شهرداری تهران با اجرای یک طرح جدید، شرایطی را فراهم کرد که شهروندان از زباله‌های خشک منزلشان کسب درآمد کنند، به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، شهروندان با استفاده از اپلیکیشن نوماند می‌توانند زباله‌های خشک خود را به خودروهای مخصوص شهرداری تحویل بدهند و حساب خود را در اپلیکیشن شهرزاد شارژ کنند.

طرح نوماند

رضا محمدی ،مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با همشهری به تشریح طرح نوماند پرداخت و گفت: اپلیکیشن « نوماند» یک سرویس خدماتی و نرم‌افزار کاربردی پسماند خشک در مناطق ۲۲گانه و زیرمجموعه سوپراپلیکیشن شهرزاد است.زمانی که شهروندان وارد سوپراپلیکیشن شهرزاد می‌شوند، می‌توانند به بخش نوماند بروند و پس از انتخاب موقعیت مکانی، زمان تحویل را تعیین کنند.

او افزود: در حال حاضر این اپلیکیشن در تهران فعال است، شهروندان می‌توانند انواع پسماند شامل کاغذ، فلز، ‌نان خشک و... را با وزن تقریبی انتخاب کنند.در حال حاضر ۲نوبت جمع‌آوری در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹تا ۱۲و ۱۲تا ۱۶انجام می‌شود. براساس زمان تعیین شده در هر منطقه، راننده به در منازل مراجعه می‌کند و پسماند با ترازوی دیجیتال وزن و فاکتوری صادر می‌شود.

به گفته محمدی«در همان لحظه کیف پول شهروندی در اپلیکیشن شهرزاد به مبلغ فاکتور شارژ می‌شود.براساس تجربه باید گفت که هر شهروند تهرانی در بازه زمانی ۲هفته‌ای نزدیک به ۲.۵کیلوگرم پسماند خشک تولید می‌کند. شهروندان می‌توانند از یک کیلوگرم تا ۴هزار کیلوگرم پسماند به نیروهای نوماند تحویل بدهند که این امر قابلیت افزایش دارد.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با قیمت پسماندهای خشک، توضیح داد: براساس لیست تعیین‌شده باید گفت که هر کیلوگرم نان خشک ۲هزار تومان، کاغذ و روزنامه ۳هزار تومان، مقوا و کارتن ۲هزار تومان، انواع پلاستیک ۴هزار تومان، شیشه سالم ۴۰۰تومان، آهن سبک ۴هزار تومان، مس ۱۰۰هزار تومان، آلومینیوم خشک ۲هزار و ۵۰۰تومان و... قیمت‌گذاری شده است.تعداد نیروهای طرح نوماند براساس وسعت و نیاز شهروندان هر منطقه متغیر خواهد بود.

او افزود: قرار است که به ازای هر ناحیه در مناطق یک خودرو تحویل پسماند خشک درنظر بگیریم، اما در مرحله ابتدایی با تعداد خودروهای کمتری کار را شروع خواهیم کرد تا به‌درستی دست به نیازسنجی بزنیم.در گذشته اگر یک شهروند به غرفه‌های تحویل پسماند مراجعه می‌کرد انتخاب های کمی داشت و اغلب در قبال دریافت پسماند خشک متصدی غرفه، شوینده به شهروندان تحویل می داد ،اما ما در تلاش هستیم که در مراحل بعدی غرفه‌ها نیز به اپلیکیشن‌ها وصل شوند تا به شکل سازماندهی شده، کیف پول شهروندان شارژ شود.

محمدی با اشاره به خدمات ارائه شده به شهروندان در طرح نوماند، گفت: شهروندانی که از این شیوه برای تحویل پسماند خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از خدماتی مانند خرید طرح ترافیک، کارت بلیت، بازار میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند بهره ببرند. همچنین شهروندان می‌توانند با ثبت شماره شبای خود در این سامانه، مبلغ فاکتور را به‌حساب خودبازگردانند.در این طرح به زمان حضور شهروندان کارمند نیز توجه شده و قرار است که ساعت ۱۸تا ۲۰نیز برای رفع نیاز کارمندان به طرح نوماند، افزوده شود.

کد خبر 823263
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    در شهر ما نمی خرند بجاش ۳ تا دونه پاکت زباله میدن عوضش رئیس شرکت بازیافت ماشین شاسی بلند خارجی سوار میشه و خانواده اش ترکیه زندگی می‌کنند
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    کار کشور بکجا رسیده شهرداری ضایعات می‌خره ومیفروشه واقعا معنی شهرداری اینه