جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
۰ نفر

نساجی مازندران که نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور، اکنون در انتظار احیای نشان و برند قرار گرفته است.

نساجي

به گزارش همشهری آنلاین، کارخانجات نساجی مازندران یا شرکت نساجی مازندران در واقع نخستین کارخانه تولیدی در قائمشهر و یکی از نخستین کارخانجات نساجی در ایران بود که تا چند دهه، اهالی مردم قائمشهر با صدای سوت کارخانه‌های آن برنامه‌ریزی روزانه خود را انجام می‌دادند و کارخانه‌های سه‌قلوی نساجی برای بخش قابل‌توجهی از این جماعت اشتغال‌زایی کرده بود؛ واحد شماره یک که به چیت‌سازی معروف بود و در سال۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسید، واحد شماره ۲ که نساجی بود و سال۱۳۳۶ افتتاح شد و واحد شماره ۳ که منسوجات مصنوعی تولید می‌کرد و در سال۱۳۵۶ به بهره‌برداری رسید. بعد از چند دهه و از اوایل دهه ۱۳۷۰ اما از آنجا که مزارع پنبه در این استان رونق گذشته را نداشت و تکنولوژی در این کارخانه‌ها به‌روز نشده بود، برخی از واحدهای تولیدی رو به تعطیلی رفت؛ چنان‌که در سال‌های اخیر، احیای کارخانه نساجی مازندران به یکی از دغدغه‌های دولت تبدیل شد.

حمایت از یک برند

سال گذشته بود که خبر رسید این کارخانه با مصوبه هیأت دولت به چرخه تولید بازمی‌گردد. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه که به‌دلیل افتتاح واحد تولیدی نخ در قائمشهر به استان مازندران سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «همیشه مازندران معروف به صنعت نساجی بوده و حتی تیم فوتبالش هم با همین عنوان شناخته می‌شود. از این‌رو این نشان را باید برای استان تقویت و حفظ کنیم. باتوجه به اینکه بخشی از پنبه مورد نیاز داخل کشور تامین می‌شود، باید با حمایت از مجموعه نساجی زنجیره تولید را کامل کنیم.»

داود منظور با اعلام اینکه نشان نساجی باید برای مازندران تقویت شود، تأکید کرد: «زنجیره تولید نساجی در استان از محل محصولات پتروشیمی، پنبه و کشاورزی باید کامل شود.»

منظور اضافه کرد: «صنعت پارچه باید براساس توانمندی داخلی بنا شود، زیرا پارچه تولید داخل به‌راحتی قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد و آینده این صنعت روشن است.»

اتفاق خوب

همچنین به‌گفته نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی، افتتاح تولیدی جدید نساجی در این استان، اتفاق بسیار خوبی است. منصور علی زارعی درباره احیای برند کارخانه نساجی به همشهری گفت: «با تولید و اشتغال‌زایی در استان، مازندران شرایط بهتری پیدا می‌کند.»

برند نساجی در دنیای ورزش

باشگاه فوتبال نساجی قائمشهر که در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های شمال کشور محسوب می‌شود. باشگاه فوتبال نساجی که متعلق به کارخانه نساجی قائمشهر و یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال در کشور است، در حال حاضر در لیگ برتر بازی می‌کند.

کد خبر 825741
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha