تعداد ضایعاتی‌های خیابان انقلاب کم‌نیست. همه آنها هم خریدار عکس رادیولوژی هستند. مالکان بسیاری از این ضایعاتی‌ها نمی‌دانند در تصاویر طلق مانند رگ و پی و استخوان مردم چه چیزی وجود دارد که عده‌ای پول خوبی بابت خریدشان می‌دهند.

بازیافت

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: مشتریان این طلق‌های سبز و سیاه کیمیاگران هستند و از عکس‌های رادیولوژی نقره استخراج می‌کنند:
نبش یکی از معابر فرعی خیابان انقلاب قرارگرفته است. در بساطش از کتاب‌های قدیمی تا لوازم خانگی دست دوم دیده می‌شود، اما وزن دسته عکس‌های رادیولوژی که توی قفسه فلزی وسط مغازه اش چیده شده، به پنج کیلوگرم نمی‌رسد. مرد میانسال فروشنده نمی‌داند این عکس‌ها چه کاربردی دارند، ولی جوانکی مشتری پروپاقرص آنها است که آخر هر هفته به مغازه سر می‌زند و همه عکس‌های رادیولوژی را می‌برد. فروشنده می‌گوید: «ما فقط خرید داریم. هر کس عکس رادیولوژی بیاورد می‌خریم، ولی عکس‌هایی را که جمع می‌شود، به کسی جز علیرضا نمی‌فروشیم. »علیرضا هم فقط واسطه است و همه عکس‌های رادیولوژی را که از ضایعاتی‌ها جمع‌آوری می‌کند، به مهندس اطوکشیده بالاشهری می‌رساند که کارگاه بازیافت دارد.

بیشتر بدانید:استخراج طلا و نقره از مدارهای برقی | روشی ویژه در بازیافت

سیاه رنگ‌ها گرانترند

در ضایعاتی دیگری که نبش خیابان قرارگرفته است، فقط کارتون‌های خالی یخچال و تلویزیون تا سقف چیده شده‌اند و در بساطش خنزرپنزر و وسایل دست دوم یافت نمی‌شود، اما مالک جوان آن، خریدار عکس‌های رادیولوژی است و هر کیلو عکس را ٧٠ هزار تومان می‌خرد. او می‌گوید: «نمی دانم این عکس‌ها چه موادی دارند که اینقدر بابت‌شان پول می‌دهند. »انگار شغل و کاسبی جوان اطوکشیده‌ای که با ضایعاتی‌های این خیابان بده‌بستان دارد و برایش عکس‌های رادیولوژی را تهیه و انبار می‌کنند، راز مگو است و طرف‌های معامله اش از کار و کسب او بی‌خبرند.
ضایعاتی‌های خیابان فروردین دندان گردترند و برای این طلق‌های مصور پول کم‌تری خرج می‌کنند. محمود یکی از بساطی‌های این خیابان است که بدون پرداخت کرایه مغازه و خرج و برج اضافی معامله می‌کند. او می‌گوید: «طرف حساب ما کسانی هستند که ضایعات بیمارستانی را جمع‌آوری می‌کنند، وگرنه یکی دو تا عکس رادیولوژی مردم که دردی دوا نمی‌کند.» محمود همه عکس‌ها را درهم نمی‌خرد و برای عکس‌های رادیولوژی سیاه رنگ‌ام آر آی پول بیشتری می‌دهد، ولی فیلم‌های سبز رنگ سی‌تی‌اسکن برایش منفعت زیادی ندارند و هر کیلو را فقط ٢٠ هزار تومان می‌خرد. محمود می‌گوید: «عکس‌های رادیولوژی نقره دارند و وقتی آنها را در کارگاه بازیافت خرد و آب می‌کنند، نقره‌های‌شان جدا می‌شود.»

اجناس نقره ای در ضایعاتی ها | کیمیاگران نقره استخراج می‌کنند



خدمت به طبیعت

به لطف محمود بالاخره با جوان اطوکشیده‌ای که خریدار عمده عکس‌های رادیولوژی است، هم صحبت می‌شویم. او تحصیلکرده است و کلان بودن درآمد بازیافت عکس‌های رادیولوژی را انکار نمی‌کند، اما معتقد است با بازیافت این عکس‌ها به‌جامعه و طبیعت خدمت می‌کند. او می‌گوید: «در ترکیب این عکس‌ها نیترات نقره به‌کار می‌رود که سمی هستند و نباید در طبیعت رها شوند. این عکس‌ها به طور طبیعی تجزیه نمی‌شوند و ما با بازیافت آنها از سمی شدن و آلودگی طبیعت جلوگیری می‌کنیم.»
محمود سال‌ها پیش تصمیم گرفته مانند جوانک اطوکشیده خانه قدیمیش را به‌کارگاه بازیافت نقره تبدیل کند، ولی ناشی بودن کار دستش داده و اسید پوست یکی از دستانش را کاملا از بین برده است.
این‌روزها دیجیتالی شدن عکس‌های رادیولوژی کار و کسب کیمیاگران نقره و فروشندگان عکس‌های رادیولوژی را کساد کرده، اما هنوز هم بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند برای تشخیص بیماری‌ها و شکستگی‌ها از همان عکس‌های رادیولوژی طلق مانند قدیمی استفاده کنند.

کد خبر 821476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یعقوب IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    عمده استخراج نقره از ضایعات از فیلم های مصرف شده در رادیوگرافی صنعتی که بابت تست جوش لوله ها و مخازن در پالایشگاهها و لوله های انتقال گاز و همچنین از داروی ثبوت (فیکس) این فیلمها هست.
  • زهرا IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    فیلم های رادیولوژی را خرد وآب نمی کنند ، آنها را در دیگ های بزرگ آب و اسید می ریزند و می شویند ، یک لایه از نقره از روی آنها جدا می شود و رسوب می کند و همین نقره است. در ضمن چندان هم به طبیعت خدمت‌نمی کنند بلکه خیلی هم‌خسارت‌وارد می کنند ، چون همین آب و اسید را پس از مدتی که استفاده کردند ، دور می ریزند ، بستگی دارد که کارگاه در کجاست ، مثلا اگر در روستا و زمین کشاورزی باشد ، در همین زمین ها می ریزند که یک عدد گیاه هم رشد نمی کند ! و ... .
  • DE ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 2
    فقط چرت می‌نویسن بابا بیخود چیزی رو که نمی‌دونید نگین اینقدر درصش کمه که پول بازیافتش نمیشه
  • رضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    1 1
    اینقدرها نقره نداره که خیلی ها درگیرش بشن ، همان یکی دو نفر که هستند کفایت آنها را میکند و تعدادی واسته .
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    2 1
    چرا از کسب و کاری که سر در نمی‌آورید إضحار نظر میکنید بخدا اینجور که به خورد مردم میدید که طرف یک شبه پولدار شد نیست با کسب و کارهای دیگر فرقی نمیکند و خطر ناک تر هم هست در این میان هستند که از ندانستن بعضی چیزهای نایاب یکمی پول اضافه آن هم شانسی گیرشان بیاید و گرنه دولت کاری کرده که تمامی کسبه فقط به فکر نان شب باشند وجولان فقط در رانت است
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    اتفاقا با فروش ضایعات الکترونیکی که حاوی فلزات ارزشمندی مثل طلا و نقره هستند به سایت های ضایعاتی مثل بازار ضایعات (bazarezayeat.com) می توان به فرایند بازیافت آنها واستخراج نقره و طلا کمک کرد.