دسترسی نداشتن به آب پایدار و ساعات طولانی بیش از ۱۲ ساعته قطعی آب در روستای قلعه‌نو شهرستان زهک در استان سیستان و بلوچستان چنان خبرساز شده است که شرایط بی‌آبی ۴ روزه قلعه‌نو در کانال‌های خبری پیچیده‌است.

آبرساني

به گزارش همشهری آنلاین اصل ماجرای قطع آب در این روستا در استان سیستان و بلوچستان که حدود ۱۳۰۰ نفر جمعیت دارد، چیست؟ موضوع را با فرماندار زهک در میان می‌گذاریم. حسن دهمرده به همشهری می‌گوید: «آب مصرفی در روستای قلعه نو فقط ۲۴ ساعت قطع بود که این مسئله هم طی صدور اطلاعیه‌ای از سوی اداره آب و فاضلاب شهرستان از پیش به روستاییان خبر داده شده‌بود.»
قطعی آب در روستای قلعه‌نو به دلیل کاهش سطح آب چاه و ضرورت جابه‌جایی شناور روی آب چاه به عمق بیشتر اتفاق افتاد.
به گفته فرماندار زهک، با انجام این عملیات، روستاهای پایین دست با قطع آب مواجه نشدند. قطع آب فقط در روستاهایی اتفاق افتاد که اختلاف ارتفاع داشتند؛ مثل روستای قلعه نو که یک روستای پلکانی است. دهمرده می‌افزاید: «تنش آبی به دلیل اجرای این عملیات در روستاهای قلعه‌نو، کدخدا رستم و کمک (به فتح کاف و میم) اتفاق افتاد که در حال حاضر جریان آب دوباره برقرار شده و شبکه آب روستایی به حالت پایدار بازگشته‌است.»
خشکسالی و تنش آبی در کشور به چاه‌های عمیق و نیمه عمیق هم رسیده‌است. به طوری که با کاهش حجم آب چاه نیمه در روستاهای زهک، شناورها در عمق بیشتر کارگذاشته می‌شود. وجود گل و لای در عمق بیشتر نیز گاهی باعث سوختن پمپ می‌شود. جایگزینی دوباره پمپ نیز سبب می‌شود روستاییان در شهرستان زهک چند روزی با افت شدید آب مصرفی یا قطع آب دست به گریبان باشند.

بیشتر بخوانید:
۳ سد بزرگ این شهر مهم ایران از مدار خارج شدند ؛ ورود به چهارمین سال خشکسالی | تامین آب کل شهر تنها از یک سد!

کد خبر 825691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha