رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح ابعاد تحقق بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: در دوره مدیریت قبلی خیلی از فرصت‌ها را در پایتخت از دست دادیم.

محمد آخوندی

همشهری- زینب زینال زاده: شهرداری تهران امسال موفق شد دو ماه مانده به پایان سال بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان را محقق کند. یعنی امروز دخل شهر بیش از خرج اش شده و گویا این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است. چرا که شاهد هجمه هایی با عبارت های شهرفروشی و فروش املاک و ... مواجه هستیم. منتقدان بار دیگر در برابر کارآمدی مدیریت شهری قد علم کرده و معتقدند که شهرداری در این دوره چوب حراج به اموال شهر زده است و افزایش دخل شهر را نشانه توانمندی نمی دانند. برای پاسخ دادن به این هجمه ها و بررسی ابعاد تحقق بودجه ۱۴۰۲ و برنامه های پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۳ با محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت و گو کردیم.

  • تحقق بودجه ۱۴۰۲ اگر نگوییم بی سابقه اما در مدیریت شهری کم سابقه بوده است. شما عمکلرد شهرداری در تحقق بودجه امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

امسال حدود ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان در شورا مصوب شد و از همان ابتدا هم شهرداری اعتقاد و باور داشت که بیشتر از بودجه مصوب درآمد خواهد داشت. برآوردهای ما در کمیسیون برنامه و بودجه هم نشان می‌داد که بودجه محقق می‌شود و شهرداری قطعا می‌تواند بیش از آن را هم کسب کند. در این مورد دلایلی مختلفی تاثیر داشتند که می‌توان به افزایش صدور پروانه که سبب رونق نوسازی بافت‌های فرسوده شد، اشاره کرد. البته عملکرد سال ۱۴۰۱ هم موید این بود که شهرداری امسال هم می‌تواند بودجه را محقق کند و درآمد بیشتری هم داشته باشد. در حوزه فروش املاک هم شهرداری براساس مجوز شورا عمل کرده است. مبتنی بر این که فروش املاک یا واگذاری آنها در راستای بازپرداخت دیون و تسویه بدهی‌های شهرداری بوده که از سال‌های گذشته مانده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرداری در فروش املاک به ۲۰ درصد مجوزی که شورا داده است، نرسیده و عملکرد موفق شهرداری سبب افزایش درآمد شده است.

  • این روزها که شاهد افزایش درآمدها شهر هستیم، موضوع شهر فروشی مطرح می شود. نظر شما در این مورد چیست؟

واقعیت این است که عبارت شهر فروشی و ... صحیح نیست. چرا که شهر تهران آن چنان ظرفیت دارد که اگر درست برنامه ریزی شود حتما درآمدهای مناسبی برای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان خواهیم داشت. به طور مثال در حوزه درآمدهای پایدار (ارزش افزوده و ...) شهرداری به درستی و خیلی خوب عمل کرد و طی دو سال اخیر با رایزنی های انجام شده و هماهنگی دولت و سایر بخش ها درآمدهای خوبی کسب شد. همچنین امروز شاهد رعایت تناسب افزایش درآمد در همه بخش‌ها هستیم و امیدواریم سال آینده هم شاهد چنین عملکردی باشیم.

  • به ظرفیت‌های شهر اشاره کردید. آیا در گذشته چنین ظرفیتی در تهران وجود نداشت؟

نکته‌ای که بارها اشاره کردیم این است که گزارش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۴ سال گذشته خیلی از فرصت‌ها را از دست دادیم. یعنی کارهایی که امروز در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود در ۴ سال گذشته، مسئولان به گونه‌ای عمل کردند که بتوانند به امور جاری شهر بپردازند. در حالی که می‌بینیم امروز بخش‌های مختلف فعال هستند و شهر به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است. به طور مثال ۴ بزرگراه که جزء کلان پروژه‌های شهر تهران هستند طی ۲ سال گذشته در بحث تملک و اجرا پیشرفت مناسبی داشتند. برای تسریع این فرایند در متمم ۱۴۰۲ و بودجه ۱۴۰۳ هم اعتبارات خوبی پیش بینی شده تا سال آینده به اتمام برسند و تحویل مردم شود. در حوزه‌های مترو و اتوبوس و نوسازی هم عملکرد شهرداری در دوره گذشته مناسب نبود اما امروز باور داریم که اگر یک تصمیم و اراده‌ای برای انجام کار باشد، حتما می‌توان کارهای زیادی کرد. البته که معتقدیم تلاش های زیادی در شهر صورت گرفته است اما هنوز هم فضا برای کار بیشتر در راستای خدمت رسانی به مردم وجود دارد.

  • به محورهای بزرگراهی اشاره شد. بارها بازدیدهایی از این پروژه ها داشته‌اید. پیشرفت این پروژه‌ها که نیاز شهر و شهروندان است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا اتمام این پروژه ها اولویت مدیریت شهری و بودجه ۱۴۰۳ است؟

در مامویت حمل و نقل و ترافیک که شامل حوزه‌های حمل و نقل و فنی و عمران می‌شود هم امسال اعتبار ویژه‌ای پیش بینی شد و هم قطعا سال آینده اولویت خواهد داشت. امسال گره‌های بزرگی از این پروژه‌ها باز شد. موضوع تملک معارضیان در پروژه‌ها بود که با کمک شورا و شهرداری این کار انجام شد. در متمم ۱۴۰۲ هم مشخصا اعتباراتی با عنوان تملک این پروژه ها تعیین شده است و از شهرداری خواستیم تا تملکاتی که تا دو ماه باقی مانده از سال امکان پذیر هستند را پیگیری و انجام دهند. پیشنهاد شهرداری در بودجه ۱۴۰۳ هم برای تکمیل پروژه‌های بزرگراهی بیش از هزار میلیارد تومان است که شورا هم به این موضوع نگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

  • شهرداری لایحه متمم را به شورا ارائه داده است. آیا ارائه متمم ضرورت داشت؟ و این که آخرین وضعیت متمم را تشریح می کنید؟

امروز (اول بهمن) متمم در صحن شورا بررسی می‌شود. علت تاخیر بررسی متمم در صحن شورا این است که نیاز بود کار کارشناسی در کمیسیون برنامه و بودجه انجام شود. با توجه به این که قبل از دی عدد درآمدی شهرداری از رقم بودجه مصوب (۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان) عبور کرده است، نیاز به متمم بود که لایحه با سقف ۱۰۷ هزار میلیارد تومان ارائه شد که پس از بررسی‌ها کمیسیون پیشنهاد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان را داد که پس از بررسی نهایی در صحن، تصویب خواهد شد.

  • قرار بود شهرداری اصلاحیه بودجه بدهد. چرا با این کار موافقت نکردید؟

حدود ۲ ماه پیش شهرداری لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را ارائه داد و طی بررسی‌های کارشناسی و جلساتی که با همکاران شهرداری داشتیم، مقرر شد علاوه بر این که تعیین می‌کنند در چه مواردی افزایش اعتبار خواهند داشت، اعلام کنند از کدام موارد اعتبارات را کاهش خواهند داد. چون در مدت زمان کوتاه انجام این کار برای دوستان فراهم نبود، اصلاحیه رد شد و لایحه متمم ارائه کردند.

  • آیا ارائه لایحه متمم دوم صحت دارد؟

این مورد بستگی به عملکرد شهرداری دارد اما با وجود تبصره ۲۰ که این امکان را می‌دهد شهرداری از این طریق برای درآمد بیشتر تعیین تکلیف و اقدام کند، نیازی به متمم دوم نیست. بنابراین اگر درآمد تا پایان سال بیش از متمم اول هم باشد باز شهرداری می ‌واند از این تبصره استفاده کند.

  • آیا در بودجه ۱۴۰۳ حمل و نقل همچنان اولویت دارد؟

رسما از امروز (اول بهمن) بررسی بخش درآمدها و منابع بودجه سال آینده در کمیسیون برنامه و بودجه شروع می شود و سقف بودجه ۱۴۰۳ را تعیین می‌کنیم و به کمیسیون تلفیق می‌دهیم. پس از تصویب سقف بودجه می‌توان وارد مباحث مصارف و تبصره‌های بودجه شد. حتما در شورا نگاهمان این است که بودجه براساس برنامه چهارم پیشرفت و توسعه شهر تهران و نکاتی که در صحن توسط رئیس شورا و سایر اعضای مطرح شده باشد و قطعا حمل و نقل اولویت خواهد داشت.

  • پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برای سقف بودجه چه عددی است؟

الان نمی‌توان اظهار نظر کرد و عدد گفت. چون نیاز به بررسی‌های بیشتر در کمیسیون تلفیق دارد و باید نظر تخصصی سایر کمیسیون ها را اخذ کنیم. آن چه مسلم است به نظر می رسد عددی که شهرداری در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ داده در صحن شورا نمی تواند مصوب شود.

  • شهرداری تهران به بودجه مشارکتی باور دارد و عملیاتی کرده است آیا چنین سیاستی می توان در شناسایی مشکلات و حل معضلات شهر موثر باشد؟

حتما حضور مردم در هر جایی که کارها را آسان تر می کند، موثر خواهد بود. باورمان این است که هر اتفاقی در تهران در هر حوزه ای رخ می دهد، حتما با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد. پس با این رویکرد بهتر است اگر پروژه ای در محلات و مناطق تعریف می شود، با نظر مردم باشد. در سال اول کار شورا با همین هدف طرح رصد را در کمیسیون برنامه و بودجه اجرایی شد و امسال هم ادامه دادیم و همکاران در شهرداری آن را تکمیل کردند و به «من شهردارم» تبدیل شد. در واقع امروز پروژه ها با نگاه مردم پیش می روند و در طرح های توسعه محلی و حتی منطقه ای از مردم نظر خواهی می شود که کار ارزشمندی است. چرا که در نهایت سبب رضایتمندی شهروندان می شود. باید در اداره شهر مردم به صورت واقعی در همه بخش ها نظر بدهند و رصد شود و می بایست در تعریف پروژه های بزرگ شهر هم از مردم نظرخواهی شود.

  • مدیریت شهری قائل به رویکرد عدالت محور است. آیا در بودجه ۱۴۰۳ با این نگاه توجه ویژه ای به مناطق جنوبی و کم برخوردار می شود؟

عدالت محوری شعار کلی نظام جمهوری اسلامی و شورا و شهرداری و همچنین یکی از چهار اصل حاکم بر برنامه ۴ ساله توسعه شهر تهران است. موضوع عدالت حتما در همه حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و در بودجه مناطق هم لحاظ خواهد شد. البته عدالت به معنای مساوات نیست و با به عقب ماندگی و ظرفیت ها و توانمندی ها باید به گونه ای عمل کنیم تا توجه بیشتری به مناطق کم برخوردار داشته باشیم. امروز خیلی از پروژه های بزرگ شهر تهران در مناطق جنوبی شهر اجرا می‌شود و همین موضوع نشان دهنده نگاه عدالت محور مدیریت شهری است و اصولا سیاست شورا و شهرداری این بوده و تا پایان دوره هم ادامه خواهد داشت.

حسابرسی های به روز شده اند

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا: از نظر ما حسابرسی ها به روز است. حسابرسی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شده و فقط قرائت آنها در صحن شورا مانده است. گزارش تمام سازمان و شرکت ها از مرداد آماده ارائه در صحن شورا است. مناطق هم امسال دقت بیشتر داشتیم و اکنون حسابرسی مناطق هم آماده شده است و با توجه به این که در ایام بودجه هستیم، امیدواریم تا قبل از اتمام سال مالی ۱۴۰۲ گزارش حسابرسی ها در صحن شورا قرائت شوند.

کد خبر 826029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha