در شرایط کنونی تحولات‌جهانی، شاهد نوعی نبرد رسانه‌ای هستیم که ضمن معطوف بودن به حوزه‌های مختلف با کارکردهای متفاوت، همه ابعاد زندگی شهروندان را، به‌ویژه در حوزه رسانه‌های اجتماعی تحت‌تاثیر قرار داده‌است.

زاکانی 2

علی ودایع؛ کارشناس رسانه: در شرایط کنونی تحولات‌جهانی، شاهد نوعی نبرد رسانه‌ای هستیم که ضمن معطوف بودن به حوزه‌های مختلف با کارکردهای متفاوت، همه ابعاد زندگی شهروندان را، به‌ویژه در حوزه رسانه‌های اجتماعی تحت‌تاثیر قرار داده‌است. درچنین شرایطی اما رسانه‌های دیداری و شنیداری ما و به‌ویژه صداوسیما تاکنون کارکرد مطلوب خود را در جنگ رسانه‌ای یا به تعبیر رهبرمعظم‌انقلاب، «جنگ روایت‌ها» نداشته‌اند.

عملکرد صدا و سیما در ترازوی جنگ روایت‌ها

معتقدم رسانه‌ملی تاکنون نتوانسته آنچنان که شایسته است، برای مقابله با راهبردهای عملیات روانی دشمنان و جریان‌های معاند، گام‌های نتیجه‌بخش بردارد. در شرایطی که رسانه‌های ضدانقلاب می‌کوشند با القای روایت‌های قابل‌پذیرش، محتوای مورد نظر خود را به خورد جامعه دهند، نوع روایتگری ما در رسانه‌های عمومی و به‌ویژه رسانه ملی با نقص‌های مهمی مواجه است.

در واقع در کنار ارائه یک نگاه کلی، نتوانسته‌ایم آن‌گونه که شایسته است، در حوزه بیان خرده‌روایت‌ها موفق عمل کنیم. این درحالی‌است که اکنون توجه به جزئیات از اهمیت ویژه‌ای در رسانه‌های جهانی برخوردار است. دراین میان می‌توان گفت که زندگی شهری، با توجه به ابعاد مختلف آن و میزان تحت‌تاثیر قرار دادن زندگی مردم، در رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی مورد غفلت قرار گرفته‌است.

این درحالی است که کارکرد رسانه ملی در دوگانه «امیدآفرینی» و «ناامیدی» از اهمیت راهبردی برخوردار است. در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا و انگلیس، رسانه‌ها نقش پررنگی در زندگی شهری ایفا می‌کنند؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد درایران با غفلت‌هایی مواجه شده‌است. باید درنظر داشت که رسانه‌ها همانند اهرم‌های نرم مدیریت شهری، مدیریت محلی و درنهایت حاکمیت ملی ایفای نقش می‌کنند.

کد خبر 823458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha