روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» با اشاره به انفعال و سردرگمی واحدهای مختلف زمینی، هوایی و دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در روز عملیات «طوفان الاقصی» اذعان کرد که نظامیان صهیونیست در این روز با اجرای برنامه موسوم به «هانیبال»، برای کشتن اسیران صهیونیست در مسیر انتقال به نوار غزه وارد عمل شدند.

طوفان الاقصی

به گزارش همشهربی‌آنلاین، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در بخشی از تحقیقات خود درباره شکست، سردرگمی و هرج و مرج حاکم بر نیروهای رژیم صهیونیستی در روز عملیات غافلگیرکننده طوفان الاقصی نوشت که در هفتم اکتبر در جریان عملیات طوفان الاقصی کار به جایی رسید که فرمان شلیک به تمام خودروهایی که در راه بازگشت به نوار غزه بودند صادر شد؛ در حالیکه مقامات ارتش اسرائیل می دانستند که برخی از این خودروها حامل اسرای صهیونیست است.

این روزنامه درباره وضعیت ارتش در روز هفتم اکتبر افزود: نظام فرماندهی ارتش بطور کامل از کار افتاده و کُور بود و نظامیان مجبور شدند که به دلیل عدم وجود ارتباطات، خلبانان را از طریق تلفن همراه توجیه کنند و تفنگداران دریایی بدون تجهیزات و حتی جلیقه محافظ به جنگ رفتند.

در تحقیقات یدیعوت آحارنوت آمده است که در نیمه های شب و صبح عملیات طوفان الاقصی، ارتش رژیم اسرئیل با صراحت به همه یگان های رزمی دستور داد تا از برنامه «هانیبال» پیروی کنند و دستور فرماندهی، بازدارندگی در برابر حمله به هر قیمتی بود و این درحالی بود که نظامیان صهیونیست می دانستنند که رزمندگان فلسطینی پس از این عملیات، در حال بازگشت به نوار غزه هستند و احتمال دارد که اسیران صهیونیستی با آنها باشند.

برنامه هانیبال مبنی بر این است که اگر امکان آزاد کردن اسیر صهیونیست از دست اسیرکنندگان وجود نداشته باشد، پس بهترین راه گلوله باران اسیران و اسیرکنندگان با هم است تا اسیران بدست آنها نیفتند.

این روزنامه صهیونیستی نوشت که مشخص نیست چه تعداد اسیر صهیونیست درحال انتقال از شهرک های اطراف نوار غزه به داخل این منطقه در روز هفتم اکتبر در قالب عملیات طوفان الاقصی توسط ارتش رژیم اسرائیل کشته شدند.

یدیعوت آحارنوت اشاره کرد که ارتش رژیم صهیونیستی حدود ۷۰ خودرو را که در منطقه حائل مانده و به غزه نرسیده بودند، بررسی کرد. این خودروها احتمالا در مسیر حرکت از شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه به داخل این منطقه در معرض آتش بالگردهای نظامی و گلوله های تانک ارتش اسرائیل قرار گرفته و رها شده بودند و در مواردی نیز همه سرنشینان خودروها کشته شده بودند.

روزنامه یدیعوت آحارنوت با ابراز تعجب از غیبت نیروی هوایی در ساعات اولیه حمله نوشت: ۲ فروند اف ۱۶ و ۲ جنگنده اف ۳۵ پرواز کردند و به دلیل سردرگمی و بلاتکلیفی در جنگ، هیچ هدفی بمباران نشد و هیچ کس روی زمین نبود تا آنها را به سمت اهداف راهنمایی کند و خلبانان به رغم آنکه خطری برای آنها وجود نداشت، به پرواز بر فراز اهداف استراتژیک رضایت دادند.

این روزنامه با اشاره به اینکه «خلبانان پرواز کردند و فرود آمدند و هیچ کاری انجام ندادند و ناامیدی شدیدی در بین آنها وجود داشت و خشم آنها را فرا گرفته بود»، به نقل از یک افسر ارشد رژیم صهیونیستی نوشت: خلبانان می توانستند برای ترساندن فلسطینیان هم که شده در ارتفاع پایین پرواز کنند اما این کار را نکردند زیرا نمی دانستند چه اتفاقی افتاده است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات "طوفان الاقصی" را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

کد خبر 823970
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha