یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- کاملیا مافی: تاکنون شیراز را بدون حافظ و سعدی یا اصفهان را بدون سی‌وسه پل فرض کرده‌اید؟

این شهر‌ها بدون ویژگی‌های منحصربه‌فردشان غیر‌قابل تصورند! خوشبختانه در ایران هر شهری جاذبه منحصربه‌فردی دارد که باعث می‌شود آن را از لحاظ گردشگری از دیگر شهر‌ها متمایز کند.

سواحل دریای خزر هم مهمترین ویژگی شهرهای شمالی است که در هر فصلی از سال جذابیت‌های خود را دارد اما متاسفانه این روز‌ها از نگاه مسئولان دور مانده است.

عدم برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری بیشتر از این سواحل تنها مشکل این بخش نیست. آلودگی‌های زیست‌محیطی از یک‌سو و ساخت‌وساز در حریم ساحلی از سوی دیگر از مشکلاتی است که جذابیت‌های ساحلی را برای گردشگران هر روز کمرنگ‌تر می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع کافی است 10 دقیقه به انتخاب خود در یکی از سواحل شمالی قدم بزنید و یا سری به وبلاگ‌های استانی ساحل‌نشینان بزنید.

محسنی یکی از شهروندان مازندرانی می‌گوید: دریا متعلق به همه مردم است و همه باید بتوانند از این نعمت خدادادی بهره ببرند، اما متاسفانه این امکان با وجود ویلاهای رنگارنگ در کناره نوار ساحلی امکانپذیر نیست.

این در حالی است که محمد کریمی،  استاندار مازندران نیز چندی پیش به خبرگزاری‌ها گفته بود: آزادسازی سواحل دریای مازندران از طرح‌های بسیار اساسی است که در حال حاضر در شهرستان‌های ساحلی استان در حال اجراست و در این رابطه فرمانداران شهرستان‌های ساحلی موظف شدند با ایجاد کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های اجرایی نسبت به آزادسازی حریم ٦٠ متری دریا اقدام کنند تا همه مردم استان و گردشگران و مسافران ورودی بتوانند به راحتی از دریا استفاده کنند.

یکی از گردشگران در ساحل نوشهر، در مورد انباشت زباله در دریا که دیگر مشکل خزر است، می‌‌گوید: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در گردشگری جامعه ایرانی وجود دارد، استفاده از طبیعت بدون توجه به حفظ آن است؛

در واقع مردم از سفره‌ای بهره‌مند می‌‌شوند که گاهی اوقات خود در خالی کردن آن نقشی مستقیم دارند. مصداق این مدعا را می‌‌شود در نوع رفتاری که بعضی مردم در سفر به سواحل خزر دارند،مشاهده کرد.

علی اصغری، مسافر دیگری که برای تفریح به ساحل دریای خزر آمده‌، نبود یا کمبود ظروف مخصوص جمع‌آوری زباله را دلیل پخش آنها در ساحل می‌‌داند و می‌افزاید: من بارها برای تفریح به ساحل دریا آمده‌ام اما متاسفانه به دلیل نبود جایگاه‌های ویژه‌ جمع‌آوری زباله، مجبور شده‌ام پلاستیک زباله خود را در گوشه‌ای رها کنم که البته پخش آنها توسط زباله‌گشت‌ها و حیواناتی نظیر سگ و گربه نیز مشکل را بارزتر می‌‌کند.

اما علاوه بر آلودگی سواحل، وضعیت آلودگی آب رودخانه‌هایی که به خزر می‌ریزند، مورد دیگری است که از سوی کارشناسان محیط‌زیست مورد اشاره قرار می‌گیرد.

ورود فاضلاب‌های انسانی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، کود‌های شیمیایی و سموم به رودخانه‌ها از جمله مواردی هستند که به‌طور مستقیم آلودگی دریا را به‌دنبال دارند.

کد خبر 82569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز