مقام‌های تایوان امروز سه‌شنبه مدعی شدند یک ماهواره چینی بر فراز حریم هوایی جنوب این جزیره رویت شده است.

پرتاب ماهواره چین

به گزارش همشهری آنلاین، مقام‌های تایوان امروز سه‌شنبه هشداری را در سراسر این جزیره ارسال کردند مبنی بر این که یک ماهواره چینی بر فراز حریم هوایی جنوب تایوان پرواز کرده است. تقریباً همزمان رسانه‌های دولتی چین پرتاب یک ماهواره علمی را تایید کردند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان پیامی کوتاه در همین خصوص برای کاربران تلفن همراه در این جزیره کمی بعد از ساعت سه عصر (به وقت محلی) ارسال کرد؛ در این هشدار جزئیات بیشتری گفته نشد.

خبرگزاری دولتی شینهوا چین اعلام کرد که پکن ماهواره نجومی به نام کاوشگر انیشتین را از استان جنوب غربی سیچوان پرتاب کرده است.

این هشدار در حالی صادر شد که وزیر خارجه تایوان جوزف وو در حال برگزاری کنفرانس خبری در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی بود که قرار است ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار شود.

او در پاسخ به سوالی درباره این اقدام چین و تحرکات نظامی احتمالی پکن گفت «این چیزی است که مدتهاست با آن مواجهیم. ارتش ما آماده مقابله با هر نوع وضعیت اضطراری است.

وو به خبرنگاران گفت «ماهواره‌ای که توسط موشک حمل می‌شده» بر فراز بخش جنوبی تایوان پروازه کرده و افزود اطلاعات بیشتری در اختیار ندارد.

وزارت دفاع تایوان شنبه نیز از چین بابت آنچه ارسال مکرر بالن‌هایش بر فراز تنگه تایوان خواند، انتقاد کرد و خواست پرواز این بالن‌ها را فورا متوقف کند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. تنش تایوان با چین کماکان ادامه دارد و روزانه جنگنده‌ها و ناوهای چین اطراف این جزیره جولان می‌دهند.

اوایل دی ماه وزارت دفاع تایوان از رهگیری هفت فروند هواپیمای نظامی و دو فروند کشتی جنگی چین اطراف این جزیره خبر داد.

شی جین پینگ، رئیس‌ جمهور چین عصر یکشنبه هفته گذشته در سخنانی به مناسبت سال نوی میلادی، اتحاد مجدد با تایوان را «رویداد تاریخی اجتناب ناپذیر» خواند.

کد خبر 823022
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha