دانشمندان برای حدود یک قرن به دنبال یافتن دلایل دقیق رنگ زرد ادرار انسان بوده‌اند، اکنون آنها می‌گویند آنزیمی را یافته‌اند که مسئول زنجیره‌ای از وقایع است که در نهایت این رنگ ایجاد می‌کند.

URINE

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران می‌گویند این یافته‌های جدید می‌تواند بینش‌های جدیدی درباره بیماری‌های که با علامت زردی یا یرقان همراهی دارندِ، به دست دهد.

برانتلی هال، نویسنده اصلی مقاله این بررسی که استادیار دانشکده زیست‌شناسی سلولی و ژنتیک مولکولی دانشگاه مریلند در آمریکا است، می‌گوید: «کشف این آنزیم بالاخره رمز و راز ایجاد رنگ زرد ادرار را آشکار می‌کند»

او گفت: «شگفت‌آور است که این همه طول کشیده است تا یک پدیده زیستی روزمره توضیح داده شود، و گروه ما از اینکه می‌تواند بالاخره این موضوع را توضیح دهد هیجان‌زده است."

همه ماجرا از تجزیه میلیاردها سلول قرمز خون بدن پس از پایان یافتن عمر شش ماهه آنها شروع می‌شود.

دانشمندان از مدت‌ها پیش دریافته‌اند که بیلی‌روبین، یک رنگدانه نارنجی روشن، محصول جانبی این تغییر سلولی (تجزیه پروتئین هموگلوبین درون سلول‌های قرمز) است. بیلی‌روبین به روده ترشح می‌شود تا آماده دفع شود.

در حالی که بیلی‌روبین در این ایستگاه انتظار گوارشی منتظر است، میکروب‌های روده مشغول شکستن آن به مولکول‌های دیگر می‌شوند.

به گفته هال، میکروب‌های روده آنزیم «بیلی‌روبین ردوکتاز» را رمزگذاری می‌کنندو این آنزیم است که بیلی‌روبین را به یک محصول فرعی بی‌رنگ به نام «اوروبیلینوژن» تبدیل می‌کند. اوروبیلینوژن سپس به طور خود به خودی به مولکولی به نام اوروبیلین تجزیه می‌شود.

به گفته این پژوهشگران همین مولکول نهایی یعنی اوروبیلین است که مسئول رنگ زردی است که همه ما با آن آشنا هستیم.

این پژوهشگران یافته‌های خود را در این باره را در ۳ ژانویه در مجله Nature Microbiology منتشر کردند.

کشفی که درک ما را از بیماری‌ها متحول می‌کند

شناسایی آنزیم بیلی‌روبین ردوکتاز و اوروبیلینوژن علاوه بر پاسخ به یک معمای فیزیولوژیکی طولانی‌مدت، می‌تواند درک ما را از بیماری‌های متفاوت افزایش دهد.

به عنوان مثال، این پژوهشگران دریافتند که بیلی‌روبین ردوکتاز عملا در نوزادان، و همچنین افراد مبتلا به التهاب روده، وجود ندارد. بنابراین، آنها این فرضیه را مطرح کردند که کمبود بیلی‌روبین ردوکتاز ممکن در زردی نوزادان و تشکیل سنگ‌های صفراوی (در افراد دچار التهاب روده شایع‌تر است) نقش داشته باشد.

این پژوهشگران می‌گویند اکنون که این آنزیم را شناسایی شده است، می‌توان شروع به بررسی این موضوع کرد که چگونه باکتری‌های روده‌ای ما بر میزان‌های بیلی‌روبین در گردش خون و بیماری‌های مرتبط مانند زردی تأثیر می‌گذارند. این کشف بنیانی برای درک وقایعی است که در محور روده-کبد رخ می‌دهد.

کد خبر 821475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha