جنبش شتاب‌گرایی موثر یا Effective Accelerationism، معتقد به پیشرفت سریع تکنولوژی است و تا زمانی که بتوان از آن کسب درآمد کرد، اهمیتی نمی‌دهد که هوش مصنوعی بخواهد جایگزین انسان شود.

روبات هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بیزنس اینسایدر، طرفداران شتاب‌گرایی موثر، سرسخت‌ترین جناح طرفدار فناوری و هوش مصنوعی هستند. این جنبش از رشد و توسعه هوش مصنوعی - و کسب سود - بدون حفاظت یا وضع مقررات پشتیبانی می‌کند. حامیان این ایده بر این باورند که پیشرفت‌های هوش مصنوعی می‌تواند تکامل آگاهی دیگری ایجاد کند.

در حالی که در سیلیکون‌ولی بحث بر سر چگونگی تنظیم مقررات برای هوش مصنوعی است، جنبش شتاب‌گرایی موثر طرفدار پیشرفت بی‌چون‌وچرای هوش مصنوعی است. در سمت دیگر ماجرا، نگرانی بر سر چگونگی عملکرد هوش مصنوعی در آینده وجود دارد و این گروه دوم به دنبال وضع مقررات دقیق برای این استفاده از این فناوری هستند.

حامیان ایده شتاب‌گرایی موثر مانند گری تان، مدیر عامل شتاب‌دهنده استارت‌آپی وای کامبینیتور و بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری اینشیالایز کپیتال اصرار دارند که طرفداری از این جنبش به معنی موافقت با جایگزینی روبات با انسان نیست و پیشرفت اصلا به این معنی نیست. این جنبش گروهی از شخصیت‌های متفاوت را به خود جذب کرده است، از جمله مارک آندرسن، سرمایه‌دار و مارتین شکرلی، کلاهبردار محکوم.

در مقابل نوع‌دوستی موثر یا «EA» در سال ۲۰۲۳ توسط چهره‌های تاثیرگذار فناوری مانند سم بنکمن فرید و ایلان ماسک تبلیغ شد، اگرچه منشاء دقیق آن نامشخص است.

امت شیر، مدیر عامل موقت سابق اوپن ای‌آی در مصاحبه‌ای با مریدین گفت: «طرفداران نوع‌دوستی موثر و شتاب‌گرایی موثر عمدتا افراد مشابهی هستند. تنها تفاوت آن‌ها قضاوت ارزشی در مورد این است که آیا مسئله نابودی بشریت مطرح است یا نه.»

طرفداران شتاب‌گرایی موثر بر این باورند که ایجاد یک تکینگی هوش مصنوعی، که در آن فناوری فراتر از نقطه کنترل انسان پیشرفت می‌کند، نه تنها اجتناب‌ناپذیر، بلکه مطلوب و بخشی ضروری از تکامل فراتر از بشریت است. آن‌ها معتقدند سرمایه‌گذاری برای رسیدن به این مرحله می‌تواند به معنای رسیدن به پول هنگفت باشد، زیرا این مسیر باعث افزایش مناقشات و علاقه به صنعت هوش مصنوعی می‌شود، که توسعه آن چنان تغییرات شدیدی در بازار ایجاد می‌کند که گلدمن ساکس تخمین می‌زند هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را طی ۱۰ سال آینده ۷ تریلیون دلار یا ۷ درصد افزایش دهد.

یک وب‌سایت مملو از اصطلاحات تخصصی که کتاب مقدس شتاب‌گرایی موثر را منتشر می‌کند، «پیشرفت تکنوکاپیتالسم» را اجتناب‌ناپذیر توصیف می‌کند و طرفداران شتاب‌گرایی موثر را به عنوان کسانی که «آینده را محقق می‌کنند» تحسین می‌کند.

در این سایت آمده است: «به جای ترس، ما به فرآیند انطباق ایمان داریم و می‌خواهیم این امر را تا حد ممکن تسریع کنیم: تکینگی تکنوکاپیتالیسم». ما هیچ قرابتی با انسان‌های بیولوژیکی یا حتی ساختار ذهن انسان نداریم. ما پساانسان‌گرا هستیم به این معنا که شکل‌های بالاتر انباشت انرژی آزاد را بر اشکال کمتر انباشت انرژی آزاد برتر می‌دانیم. هدف ما تسریع این فرآیند برای حفظ نور تکنوکاپیتالیسم است.»

در حالی که طرفداران شتاب‌گرایی موثر می‌گویند که آنها هیچ عشقی به انسان‌های بیولوژیکی ندارند، همچنان حرکت خود را «طرفدار انسان» توصیف می‌کنند، اما از نظر آن‌ها این فناوری است که ما را نجات می‌دهد نه خودمان.

سرمایه‌گذاری در آینده‌ای پساانسان گرایانه

همانطور که وبلاگ طرفداران شتاب‌گرایی موثر بیان می‌کند، ایجاد تنوع ادراکی نتیجه اجتناب‌ناپذیر توسعه بی‌ قید و شرط هوش مصنوعی است و تجارت در حال رونق گرفتن است. طبق فهرست میداس سید فوربز، تان یکی از سرمایه‌گذاران برتر فناوری است و از طریق وای کامبینیتور در بیش از ۱۰۰ استارت‌آپ مختلف هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است.

مارک اندریسن میلیارد، که یک مانیفست ۵۰۰۰ کلمه ای نوشته و منتشر کرده و جزئیات حمایت خود از توسعه سریع هوش مصنوعی را در آن نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری زیادی در این صنعت داشته است. شکرلی که با افتخار در کنار نام کاربری خود در X، طرفداری‌اش از شتاب‌گرایی موثر را اعلام کرده، پس از آزادی از زندان به دلیل کلاهبرداری در اوراق بهادار، یک تجارت هوش مصنوعی به نام دکتر گوپتا تاسیس کرد. این سرویس یک «دستیار مراقبت‌های بهداشتی مجازی» است که به کاربران اجازه می‌دهد از یک چت‌بات مشاوره پزشکی دریافت کنند. این روبات به شدت توسط کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است، که قبلا نگرانی‌هایی را در مورد اخلاقیات یک روبات سلامت که توسط فردی محکوم به کلاهبرداری اداره می‌شود، مطرح کرده بودند.

شتاب‌گرایان می‌گویند که قدرت تصمیم‌گیری درباره آینده ما در دست گروهی از برادران سیلیکون‌ولی خواهد بود که «تداوم برتری فرهنگی» خود را بر دیگران جشن می‌گیرند. اما مخالفان می‌گویند که آینده تاریک است.

نانسی کانل، محقق امنیت زیستی در دانشگاه راتگرز، به پولیتیکو گفت: «طنز این است که این‌ها افرادی هستند که قاطعانه معتقدند که کارشان درست است. و این واقعا ناراحت‌کننده است. مثل این است که فکر کنیم سنجاب‌ها می‌توانند بشریت را کنترل کنند.»

برای شتاب‌گرایی موثر دنیا ساده است: هوش مصنوعی مشکلات ما را حل می‌کند، زیرا ما آن را می‌خواهیم، و ما هستیم که آن را برنامه‌ریزی می‌کنیم. فرصت بی پایان است، و در پایانِ رنگین‌کمان هوش مصنوعی، تکینگی است که ارزشی بیش از طلا دارد.

رومن یامپولسکی، مدیر آزمایشگاه امنیت سایبری در دانشگاه لوئیزویل، به بیزنس اینسایدر گفت که این یک روشی ساده‌لوحانه برای تفکر در مورد اب‎‎رهوش است.

یامپولسکی گفت: «چرا فکر می‌کنند که می‌توان به طور نامحدود یک ماشین فوق هوشمند (شبیه خدا) را کنترل کرد؟»

یامپولسکی در تلاش است تا به صنعت هشدار دهد که آینده صاحبان هوش مصنوعی که این شتاب‌گرایان به سرعت در تلاش برای راه‌اندازی آن هستند، می‌تواند واقعا بسیار بد باشد. او می‌گوید ترسیده و محتاط بودن بهتر از متاسف بودن است.
در حالی که هوش مصنوعی به خوبی توسعه یافته و قدرت کمک به غربالگری سرطان، افزایش دسترسی برای افراد معلول، حفظ حیات وحش، مبارزه با گرسنگی در جهان و حتی کمک به بحران آب و هوا را دارد. اگر هوش مصنوعی شروع به فکر کردن به خود و تعیین تکلیف برای بشریت بدون کنترل انسان کند، دیگر کاربری‌ مفیدش را از دست می‌دهد.

یامپولسکی معتقد است که یا قبل از رسیدن به هوش مصنوعی فوق بشری کار را متوقف می‌کنیم، یا همه می‌میریم و نباید روی ۸ میلیارد انسان آزمایش‌های خطرناک انجام داد.

کد خبر 820491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بشریت نادان نابود بشود که خوب است.!!!