی زاده IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      60 2
      زورتون به ترکیه نرسید الان انداختید گردن هارپ😄😄 راستشو بگی دکل های چینی برای خشکاندن دریاچه برداشت لیتیوم و برم اورانیوم .... بیخیال انق دروغ گفتید پینیکیو تو گور لرزید
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      55 1
      چهار تا مانند این می آورند که خراب کاری های دست اندرکاران را ماله کشی کند .
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      59 3
      مثلاً عربستان و عراق و افغانستان و پاکستان که باران و برف چندین برابر هر ساله است آن جا تغییرات اقلیمی ندارند و این تغییرات اقلیمی مختص ایران است فکر می کنید در حال حاضر مانند ۴۴سال پیش است که هرچه از تلویزیون پخش بشود مردم قبول می کنند فکر نمی کنید که دسترسی به اطلاعات خیلی فرق کرده و با یک کوشی معمولی می شود تمام اخبار و اطلاعات درست بدست آورد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      48 0
      لابد جنگل و مراتع و یا دریاچه ارومیه را مردم نابود کردند یا مسعولین ، فرار ابرها در منطقه دریاچه ارومیه بخاطر چیست آنجا که کوه هم دارد ولی نمک باعث جذب رطوبت ابر میشود و بقول خودتان فرار میکنند قبول داریم تغییر اقلیم را ولی دست اندازی مسعولین رانت بی تاثیر نبوده
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    38 31
    ملت در شبکه های اجتماعی بجای اظهار نظر کردن ، آب کم مصرف کنند تا در آینده جنگ آبی نداشته باشیم
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    49 24
    هارپ قبلا عامل زلزله بود حالا شد ابر دزد
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      37 4
      چشم اگه صلاح بدونین مردم غذاهم نخورن.امثال توی مواجب بگیر باحرفای بی اساس فاتحه این مملکت خوندن مسئولین هم تا امثال توباشه خیالشون راحته
  • ناشناس IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    36 7
    روزی میرسد کشورهای پربارش که آب از سرشان بالار میره و باعث سیلهای ویرانگر میشه ابره های آماده بارش صادر کنند میگی چطور شاید با هوشمند سازی ابرها بوسیله امواج و یا ذرات نانو
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    24 7
    شما فکر کن یک ابر با وسعت یک میلیون کیلومتر میاد مگر میشه با امواج اون جابجا کرد این کار امکان پذیر نیست اگر این طور باشه سر روسیه این در میارن
    • وحید IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      16 19
      یکساعته طرف داره میگه غیرعلمی حرف نزنید باز یکی میاد میگه با امواج و ذرات نانو ابر جابجا میشه ‌. آخه شما میدونی اصلا ذرات نانو چه کاربردی داره ؟ یا امواج چند دسته هستند و کارشون چیه ؟
    • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      28 3
      در پاسخ به وحید خیلی از فیلمهای علمی و تخیلی، امروزه به حقیقت تبدیل شده اند و هیچ چیزی غیرممکن نیست و علم خیلی پیشرفت کرده
  • مهیار IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    20 1
    تکنولوژی تولید ابر: https://www.aparat.com/v/ClmR9 این تکنولوژی رو به سادگی میشه داخل کشور ساخت. مثل دستگاه اتوشویی که موقع کار از خودش بخار تولید میکنه و از اون لوله ی داخل جوب این بخار هوا میشه و به چشم هم دیده میشه ، منتهی نسخه ی بزرگترشه. با این تکنولوژی میشه هر روز ابر هوا کرد و کل طبیعت کشور رو باهاش آبیاری کرد. اینجوری دیگه نیازی به لوله کشی تو سرتاسر کشور نیست و به صرفه و اقتصادی هستش. میشه هر روز با کامیون از دریای جنوب آب ببرن برای این دستگاه و باهاش ابر تولید کنن. هزینه ی تولید ابر و بارندگی زیاد نیست.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      5 6
      چی زدی ... همه شما که آمریکا آمریکا میکنید ..نظرتون را بدید اونا تا برا خشک سالی شون کاری کنند
    • داود IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      3 1
      ایی‌گفتی!!!!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    30 10
    اردوغان فعلا مشغول افزایش صادرات و کسب ثروت از موقعیت اسرائیل است وقت برای ابر دزدی نداره
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    21 0
    ما ک اصن نفهمیدیم آخر هارپ یعنی چه
    • پوریا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      17 0
      آمریکایی‌ها سالهاست تلاش میکنن از طبیعت مثل هدایت ابرها و رعد و برق به عنوان سلاح استفاده کنن.
  • مهدی NL ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    28 1
    فرمایشاتون صحیح هست جسارت نشه خدمتتان ولی هارپ می‌تونه یک کشور رو خشک کنه اجازه بارندگی نده ولی نمیتونه ابر رو بارور کنه که بارون بیاد کارش عقیم کردن ابر هست ابر رو ناپدید می‌کنه و زلزله ایجاد می‌کنه
  • مجید IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    14 2
    من کارم متا فزیک در ایران و اطراف ایران آتشفشان که زمین میخواهد نفس بکشد زلزله میشود در اطراف ودر مشهد مناطق مرزی که برای سال دیگر یا دوسال دیگر خوب میشود باید آبها را زخیره کرد یا یک جور ی لایه ها زیر را خنک نمود بارندگی زیاد میشود
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      0 0
      مجید جان خودت فهمیدی چی گفتی دلبندم؟!
  • Amin IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    27 2
    به جای درگیری با کشورهای همسایه بهتره خودمون قویتر بشیم ما ابرهاشونو بدزدیم خخخ
  • امیر IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    34 2
    باید سالیانه در هر استان دومیلیارد درخت بکاریم بازسازی طبیعت تنها را حل تا مثل ترکیه که برف می‌بارد در کشور ما هم بارون برف ببارد وجلوگیرازتخریب ایران سرسبز و زیبا دیدنی تادیرنشده چون درخت ها هستند که فتوسنتز وکارباربری سازی رطوبت انجام می دهند وباعت خنک شدن هوا می‌شود باید بیابان های روتبدیل به جنگل بکنیم چون درخت ها هستند که فتوسنتز وکارباربری سازی رطوبت انجام می دهند وباعت خنک شدن هوا و اکسیژن سازی میشود پس
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      18 1
      ترکیه کلا یه مدار بالاتر از ایرانه کلا اقلیمش فرق داره تو کشور ما میگن درخت سیب کاشتن تو ارومیه دریاچه خشک شده اون همه درخت را می خوای چطوری آب بدی کو اون همه آب
  • داریوش IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    24 2
    سه کشور دارای منطقه ،هارپ،هستد آمریکا 1 منطقه ،چین2 منطقه و روسیه 2 منطقه ،باید دید از این سه کشور خشکسالی کشور ایران بیشتر به نفع کدام کشورها است
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      6 0
      فرانسه هم داره
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      21 0
      کلا هر چند تا سود می برند آمریکا و روسیه وچین دشمن ایران هستن مخصوصا چین که داره ایران را از ریشه مثل موریانه می خوره
  • پری IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    22 1
    به دنبال راه حل باشید تا از بی آبی نمردیم مشکل بی آبی مشکلی نیست ک نادیده گرفته شود
  • ناشناس IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    30 0
    بجای اینکه بشینیم و ببینیم چه کسی و چه چیزی مقصره و همه چی رو انکار کنیم، مث بقیه کشورها به دنبال بارورسازی ابرها و پیشرفت علمی در زمینه بارندگی باشیم.
  • م.پ. IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    14 0
    اثر کار هارپ را در یخ و برف زدائی قطب های زمین همه دنیا بشکل روشن و واضح میبینند!!...
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 2
    تنها راهش انتقال آب خلیج بافارس با کانال کشی در زیر کوهها درمناطق کوهستانی و سرد مثل تهران و ارومیه است اگر این کار را نکنید آب این مناطق باید قطع شود که بیشترین جمعیت ایران را دارند،تا رطوبت به باران تبدیل شود چرا باید جنگلهای تهران خشک شوند تا چندین دریاچه مصنوعی که در تهران وجود دارند آب شیرین وارد شود این دریاچه های مصنوعی باید با آب شور خلیج فارس پر شوند
  • م IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    15 0
    اگه واقعا مطمئن هستید که کار پروژه هارپ هست باید به هر قیمتی که شده چه مستقیم چه غیر مستقیم اون پروژه لعنتی رو از بین برد و خیلی زود
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    12 0
    بلخره ابر دزدی واقیعت دارد حالا به دست چه کسانی فردا هم دیدید سلطن ابر از یک شهر بیرون آمد ایشان خلاص ولی افشا کننده سلطان مجازات
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      8 1
      فعل و فاعل و مفعول سالها پیش اختراع شده استفاده بفرمایید
    • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 0
      آره باید فردا حمله به آمریکا واین هارپش بکنیم نابود کنیم ما که ماشاالله با حرف هرروز یک کشورنابود میکنیم این روش
  • عباس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 4
    اینقدر بیسواد نباشید ، اگر امکان دزدیدن ابر امکان داشته باشد ، دشمن نمی‌گذارد یک تکه ابر وارد آسمان ایران شود
    • رضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      12 1
      فکر می‌کنم هنوز خواب تشریف دارید عربستان که همیشه خشک سالی بود الان حدود یک متر برف اومده. ترکیه با ما هم مرزه چرا ترکیه ۱ متر برف اومده ولی ایران حتی باران نیامده. یه کم عاقلانه فکر کنید چرا......
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      7 0
      فعلاً وارد نمیشه حتی یه تکه دریغ از یه قطره بارون حالا یا دشمن جلوش گرفته یا خدا قهرش گرفته
  • سام IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    13 0
    حرف زدن خیلی راحت واسانه، مخصوصا توی کشور ایران که هر مسعول یا مدیری رو طبل خودش می کوبد و رو ساز خودش می نوازد، چه کانی یا چه گروخی میخواهند این به اصطلاح درخت کاری را عملی کنند، شنیدن کی بود مانند دیدن،
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    19 0
    بارندگی که نداریم ولی این میزان گرما عجیبه من طبیعی بودنش رو باور نمی کنم. مگه میشه به این سرعت تغییرات اقلیمی ایجاد بشه. زمستون مثل بهار شده حتی مثل پاییز پارسال هم نیست
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      17 0
      درسته اصلا انگار امسال زمستان نیست حتی در شهرهایی که سالهای قبل کلی بارش برف وباران بود ومسئولین طبق معمول بعد از فاجعه به خود میان
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    12 2
    هارو هارو نکنید بی لیاقتی مسولان در کنترل سوخت های فسیلی و‌کرم شدن منطقه ای و همچنین بی لیاقتی در حفظ محیط زیست مخصوصا دریاچه ارومیه را گردن این متون ندارید اول بگوید بیلیاقتیم حداقل بعد
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 1
    دکتر میگه هنوز علم بشر به این حد نرسیده آیا دکتر از تحقیقات و پروژه های مخفی اطلاعات دارن؟ اینایی که میگن واضحاته هارد و بوئینگ شاتل مانند آمریکا برای چی ساخته شدن و چرا سری هستن؟
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      1 1
      دکتر شما به این حد نرسیدین . اگه نخبه ها وکارشناسان واقعی را فراری نداده بودین رسیده بودن بخدا مردم دیگه مثل چهل پنجاه سال پیش نیستن هرچه میگید قبول کنند
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    9 1
    تنفس با دود مازوت ،غذا با مواد تراریخته و شیمیایی، اقتصاد که نگو دیگه مشکل کجاست
  • مرادپهلوانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    17 0
    بله،باسدسازی،بدون مطالعات،وخشک کردن رودخانه هاجنگلهاراازبین بردیم،ورطوبت،هم ازبین رفت،درنتیجه،این شد،روزی خواهدرسدکه علم ثابت میکند،سد،بدون مطالعه،وبی توجهی به خشک کردن رودخانه وجنگلها،چه فاجعه به باراورده،است،افسوس،که دیر،متوجه خواهیم شد،،،خدابهتر،میداند،چه بلایی سرکشاورزهاوجنگها،وباچه نیتی اورده اند،،
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    10 0
    هر وقت تونستید مازوت سوزی و آلودگی وحشتناک این همه ماشین قراضه های عهد بوق رو از بین ببرید اونوقت میشه گفت کاری انجام دادید وگرنه سال بعد روزی یه ساعت هر منطقه آب داشته باشه باید کلاتونو بندازید هوا سال پیش همدان هفته ای دو روز اب هم نبود.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      3 0
      بیا اصفهان ببین حدود بیست ساله از آلودگی آب ما چه می کشیم وبعد آلودگی هوا هم اضافه شده وکم آبی از بس دست تو طبیعت بردن جابجایی رودخانه وغیره دخالت تو کار خدا
  • سید احمد IQ ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    9 1
    ایشون از تکنولوژی‌های محرمانه و نقش سازمانهای اطلاعاتی ا اطلاعی ندارند مگه میشه در عربستان سیلاب بیا تو ترکیه یه متر برف بیاد ولی ایران در خشکسالی کامل باشه
    • گل اقا IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      16 1
      فعلا مسئولین تمرکزشون روی غزه ولبنان ویمن هست.ضمنا تا این بهحث هست پولی دیگه برای چیزهای به این بی اهمیتی باقی نمیمونه.
  • ا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    شاید و احتمال داره با لیزر نوری روی ابرها تاثیر گذاشت.
  • قدیری IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 0
    وزارت نیرو با انتقال فاضلاب به بهانه نیترات در آب زیرزمینی و برای سرانه ۵ لیتر آب خوراکی همه پسابی که در چاه‌های جذبی پاک و زلال بازیافت میشد، در خارج از شهر و کاملا آلوده، رها و شهر علیرغم هر قدر صرفه جویی به دلیل عدم تجدید آب زیرزمینی شهرها، بی آبی و فرونشست مهلک به شهرها آسیب بزند. فقط به دلیل سود فراوان کارشناسان در شرکت‌های خصولتی وابسته به وزارت نیرو !! با هردروغی نمی‌گذارند کشورمان مانند قبل از تسلط این کارشناسان نفوذی و سودجو به شرایط محیط زیستی سالم برسد. فقط سود شرکت‌های مشاور و پیمانکار با هر دروغ و خیانت ممکن و حتی خرید رسانه ها
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 0
    هرسریال ایرونی ک میبینم یکی درمیون دس کم‌کم چن دیقه ی جاذبه های ترکیه رونشون میده ک اینجوریه اونجوریه،یجور تبلیغات خاسته یاناخاسته ب نفع ترکیه،،اگ دوست ماس ک نیس فبها،،اگرم فک‌میکنید دشمنمون مث ی دشمن باش رفتار کنید والا حضراتان
  • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 0
    اب و هوای ارومیه رو بگیم بخاطر برداشت نمک از دریاچه ی ارومیه نمیزارن بارون ببیاره به دریا روزی نزدیک 150کامیون مستقیم به گمرک بعدشم استاندارمون میگه درصد لیتیوم خیلی پایینه مسعول اب و هوا هم میگ بارور کردن ابرها نمی صرفه ولی برداشت نمک ارومیه می صرفه بعدشم الان 20سال بود اب دریا هر سال خشک میشد جلوی ده تا سد رو بسته بودن الانم الکی دنبال مقصر میگردن ولی کار خودشونو هم میکنن و مثل همیشه مردم رو ساده حساب میکنن و دروغ میگن
  • ایرانی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 5
    ترکیه حق آبه ایران را بست ودریاچه ارومیه خشکیده یکی ازدلایل ( این کارترکیه خودش ابردزدی غیرمستقیمه) ازطرفی جناب هارپ و...عوامل خشکسالی را رقم می‌زنند
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 0
    ازبس تومملکت دزدی ودروغ وفساد زیاد است باعث خشکسالی وفقر شده تمام
  • محسن IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 1
    باید جذب ابر کرد از مدیترانه بسوی ایران شدنی هست از مهندس ایرانی در آلمان کمک بگیرید
  • امین IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 0
    رسانه شما مستقل نیست و اخبارش هم به همین دلیل نمی‌تواند مورد پذیرش قرار گیرد.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    لا اقل به خودتون زحمت بدید چند تا ایده نو بسازید
  • ناشناس IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 1
    این همه درخت تو تمام شهرها قطع شد این همه چاه بدون مجوز واین همه بی توجهی مسولان نتیجه میشه اینه که الان میبیند فکر میکنم بعد از همه این فرونشست که اهمیت نمی‌دهند وخشکی درختان که علنا میبینیم تا چند سال دیگه ما نقشه جهان نیستم با مدیریت غلط اینها دیگه خیالشان راحت میشه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    9 0
    خداوند بر بندگان دروغ گو ابر نمیبرد و باران نمیبارد
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 0
    اگه ایران وایرانی برای مسئولان کشور مهم بود تا حالا یک کار اساسی برای بارندگی کرده بودن این همه هزینه برای تجهیزات جنگی دارند ولی برای زنده ماندن ایران وایرانی ندارن این موشک وپهباد وماهوا ه وغیره وقتی ایران داره از خشکسالی نابود میشه به چه درد میخوره وقتی ملت از گرانی وبیکاری دارند له میشن وهیچ مسئولی محل بزار نیست اگه عراق وفلسطین ولبنان وسوریه بود خدا وکیلی چه می کردین چرا به وطن خودتون رسیدگی نمی کنید هزینه برای کشورهای دیگه چرا هست
  • DE ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    13 1
    مدیریت کشور ما خود را درگیر فرعیات کرده، و فکر می‌کنند هرآنچه آنها بزبان می‌آورند به تمام و کمال خواسته های جامعه را کفایت می‌کند.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 1
    فعلاما مشغول جنگ نیابتی درغزه.سوریه.لبنان.یمن.عراق هستیم وقتی برای نشست های زیست محیطی نداریم
  • عباس دژمخو IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 1
    انچه که باعث این وضع موجود است باران نمی بارد خشکسالی است دریاچه ارومیه خشک می‌شود ابرها پنهان شده برای این است که مسولین مملکت سرگرم یه چیز دیگه ای هستند استناد مطلب 43 سال حکمرانی این آقایان مسول است واقعا جای درد هر رییس‌جمهور امده 8 سال ریاست کرده و رفته بعد معلوم شد کار امد نبوده
  • ناشناس IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 1
    چرا نمیگید عمدا هوا رو آلوده کردیم تا بارون نیاد و بتونیم دریاچه ارومیه رو به چینی ها هدیه بدیم؟
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 2
    دروغگو کم حواس میشه تا حالا چین و آمریکا سیگنال می فرستاد ن و آبرا ها رو پراکنده می کردن و می دزدیدن حالا میگن ترکیه آین کار رو می کنه دست بردارید از این عوام فریبی
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      1 0
      فقط چین مارمولک وآمریکا
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    5 1
    اینکه در نزدیکی کسورماودرترکیه باران و برف فراوان می باردولی در مسافت کمی در داخل کشورماهیچ باران وبرفی نمی ایدحقیقتامشکوک هست !
  • آگاهی بهترین سلاح IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 1
    مردم واقعا چیزی نمی‌دونن راجب هارپ عزیزان هارپ امواج و برای مطالعه لایه لیتوسفر جو می‌فرسته نه پرکنده کردن ابر ها لطفاً تحقیق کنید آگاه بشید هر حرفی رو باور نکنید
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    پس چراسپاه دست بکارنمیشه دوتاموشک بزنه به این هارپ صاحب مرده؟
  • محسن IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 0
    چرا نمیگید بی مسولیتی مسولان که مازوت تو نیروگاهها میسوزنن و سوخت بی کیفیت خودرو ها باعث گرم شودن و در نتیجه خشکسالی میشه
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 1
    ای کاش علتش بررسی میشد واز این کار شرمانه جلوگیری میشدومقصران به سزای عملشون می‌رسیدند که ۸۰میلیون جمعیت به خاطر کار عامدانه آنها نخوان تابستان سختی. پیش رو داشته باشند
  • حسین IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    سلام بهتر است که اب دریای خلیج فارس را به کلوت‌ها شهداد برسانیم چون دما خیلی بالا است باعث تبخیر می‌شود قطعا بارندگی زیاد می‌شود
  • حمداله IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    برف نابودگر ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ همچنین باران سیل آسای۱۴۰۲/۰۳/۱۷ را هم کارشناسی کنید.
  • آخوندی.از.ف IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    اگرپنجاه.سال.پیش.بود. ایران.حرف.اول.میزد ازلحاظ.بارندگی.ودر. آن موقع..اگر.بود. همه.چیز.درست.شده.بود.. وهارپ.همه.چیز. برای.مردم.بدست.آورده.بود.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    اگر گرما مانع بارش باران میشود ولی در مورد عربستان برعکس چون عربستان هم هوا گرم هست هم صحرا بیابان خشک زیاد دارد ما شمال شرقی خوزستان هستیم هفته گذشته دو سه روز ابری و بارانی بود دقیقا مثل دو سال پیش ابر خیلی خوبی امد با باد سر صدای زیاد ولی هر بار که باران شروع میشد دو سه دقیقه بیشتر طول نمی کشید حالا امسال بهانه گرما داریم ولی دو سال پیش با وجود سرما زیاد همین حکایت داشتیم یعنی ابر باد مه خورشید فلک همه امدند بجز اصلی که باران بوده از نظر ما نباریدن طبیعی نیست
  • شهروند IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 1
    دانش و تکنولوژی بقدری رشدکرده که حتی فراتر از حد تصورات ماست بلکه محیط زیست هم قابل دستکاری و تغییرات است که دانشمندان با سیاستهای پیش رو با سرمایه گذاری میتوانند اقلیمی را خشک یا پر بارش کنن ‌کشورهای عربی از ایت دستاورد در حال استفاده و بهره برادری میکنن تا اقلیم خودشان را تغییر دهند .
  • مصطفی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    افرین به دکتر مهران زند که بدرستی مشکلات خشکسالی و بطور کلی شرایط آب و هوایی ایران و جهان را بدرستی بیان و با تشریح و رد در مورد شایعات دزدی ابرهای ایران توسط ترکیه جهت بارور سازی ابرها و توضیحات جامع در مورد هارپ و غیره که برایمان بسیار اموزنده میباشد. پس ما باید به محیط زیست احترام بگذاریم
  • ام IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    آقا هی میگین درخت بکاریم خوب آیا این درختان بیچاره مگه آب نمی خوان ؟همینجوری که رشد نمیکنند .حالا کو آب ؟ !!!
  • والا IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    بابا شما از کجا میدونید کار ترکیه است
  • ناشناس IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    ارومیه و حورالعظیم رو خشک کردید و دو دستی تقدیم چینی ها کردید تا نفت و معدن بیرون بکشند این وسط اردوغان هم مزید بر علت شده
  • حامد IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    آقا همه دنیا دارن منابع آب شون رو مدیریت میکنن و منابع آب دریا رو مورد استفاده قرار میدن همین امارات و قطر و کویت و عربستان که برخی مسوولین کشور ما اونها رو عقب مانده میخوانند با پولی که دارن و دولتمردان سالم تر و چشم و دل سیر تری که به نسبت کشور ما دارند' دارن بهتر عمل میکنن' آقا آب خلیج فارس و دریای عمان را با کنترل آلودگی بیولوژیکی و رادیو اکتیویته در مبدا پمپاژ کنین به دریاچه های خشک شده و دریاچه های مصنوعی ایجاد شده در کویر و گودی ها هم امکان جنگل های آب شور مثل هرّا و جنگل ها و گیاهان مشابه آب شور رو در داخل کویر ایجاد میکنین ' هم امکان پرورش ماهیهای آب شور و گرم آبی رو به مردم میدین هم تبخیر آب اقلیم کوهپایه های اطراف کویر را تغییر میده و هم میتونیم از جنگل های آب شور بحث تغذیه دام رو داشته باشیم هم میتونیم بحث پرورش مروارید و میگو رو داشته باشیم هم بحث گردشگری هم آب شیرین کن ها رو در مرکز و کویر دایر میکنیم و بصورت پراکنده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی و در صورت جنگ آب شیرین کنها در معرض فنای دسته جمعی و یک هدف آسون نخواهند بود' هم بخش تعاونی میتونه در مقیاس کوچک سرمایه
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 0
    آدمای عاقل دنبال راه حل میگردند ،آدمای نادان دنبال مقصر
  • آریا IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 0
    آقا ، اصلا بارش ایران ربطی به ترکیه نداره ، کی این رو باب کرده ، الان مشکل عربستان هست که سیستم های سودانی که از دریای سرخ در غرب عربستان وارد ایران میشد رو عربستان کاملا تخلیه میکنه و تفاله اش هم به ایران نمیرسه میبینید که عربستان داره سرسبز میشه ، الان پنج ساله سهم ایران از بارش ترکیه همیشه ناچیز بوده ، و بیشتر ابرهای ایران از مدیترانه شرقی و سوریه و عراق میاد ، و چون ایران کوهستانی هست ایران بیشتر بارش داره ، و همیتطور سهم عمده بارشها از دریای سرخ و عربستانه ، چرا درست اطلاع رسانی نمیکنید ، نکنه خودتون هم سوادش رو ندارید؟
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    بابا ما مرتب می شنویم میانگین باران ایران ۲۲۰ میلیمتر این میانگین از چند سال پیش تا الان والاه ما زمان قبل از انقلاب رو هم دیدیم اون موقع پاییز باران می اومد زمستان ها برف می اومد دوباره بهار باران داشتیم بعضی سال ها در بهار در تهران وجاهای دیگه تگرگ می اومد حتی بعضی سال ها در اواخر پاییز مه گرفتگی در تهران وجود داشت اون موقع هم میانگین بارندگی ۲۲۰ میلیمتر بوده؟؟؟ این سوال را خواهشا علمی جواب بدهید اگر علمش را دارید که آیا باروری ابرها امکانش هست یا خیر ؟
  • رضا GB ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 0
    قوانین سخت گرانه تری نسبت به تخریب منابع طبیعی باید اعمال شود.پوشش گیاهی مناسب مولفه اصلی بارش میباشد که کشور ما رتبه خوبی در جنگل خواری و تخریب مراتع را دارد.بایستی با ایجاد فرهنگ دوستی با طبیعت به این موضوع پرداخت و هزینه های اضافی جهت مسائل حاشیه ای رو که هیچ سودی به مملکت ندارد را بایستی به سمت این موضوع که طبیعت دوست انسانهاست سوق داد.
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 0
      واقعا بایداب جیره بندی شود نمدونیم مسولان به چی فکر میکنندانگارکه چیزی برایشان مهم نیست فقط مردم ماشین میشورن حیاط مشورن بعضی ها هم کوچه هاشونو میشورن باید اب جیره بندی شود تا کارازاین بیشتر نگذشته تا بچه هاهمون ازبی ابی تلف نشدن.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    بنظرم گناهان اجتماعی عامل این خشکسالی هست...
  • سلام NL ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    کسی ازمردم نگفته هارپ شما داریدمیگید عوامل مهمتری بایدباشه ابرمیادولی پخش میشه البته الله اعلم فکرنکنم ترکیه کاری انجام بده اونا دارن سدسازی میکنن وفکرکشورشون هستند دزدنیستند اینم ابردزدی کلا خنده داره وهارپ هم نه زلزله سازه نه چیزدیگه احتمال چیزی گرمای مصنوعی ایجاد کرده بالاخره ایران دشمن زیادداره چون منابع ومعادن ونفت زیادداره
  • مجید IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    دمت گرم باسواد شما هستید نه ديگران
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 2
    عوض اینکه مثل حرفهای احمقانه که کمبود بارش را گردن اینو اون میندازن مزخرف نگین عوضش بشینید دعا کنید خشک سالی بلاییست که رهایی از آن سخت است احمق نباشیم هر منطقه اقلیم مخصوص خود را دارد اقلیم ایران هم اکثریت بیابانی هستش و با کشورهای پر بارش اروپایی... قابل مقایسه نیست همسایگان ما هم در همین وضعیت هستند پس به جای مزخرفات کمی هم دعا کردن کار ساز میشه الان به برکت نماز باران جمعی چند روز پیش زنجان از دیشب بارانی هست امروز صبح که هنوز می‌باره
  • نریمان IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 0
    بنظرتون این حرفا توی گوش کسی میره؟فقط خلاصه بگم تمام اینهنتر بازیا واسه لیتیوم های دریاچه ارومیه هست
  • سجاد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    هنوز مسئولان ما نمی‌خوان قبول کنند یا می‌دونند و انکار میکنن اما به واقعیت همینه چطور تا مرز ترکیه ایران برف سفید پوش کرده اما از مرز به اینور بیابانه برید تو پیج ارومیه نگاه کنید اقلیم هوا شناسی تعقیر کرده درست اما نه تا این حد که اینا چوبشو به ملت میزنن
  • ناجی حسینی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    طبق تحقیقاتی که راجب پدیده هارپ شد معلوم شد که تنها مورد قابل قبولی که با پدیده هارپ پیدا شد .هاپ هاپ هاپوها بوده و بس.
  • عبدالوحاب، IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 0
    ابرها حودشون گفتند ک ترکیه اونارا ندزدیده؟ ،پس چرا کچ کج میرند ترکیه، ؟
  • صادق IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 0
    یکی گفت یه جبهه ابرازجنوب غربی وعربستان میونددرگذشته وبسیارصحیح فرمودند. ولی الان همون ابرهادیگه به عسلویه که میرسند مسیرش عوض میشه ودوباره به خلیج فارس وسرازپاکستان درمیاره. انگاریادتون به ابرپالایشگاه عسلویه ومشعل های هدایت گازواتیلن وامونیاک ومازوت نیست دیگه
  • مهدی صاحبی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 0
    اگر بارون بیاره دریاچه ارومیه پر آب میشه و کار دزدان عزیزو وطن فروش مختل میشه
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    گاز را گران کنید مصرفش کم شود ببینید چقدر باران میاد تا بهار نشه بخاری‌های خاموش نشه باران نمیاد ببیند بها چقدر باران میاد در ضمن قهر خداوند نیز هست با افزایش تورم بانک‌ها همه مرد م را ربا خوار کردند رحم و مروت رفته باران هم میره باران بر سرزمین پلک سرشتلن می‌بارد نه در زمین تزویر ریا دروغ رباو
  • علی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    خب شما هم ابرای اونا رو بدزدین
  • علی قاسمی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    مشهدکه امروز درست تودوثانیه دوقطره بارید وقطع شد..آقایون آب امسال مشهدتامین شد
  • ایران رو دشمنان ش محاصره کرده IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اینجوری پیش بره ایران نابود میشه