آغوش محله هرندی از دیرباز به روی مهاجران شهرها و روستاهای مختلف ایران باز بود و حاصل این حسن برخورد، ساخت اماکنی برای ادای فرایض دینی متناسب با آداب و رسوم اهالی هر قوم مهاجر.

مسجد آذری ها

همشهری آنلاین- عاطفه حسین زاده :در این بین، حضور آذری‌ها را با ساختن چندین مسجد معروف در محله هرندی می‌بینیم. معروف‌ترین مساجد آذری‌ها را در این محله به روایت علیرضا زمانی، تهران‌شناس، بشناسید.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مسجد سهزابی‌ها

یکی از مساجد قدیمی محله هرندی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) است. مسجدی که سال ۱۳۳۸ از سوی سهزابی‌های مقیم مرکز ساخته و به نام حضرت ابوالفضل (ع) مزین شد. سهزاب یکی از روستاهای شهر سراب از توابع استان آذربایجان شرقی در دامنه کوه‌های سبلان است. این مسجد از مساجد معروف و قدیمی محله هرندی است که در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌هایی متناسب با آداب و رسوم روستای سهزاب در آن برگزار می‌شود.
نشانی :خیابان شوش، خیابان علیزاده

معروف‌ترین یادگار آذری‌ها در دروازه غار | مسجد بنفشه‌ورقه‌ای‌ها تا مسجد خانقشلاقی‌ها

مسجد خانقشلاقی‌ها

سال ۱۳۵۰ بود که اهالی خانقشلاقی مقیم مرکز تصمیم گرفتند به کمک همدیگر مسجدی را در محله هرندی بنا کنند. روستای خانقشلاق در جنوب شرقی استان اردبیل قرار دارد و بعد از انقلاب نام این روستا به قائم‌آباد تغییر کرد. این مسجد که به نام امام سجاد (ع) مزین شده است به دلیل گویش اهالی روستای خانقشلاق به زبان آذری در میان اهالی به مسجد ترک‌ها هم معروف است.

نشانی: خیابان هرندی، خیابان ادیب، خیابان انوری، کوچه احمد مرادی

معروف‌ترین یادگار آذری‌ها در دروازه غار | مسجد بنفشه‌ورقه‌ای‌ها تا مسجد خانقشلاقی‌ها

مسجد بنفشه‌ورقه‌ای‌ها

بنفشه‌ورقه‌ای‌ها سال‌های زیادی است به تهران و محله هرندی مهاجرت کرده‌اند. روستای بنفشه‌ورق از توابع استان اردبیل است. سال ۱۳۲۸ هیئت بنفشه‌ورقه‌ای‌ها به همت تعدادی از اهالی این روستا که در محله هرندی ساکن بودند، شکل گرفت و جایی شد برای دورهمی‌های معنوی آنها. سال ۱۳۴۸ نیز بنفشه‌ورقه‌ای‌ها مسجدی متناسب با نیاز روز را مزین به نام امام حسن مجتبی (ع) برای همشهری‌های مقیم در تهران‌شان بنا کردند .

نشانی: خیابان خیام، خیابان محرابی، کوچه خورشید

معروف‌ترین یادگار آذری‌ها در دروازه غار | مسجد بنفشه‌ورقه‌ای‌ها تا مسجد خانقشلاقی‌ها

مسجد قره‌شیرانی‌ها

مسجد امیرالمومنین (ع) از دیگر مساجد قدیمی محله هرندی است . بانی این مسجد قره‌شیرانی‌های مقیم مرکز بودند که سال ۱۳۴۰ این گوشه دنج دوست‌داشتنی را ساختند. قره‌شیران یکی از روستاهای اطراف اردبیل است که بعضی از اهالی آن در دهه ۳۰ به تهران مهاجرت کردند. حــاج‌آقــا اللهیــاری از ابتــدای تأســیس این مســجد، امـام جماعـت آن بـوده است .

نشانی: خیابان شوش، خیابان هرندی، بن‌بست دوم

معروف‌ترین یادگار آذری‌ها در دروازه غار | مسجد بنفشه‌ورقه‌ای‌ها تا مسجد خانقشلاقی‌ها

کد خبر 822573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha