سال نو میلادی۲۰۲۴ در حالی شروع شد که چند ماه از جنگ و کشتار مردم غزه می‌گذرد و سایه سنگین غم و اندوه فلسطینیان، جشن‌های سال نو میلادی را در برخی از کلیساهای جهان تحت‌الشعاع قرار داده است.

اسقف سرکیسیان

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد : در ایران شاهد تفاوت ویژه‌ای در برگزاری جشن‌های سال نو میلادی از سوی هموطنان ارامنه خود بودیم. همزمان با سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی، مهمان اسقف اعظم «سیبوه‌سرکیسیان» در منزلش شدیم و او برای‌مان درباره حمایت جامعه ارامنه از مردم مظلوم فلسطین سخن گفت. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان دانش‌آموخته رشته اسلام‌شناسی و تاریخ روابط اسلام و مسیحیت است و سال۱۹۸۵ به درجه دکترای عالی مسیحیت نائل آمد. سرکیسیان، سال۱۹۴۶ در یکی از روستاهای سوریه متولد شد. در سال۲۰۰۰ به‌عنوان خلیفه ارامنه تهران و شمال کشور انتخاب شد و سال۲۰۰۳ به درجه اسقف اعظمی نائل آمد.

سال نو میلادی امسال، سالی متفاوت بود به لحاظ درد و رنجی که مردم در غزه متحمل می‌شوند. پاپ در سخنرانی سال نو میلادی به‌طور مستقیم نسبت به کشتار غیرنظامیان به‌ویژه کودکان غزه انتقاد کردند. شما با توجه به جایگاهی که بین ارامنه ایران و خارج از کشور دارید، چه اقداماتی با رهبران کشورهای دیگر برای رساندن پیام مظلومیت مردم فلسطین به جهان انجام داده‌اید؟
همین طور است، امسال سالی متفاوت بود. ما درد و رنج مردم غزه را احساس می‌کنیم. بیش از هر ملتی ارامنه می‌توانند با ملت فلسطین همدردی کند، چون خودش نظیر این درد را کشیده‌ است. طی تاریخ حکومت‌های عثمانی ارامنه را قتل‌عام کردند و آنها را از سرزمین آبا و اجدادی‌شان بیرون راندند.
از زمان شروع حمله اسرائیل به مردم بی‌دفاع غزه، پیام‌های متعددی در محکومیت حملات وحشیانه اسرائیل صادر کردم. طی سخنان و موعظه‌ها رفتار وحشیانه اسرائیل را علیه مردم صلح‌دوست غزه محکوم کرده‌ام. ۳‌ماه پیش در هندوستان و در نشست شورای جهانی کلیساهای آسیایی، رهبران مسیحی از ۲۹کشور جهان حضور داشتند و همچنین گروهی از برادران مسلمان هم شرکت کرده بودند. در بیانیه‌ای رفتار ددمنشانه اسرائیل را علیه مردم غزه و فلسطین محکوم کردیم.

به‌نظر شما ادامه این خشونت‌ها و بی‌تفاوتی بسیاری از رهبران کشورهای جهان، چه خسارت‌هایی در دستیابی به صلح جهانی به‌دنبال خواهد داشت؟
به‌طور حتم اگر وضع به این منوال ادامه یابد، نظام جهان به هم می‌خورد زیرا مردم جهان تشنه صلح هستند.

شما به‌عنوان اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران و شمال چه اقدامی انجام داده‌اید؟
ایمان دارم که دعا تأثیر بسزایی دارد و این موضوع مهم است که کشورهای عربی و اسلامی باید متحد شوند تا بتوانند با قدرت کامل در برابر اسرائیل مقاومت و از مردم فلسطین محافظت کنند. حقیقتا تنها کشوری که در جهان از ملت فلسطین حمایت و دفاع می‌کند ایران است. همیشه در سخنرانی‌هایم تأکید کرده‌ام که جهان اسلام باید متحد شود و در برابر ظلم اسرائیل ایستادگی کند.

مسلمانان برای حضرت مسیح(ع) احترام ویژه‌ای قائل هستند و ما شاهدیم که مسیحیان ایران در ‌ماه محرم و مراسم عزاداری امام حسین(ع) حضور پرشوری دارند. این همزیستی مسالمت‌آمیز و ارتباط حسنه میان مسلمانان و مسیحیان ایران چگونه اتفاق افتاده‌ است؟
من به‌عنوان یک اسلام‌شناس، آشنایی کاملی با قرآن دارم و رسالات و مقالات بسیاری را درباره عیسی(ع) و معجزاتش در قرآن به رشته تحریر درآورده‌ام. اشتراکات بسیار زیادی بین مسلمانان و مسیحیان وجود داردچون هر دو از ادیان الهی هستند و بالطبع رابطه حسنه‌ای بین پیروان این دو دین وجود دارد. ممکن است طی تاریخ سوء‌تفاهم یا درگیری‌هایی بین مسیحیان و مسلمانان اتفاق افتاده باشد، اما این اتفاقات مربوط به گذشته و گذرا بوده ‌است. دین اسلام و مسیحیت هر دو ادیانی هستند که برای برقراری صلح و آرامش در جهان فعالیت کرده‌اند؛ به همین علت شاهد همکاری بسیار نزدیک بین مسیحیان و مسلمانان در طول تاریخ بوده‌ایم.

آرزوی شما در سال نو میلادی چیست؟
در روز تولد عیسی مسیح(ع) فرشتگان از آسمان نوید صلح و آرامش می‌دهند. آنها در آسمان می‌خوانند که «خداوند را جلال باد، در زمین صلح و در میان مردمان رضایتمندی باد!» من بدون تبعیض برای همه ساکنان ایران از هر مذهب و آیین آسمانی، امیدوارم سال۲۰۲۴ سالی پربار از صلح و آرامش، دوستی و مودت باشد. برای مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای آرزوی سلامتی و طول عمر دارم و برای همه دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنم. روزنامه همشهری یکی از روزنامه های خواندنی تهران است. من از طریق دوستان ارمنی در جریان مطالب این روزنامه قرار می گیرم. شنیده ام که همشهری محله ویژه نامه ای برای ارامنه تهیه شده است. برای دست اندرکاران روزنامه همشهری و همشهری محله هم آرزوی موفقیت دارم. صلح به جهان باد و در میان مردم، مودت و محبت برقرار باد!

اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران: مسلمانان برای غزه متحد شوند

پیام اسقف سیبوه سرکیسیان:

درود به روان پاک شهدای وطن
از زمان‌های دور تا دوران معاصر، ایران و ایرانیان با رشادت و قهرمانی در راه وطن، معنابخش جاودانگی و افتخار از راه شهادت بوده‌اند.میهن‌پرستی و شهادت هسته اصلی زندگی هر ایرانی بود. ۳ هزار و ۵۰۰ سال اخیر تاریخ ایران مملو از شکوه قهرمانان و برگ‌های افتخارآفرین است که خود دستاورد همان رشادت‌هایی است که دل هر ایرانی را سرشار از غرور می‌کند.شهدا ثروت و اندوخته هر ملتی و منبع الهام مردمان‌شان هستند و بی‌جهت نیست که مسئولان جمهوری اسلامی ایران با رهنمودها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همه‌ساله در اعیاد خاص به مقام شامخ شهدای گرانقدر ارج می‌نهند؛ شهدایی که در نبرد ۸ ساله عراق علیه ایران قهرمانانه جنگیدند و جان خود را فدای وطن کردند.همانند روز ۹دی‌ماه همین سال، که مراسم بزرگداشت شهدای ۸ سال دفاع ‌مقدس در جوار یادمان شهدای ارامنه در آرامستان «بوراستان» برگزار شد.مراسمی که پس از دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان وآزادگان ارمنی، با نثار گل و عطرافشانی مزار شهدا ادامه یافت که بسیار قابل تقدیر و آموزنده بود. این مراسم قطعا با رضایت ویژه حاضران و خانواده معظم شهدا مواجه شده است.درود بر شهدای افتخارآمیز! سپاس و احترام به مردم ایران که می‌دانند چگونه یاد شهدای خود را پاس بدارند.یادشان با برکت الهی همراه باد. درود به روان پاک شهدا و به امید آرامش و صلح برای ایرانیان و جهان، به‌ویژه مردم مظلوم و مبارز فلسطین.

دعاگو
اسقف سیبوه سرکیسیان
خلیفه ارامنه تهران و شمال

کد خبر 822265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha