سال۲۰۲۳سالی پر از حملات سایبری در دنیا بود. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده، در حال حاضر روزانه بیش از ۲۲۰۰حمله سایبری در نقاط مختلف دنیا به‌ثبت می‌رسد؛ یعنی هر دقیقه، ۱.۵حمله! این آمار به‌گفته بسیاری از کارشناسان قرار است در سال‌جاری میلادی بالاتر هم برود.

هکر

ترند سال جدید
خانم «هونگ نگوین تی لن» (Huong Nguyen Thi Lan) کارشناس بدافزار و آنالیزور حملات سایبری که در یک شرکت امنیت فضای مجازی در ویتنام مشغول به‌کار است درخصوص وضعیت فضای سایبری و احتمال افزایش حملات هکرها در سال‌جاری میلادی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «بله! حملات سایبری ترند سال۲۰۲۴هستند.» او می‌افزاید: «در سال‌های اخیر، حملات فیشینگ، APT (تهدیدات و حملات مستمر) و باج‌افزار در هدف قرار دادن سازمان‌های مختلف در ویتنام فراوان بوده است.»

تاخت و تاز هکرها در سال ۲۰۲۴ | کارشناس ویتنامی از حملات سایبری می‌گوید


نقض داده‌ها
یکی از بزرگ‌ترین و پرتعدادترین حملات مربوط به نقض داده‌هاست. در تعریف باید گفت که نقض داده‌ها (Data Breach) یک نقض امنیتی جدید است که داده‌های شخصی کاربر بدون اجازه صاحب آن به نمایش درمی‌آید. نام، آدرس ایمیل، رمزهای عبور، شماره تلفن‌ها، شماره کارت‌های بانکی و اعتباری و چیزهایی از این دست که اطلاعات بسیار مهم و خصوصی محسوب می‌شود، هدف اصلی هکرها بوده و خواهد بود. این روزها، تقریبا تمامی اطلاعات مردم در فضای سایبری قرار گرفته و به همین دلیل هم جرائم سایبری برای به‌دست آوردن آن بیشتر و بیشتر شده است.

نقض اطلاعات به‌عبارت ساده‌تر یعنی اینکه هکرها با نفوذ به داخل یک سازمان، اطلاعات مربوط به افراد که در آن سازمان ذخیره شده است را به سرقت می‌برند. با توجه به افزایش جرائم سایبری، مقررات سختی به‌منظور حفاظت از داده‌های کاربران برای سازمان‌ها اعمال شده است. به‌عنوان مثال، در اروپا شرکت‌هایی که دچار نقض اطلاعات می‌شوند، محکوم به پرداخت جریمه‌ای در حدود ۴درصد از درآمد سالانه خود هستند.
رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ نقض داده‌ها در سال گذشته میلادی باعث سرقت ۸ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۶۶۰ واحد داده شد. آمار سرسام‌آوری که به‌احتمال فراوان در سال ۲۰۲۴با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:


هوش مصنوعی؛ ضعف یا قوت؟
«تی لن» درباره به‌کارگیری هوش مصنوعی در حملات سایبری به همشهری گفت: «هوش مصنوعی این روزها توانسته به کمک هکرها بیاید. مهاجمان به‌طور مداوم تکنیک‌های پنهان‌کاری را به‌روز می‌کنند تا از شناسایی‌شدن جلوگیری کنند. در مقابل تکنیک‌های زیادی مانند آنتی دیباگ، آنتی سندباکس و آنتی وی‌ام برای مقابله با مهاجمان و هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.» او در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تقابل با هکرها هم می‌گوید:«فقط می‌توانیم شدت و تعداد حملات را کاهش دهیم. اما نمی‌توان آنها را متوقف کرد.»

تاخت و تاز هکرها در سال ۲۰۲۴ | کارشناس ویتنامی از حملات سایبری می‌گوید

کد خبر 824120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha