عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نسبت به افزایش مهاجرت نخبگان حوزه علوم پایه پزشکی و بیولوژی از ایران هشدار داد.

مهاجرت نخبگان

به گزارش همشهری‌آنلاین، دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این که ناامنی مالی و شغلی موجب بی‌رغبتی نیروهای متبحر رشته‌های علوم پایه پزشکی و بیولوژی و مهاجرت آنها شده است، به همشهری‌آنلاین گفت: این مهاجرت‌ها نه تنها خلأ موجود پژوهشی و تخصصی را در حوزه‌های بهداشت و درمان تشدید می‌کند، بلکه می‌تواند زیرساخت‌های تولید دانش و فناوری بیولوژیکی را نیز فرسوده کند که این مساله در آینده، تبعات جبران‌ناپذیری در رویارویی با بیماری‌های مختلف خواهد داشت.

به گفته او دستمزد ناکافی، فقدان امنیت شغلی و نداشتن برنامه منسجم در کشور برای حمایت و ساماندهی نخبگان، اصلی‌ترین موانع برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور هستند.

دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی
دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی

بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه در بحران ناشی از پاندمی کرونا، اهمیت حیاتی گرایش‌های متعدد علوم پایه پزشکی به‌عینه آشکار شد، اظهار کرد: متخصصان زیادی در حوزه‌هایی مثل بیولوژی، ایمونولوژی، ویروس‌شناسی، بیوتکنولوژی، اپیدمیولوژی و … با به‌کارگیری مهارت و دانش خود در مسیر تحقیقات پیشرو، توانستند به دستاوردهای ارزشمندی در تولید دارو و واکسن‌های کرونا برسند. نتیجه‌ این اقدامات و تلاش‌ها، ساخت و تولید واکسن‌های مؤثر و ارائه راهکارهای درمانی نوینی بود که بشریت را یک‌ گام به پیشگیری و مقابله با این ویروس کُشنده نزدیک‌تر کرد.

عضو هیئت علمی موسسه رازی، لزوم حفظ و استمرار این منابع انسانی از طریق بهبود شرایط کاری، تضمین دستمزد مناسب و امنیت شغلی آنها را امری بدیهی دانست و تاکید کرد: در جوهره‌ کار، نیروهای متخصص علوم پایه نه تنها ستون‌های اصلی پیشبرد پژوهش‌های پزشکی و تولید دانش‌ هستند، بلکه در تربیت کادرهای بهداشتی و درمانی، نقش بنیادین و ضروری ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید

آمار وحشتناک مهاجرت پزشکان از ایران

پزشکان عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق می‌روند

بنی‌هاشمی افزود: باید تربیت و پرورش در حوزه‌های علوم پایه، بیش از پیش مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد. چون در صورت عملی‌شدن مهاجرت متخصصان به خارج از کشور و بدون وجود نیروی انسانی مجرب و آموزش‌دیده، ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی به شهروندان به خطر می‌افتد و این موضوع، امری مهم و نگران‌کننده‌ است.

او اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم شرایط مهاجرت برای گروه های علوم پایه پزشکی بسیار آسان‌تر و بیشتر از گروه‌های بالینی است که این خود، موضوع را مهم و غیرقابل جبران می‌کند.

عضو هیئت علمی موسسه رازی تاکید کرد: ضروری است که مدیران ارشد کشور به مساله مهاجرت نخبگان به‌صورت ریشه‌ای نگاه کنند و اقداماتی از قبیل افزایش و متناسب‌سازی دستمزدها، بهبود امکانات تحقیقاتی، ارتقای شرایط کاری، بهبود وضعیت رفاهی، حمایت‌های معنوی و اجتماعی، تقویت بنگاه‌های داخلی فعال در صنایع داروسازی و پزشکی و ارائه تسهیلات برای تحصیل در داخل و خارج از کشور را به اجرا درآورند.

بنی‌هاشمی گفت: فقط این‌گونه اقدامات می‌تواند به پایداری و بازگشت نخبگان مهاجر و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های انسانی کلیدی منجر شود و ضمناً از ناپدید شدن ذخایر دانشی که بازیابی آنها دشوار و در مواردی ناممکن است، پیشگیری کند.

کد خبر 823955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha