وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر توجه به رشته‌های پرمدال گفت: خاصیت رشته‌های پرمدال به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد. توجه مجموع ورزش کشور باید به سمت رشته‌های پرمدال برود و این سیاست ماست.

کیومرث هاشمی

به گزارش همشهری‌آنلاین، کیومرث هاشمی امروز (سه‌شنبه) در بیست‌وسومین مجمع عمومی و سالانه کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: با سلام و صلوات به روح شهدا و شهدای کربلای ۵ و همه عزیزانی که برای این کشور از جان خود گذشتند.

وی افزود: اول آذرماه بود که جامعه ورزش به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. این جلسه بسیار در جامعه ورزش اثرگذار بود. حضرت آقا پیرامون مسائل ورزشی صحبت‌های بسیار اثرگذاری داشتند. البته همواره بیانات رهبری اثرگذار است و این مسئولان هستند که باید از رهنمودها در کارهای خود استفاده کنند. رهبری ۱۱ تشکر داشتند از جمله تشکر از خانمی که با فرزند خود روی سکوی رفت، خانمی که با حجاب روی سکو حاضر شد، قهرمانی که به پرچم سجده و قهرمانی که مدالش را به شهدای غزه تقدیم کرد. این‌ها نشان می‌دهد که کارهای فرهنگی انجام شده در ورزش مورد توجه حضرت آقا قرار گرفته و ایشان نگاه ویژه‌ای به کارهای فرهنگی دارند و ما باید هر روز این نگاه را پررنگ‌تر کنیم. شاه بیت کلام حضرت آقا، ایران قوی با استفاده از ورزش قوی بود.

هاشمی ادامه داد: امروز صحبت‌های خوبی انجام شد. اما چند نکته را باید اشاره کنم. از زمانی که در وزارت ورزش حضور یافتم، باتوجه به حضورم در بخش‌های مختلف ورزش، اعتقاد دارم باید از تداخل ورزش جلوگیری کنیم. مجموعه‌های مستقل مثل کمیته ملی المپیک و پارالمپیک باید وظایف خود را بر مبنای اساسنامه دنبال کنند و وزارت ورزش هم موظف است که حمایت‌های لازم را داشته باشد. در جلسه‌ای که در ستاد بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی داشتیم، گفتم اعتقادی به تشکیل ستاد بازی‌های المپیک و پارالمپیک و آسیایی و پارآسیایی ندارم چون وظایف هم بخش مشخص شده و بنای دخالت چندانی در کارهای بخش‌های مختلف نداریم اما جایی که نیاز به حمایت باشد حتما ورود می‌کنیم. لذا برای مجموعه‌ها این شان را قائل هستیم که استقلال خود را حفظ کنند.

وزیر ورزش گفت: البته این دلیل نمی‌شود که با فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک جلساتی نداشته باشیم و مشکلات آن‌ها را نشنویم.

وی افزود: کاظمی‌پور (معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان) به نگاه‌های غلط و از سر عناد به ورزش زنان در ایران اشاره کرد و ما به عنوان متولی ورزش باید خدمات زنان در ورزش کشور را پررنگ کنیم. لذا برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار ورزش کشور را مدنظر داریم تا کنگره خوبی در شان جامعه ورزش زنان داشته باشیم. از خانم کاظمی‌پور می‌خواهم از افراد تاثیرگذار و معتقد به نظام این نشست‌ها را برگزار کنند.

هاشمی همچنین درخصوص موفقیت‌های کاروان‌های ورزشی کشور گفت: یک خبر خوب بدهم و آن این که هدایایی از سوی دفتر حضرت آقا برای ۲۶۰ نفر از ورزشکاران مدال‌آور بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ارسال شده است. انشاالله برنامه‌ای درخور شان این ورزشکاران برگزار کنیم تا این هدایا را به مدال‌آوران تقدیم کنیم. به سهم خودم و به نمایندگی جامعه ورزش از مقام عظمی ولایت تقدیر به دلیل محبتی که به جامعه ورزش و خصوصا قهرمانان دارند، تشکر می‌کنم. زمان برگزاری این مراسم هم به زودی اعلام می‌شود.

وزیر ورزش ادامه داد: حفظ رتبه دومی که در بازی‌های پاراآسیایی به دست آمد بسیار مهم و سخت است. در دوره بعدی بازی‌های آسیایی که ژاپن میزبان است، میزبان در دوره ۲۰۰۸ جاکارتا، ۱۹۸ مدال گرفته و با ۴۵ مدال طلا چهارم شده است. ما در هانگژو با ۴۴ مدال طلا رتبه دوم را به دست آوردیم. بنابراین در بازی‌های پیش‌رو که ژاپن میزبان است، کار ما بسیار سخت و سنگین است و نباید گول بخوریم که می‌توانیم به راحتی رتبه دومی را تکرار کنیم و دچار غرور شویم. نکته دیگر این که سیاستی که درخصوص اعزام کاروان کیفی به راه افتاده و از این سیاست دفاع می‌کنیم و معتقدیم که باید ادامه‌دار باشد. وقتی می‌گوییم کاروان کیفی یعنی از ۱۶ رشته‌ای که در پاراآسیایی اعزام کردیم، ۱۵ رشته مدال گرفته و این سیاست باید در المپیک و پارالمپیک پاریس هم تقویت شود.

هاشمی گفت: سیاست‌های کمیته پارالمپیک و المپیک حرکت به سوی جوان‌گرایی است و نمونه آن اجرا شدن طرح یاران شهید سلیمانی است که این طرح بخشی از سیاست جوان‌گرایی است. موضوع دیگر، توجه بیشتر به رشته‌های پرمدال است. درست است که رشته‌های تیمی مورد توجه عمومی است مثل والیبال و باید حمایت شود. اما خاصیت رشته‌های پرمدال به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد. توجه مجموع ورزش کشور باید به سمت رشته‌های پرمدال برود و این سیاست ماست.

وزیر ورزش در بخش دیگری در خصوص واگذاری رشته‌ها از فدراسیون جانبازان به سایر فدراسیون‌ها گفت: درباره واگذاری رشته‌ها از فدراسیون جانبازان به سایر فدراسیون‌ها ، الان قضاوت نمی‌کنم و قائل به نظرات کارشناسی هستم، اما الزامات بین‌المللی وجود دارد که باید آن را بپذیریم. البته اگر ساعی و ... دغدغه و نگرانی دارند، اینها وظیفه ما در وزارت ورزش است که درست کنیم.

وی تصریح کرد: اگر دوستان موافق باشند، یک آسیب شناسی در این باره داشته باشیم و یک کارگروه تخصصی تشکیل شود و بعد از اولین خروجی، می‌توانیم یک جلسه محدودتری داشته و تصمیم منطقی داشته باشیم. شاید یک رشته به فدراسیون جانبازان برگردد و حتی یک رشته به فدراسیون مربوطه منتقل شود. پارالمپیک با المپیک متفاوت است، اما نظرات را می‌گیریم و جمع‌بندی می‌کنیم. البته فعلا با همین رویه ادامه داشته باشد تا ببینیم چه می‌شود. هر رویداد بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود با حضور میهمانان بین‌المللی ، پنج تا ده دقیقه از مراسم افتتاحیه را به ورزش زورخانه‌ای اختصاص بدهید و این تاکید وجود دارد. این رشته به دلیل سابقه فرهنگی و ایرانی بودن مورد تایید است. دوومیدانی و بدمینتون دو میزبانی در پیش دارند که در مراسم افتتاحیه آنها ورزش زورخانه ای خواهند داشت.

کد خبر 823076
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha