آمریکا با ترس و نگرانی دست به بمباران یمن زد و بسیاری پیش بینی کرده‌اند که تنش‌ها در منطقه شدت خواهد گرفت.

یمن

همشهری آنلاین: آتش جنگی که صهیونیست ها پس از هفت اکتبر در غزه برپا کردند، بامداد جمعه در خاک یمن شعله ور شد. آتشی که با حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به حداقل ۱۶ هدف در خاک یمن زبانه کشید، اکنون کلیت امنیت منطقه را هدف گرفته است و به نظر می‌رسد پس از بمباران یمن توسط ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا، اکنون باید در انتظار دور جدیدی از تحولات در غرب آسیا بود که لزوما به معنای پایان بحران نیست، بلکه واشنگتن جرقه یک بحران جدید را در منطقه زده است. ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که «دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد و این تجاوز منجر به شهادت پنج تن و زخمی شدن شش تن از نیروهای مسلح یمن شد.»

۱۰ کشور مقابل ۱ کشور

اگرچه بمباران یمن در بامداد جمعه با فرماندهی نیروهای آمریکایی و انگلیسی انجام شد، اما کاخ سفید در بیانیه خود درباره حملات علیه یمن نام هشت کشور دیگر شامل استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی را ذکر کرده که آن‌ها نیز در این بمباران‌ها حضور داشته‌اند. برخی کارشناسان گفته‌اند که اقدام آمریکا در تجاوز علیه یمن پس از آن صورت گرفت که تل آویو ماه گذشته خواستار ورود مستقیم برای مقابله با یمنی‌ها در دریای سرخ شده بود، اما آمریکا با اعلام حمایت از تل آویو در برابر یمنی‌ها، از تلاش برای تشکیل ائتلاف بین المللی در دریای سرخ خبر داد تا تل آویو همزمان با جنگ در غزه به جنگ در یمن کشیده نشود. نیروهای یمن از زمان شروع جنگ علیه غزه با پرتاب موشک و پهپاد به سمت بندر ایلات در جنوب مناطق اشغالی و همچنین مانع شدن از عبور کشتی‌های باری به مقصد اسرائیل، تلاش کرده‌اند تا تل آویو را برای توقف جنگ غزه تحت فشار قرار دهند و اکنون ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ بدنبال آن است که با فشار به یمنی‌ها مانع از حمایت آن‌ها از غزه شود.

استقبال در یمن، مخالفت در آمریکا

بمباران یمن از سوی ائتلاف واشنگتن- لندن با دو واکنش متضاد روبرو شد. در حالی که شهروندان یمنی در صنعا ظهر جمعه با مشارکت در راهپیمایی میلیونی آمادگی خود را برای ادامه نبرد با آمریکا اعلام کردند، اما نمایندگان کنگره آمریکا با اعلام نگرانی از ورود کشورشان به یک جنگ جدید، تاکید کردند که کشورشان تاب ورود به این جنگ را ندارد. «رو کانا»، «والری هاول»، «رشیده طلیب»، «مارک پوکان» و سناتور جمهوری خواه «رند پال» از جمله نمایندگان کنگره بودند که اعلام کردند واشنگتن نمی تواند درگیر جنگ دیگری شود. «کوری بوش»، نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز اعلام کرد که مردم آمریکا نمی‌خواهند پول مالیات‌دهندگان خرج جنگ‌های بی‌پایان شود. در میان کشورهای منطقه نیز کویت، عربستان و قطر بدون حمایت از آمریکا نسبت به بمباران یمن ابراز نگرانی کردند. همچنین نوع ورود آمریکا به جنگ یمن نشان از آن داشت که پنتاگون ترس زیادی از گسترش درگیری های یمن دارد، از همین رو منابع نزدیک به کاخ سفید از چند ساعت قبل از آغاز بمباران یمن بارها در رسانه‌های آمریکایی نزدیک شدن به ساعت بمباران اهدافی در یمن را اعلام کرده بودند.


بیشتر بخوانید:

واکنش سخنگوی انصارالله یمن به موضع عربستان در حملات آمریکا و انگلیس

واکنش شدید اللحن ایران به حمله شبانه آمریکا به یمن | منتظر گسترش دامنه جنگ باشید


تاثیر بازیگری یمن در معادلات منطقه

بمباران یمن در میانه جنگ غزه نشان داد که بازیگری صنعا در تحولات منطقه طی دو ماه گذشته بسیار تاثیر گذار بوده و از همین رو آمریکا لشکری از ۱۰ کشور را برای مقابله با یمن تدارک دید. یمنی‌ها اگرچه همواره بر آزادی کشتیرانی دریایی در دریای سرخ تاکید کرده و فقط کشتی‌های باری به مقصد اسرائیل را از عبور از دریای سرخ باز داشتند، اما همین اقدام یمن فشار زیادی را متوجه تل آویو و همچنین بازارهای بین المللی کرد. شرکت کشتیرانی اسرائیلی «زیم» از دو ماه پیش از تغییر مسیر کشتی‌های خود خبر داد و صنعت خودرو اسرائیل با شوک‌های افزایش قیمتی ناشی از اختلالات خطوط کشتی رانی مواجه شد. حتی روزنامه عبری معاریو تائید کرد که اقدامات یمنی‌ها باعث آسیب جدی بندر ایلات شده و نرخ بیکاری در آنجا جهش ۱۰۰ درصدی پیدا کرده است. ترکش دریای سرخ حتی به آمریکا و اروپا نیز رسید و شرکت تسلا در آلمان ناگزیر به توقف فعالیت‌های خود به دلیل توقف زنجیره تامین کالا از مسیر دریایی شد.

منطقه آرام می شود؟

آمریکا ادعا کرده است که بمباران یمن را با هدف توقف نیروهای این کشور در دریای سرخ انجام داده است، اما هیچ نشانه‌ای در دست نیست که نشان دهد یمنی‌ها پس از این حمله حمایت خود را از غزه کاهش دهند. تقریبا همه مقامات انصارالله و فرماندهان ارشد ارتش یمن تاکید کرده‌اند که به آمریکا پاسخ خواهند داد و بیش از گذشته بر تل آویو برای توقف جنگ فشار وارد خواهند کرد. کارشناسان نیز نظرمشابهی درباره تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه پس از بمباران یمن دارند و به نظر نمی‌رسد که شرایط پس از بمباران یمن به نفع آمریکا باشد، همان گونه که صبح جمعه شاخص جهانی نفت خام برنت برخلاف میل آمریکا با افزایش حدود ۲ درصدی باز شد.

«الکس هورتون»، روزنامه نگار واشنگتن پست: حملات اخیر علیه یمن به طور قطع تنش‌ها را در سراسر خاورمیانه تشدید خواهد کرد. از زمانی که حماس در ماه اکتبر حمله خیره‌کننده ای به اسرائیل انجام داد، ناوهای آمریکایی برای حمایت از اسرائیل وارد منطقه شده‌اند و اکنون این ناوها وارد یک جنگ دیگر بدنبال جنگ غزه شده‌اند. دولت بایدن عمیقاً نگران است و این را می‌داند که پاسخ نظامی به یمن موجب تشدید تنش بیشتر خواهد شد، اما بایدن برای حمایت از اسرائیل راهی جز حمله علیه یمن ندارد.

«اوئن جونز»، ستون نویس گاردین: با حمله آمریکا و انگلیس به یمن جهان متوجه شد که غرب برای خطوط کشتیرانی خود بیشتر از جان انسان هایی که در غزه نفس می کشند اهمیت می‌دهد. انگلیس سال هاست که درگیر جنگ واقعی در یمن بوده است. اینکه ما (انگلیسی ها) از بمباران یمن توسط سعودی ها حمایت کردیم تا تعداد زیادی از مردم بی گناه را بکشد و فاجعه انسانی بزرگی را در یمن ایجاد کند، بخشی از جنگ انگلیس علیه یمن در سال‌های گذشته است.

«ابراهیم جلال»، پژوهشگر اندیشکده خاورمیانه: به نظر نمی‌رسد که حمله اخیر یمن چندان به نفع آمریکا و انگلیس بوده است. نیروهای یمنی با کسب تجربه دو دهه‌ای در جنگ‌های چریکی از سال ۲۰۰۴ و جان سالم به در بردن از جنگ منطقه‌ای از سال ۲۰۱۵، سلاح‌های سنگین، پایگاه‌ها و اردوگاه‌های خود را غیرمتمرکز و پنهان کرده‌اند و لذا بمباران یمن به اهداف مورد نظر نخواهد رسید. همچنین حمله علیه یمن به احتمال زیاد باعث افزایش احساسات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی در بین مردم یمن می شود. در نتیجه نبرد آمریکا برای نفوذ در قلب ها و اذهان شهروندان یمنی شکست خواهد خورد، همانطور که در افغانستان، سومالی و ویتنام نیز آمریکا شکست خورد. این حمله همچنین جایگاه و محبوبیت منطقه‌ای انصارالله و همبستگی با آنها را در جهان عرب و اسلام را افزایش می‌دهد، زیرا انصارالله با احساسات مردمی طرفدار فلسطین همراه شده‌اند.

« جیمز راثول»، روزنامه نگار تلگراف: اقدام نظامی غرب برای یمنی‌ها به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود، اخبار حمله قریب الوقوع چند ساعت قبل در اختیار روزنامه های انگلیسی و آمریکایی قرار گرفته بود و انصارالله در آمادگی به سر می‌برد. این حملات غرب به جای ترساندن یمن ممکن است این کشور را به اقدامات بیشتر، از جمله حملات موشکی انتقام جویانه و حملات پهپادی به شهر ایلات در جنوب اسرائیل سوق دهد.

«جولین بارنز دیسی»، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا: با توجه به این که میزان حملات غرب علیه یمن محدود است، به خوبی می‌توان انتظار داشت که یمنی‌ها به سرعت سرشان را بالا بگیرند و حملات جدیدی را به سمت اسرائیل انجام دهند. آنها در دهه‌های گذشته یاد گرفته اند که چگونه کار کنند، زیرا حدود ۱۰ سال مشغول جنگ با ائتلاف عربی ریاض بوده‌اند.

کد خبر 823745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha