هرویک یاری‌جانیان گفت‌: دیپلماسی اقتصادی ایران به مراتب چابک‌تر شده است و عمده‌ترین دلیل این اتفاق را باید توجه وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی دانست.

یاری جانیان

به گزارش همشهری آنلاین، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند. درباره اهمیت و تأثیر این موافقتنامه بر اقتصاد حال حاضر کشور با هرویک یاری‌جانیان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نیاز به پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داریم

یاری‌جانیان در ابتدا گفت: کشور ما چندین سال است که مورد هدف تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار دارد. حال برای برون‌رفت از مشکلات و اثرات ناگواری که این تحریم‌ها برای ما ایجاد کردند بالاخص در بحث بخش خصوصی، نیاز به پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داریم. پیمان اوراسیا ذیل پیمان‌های منطقه‌ای هستند که البته ما قبلا در این پیمان بودیم، اما در حال حاضر در مرحله‌های نهایی‌اش قرار دارد که با قطعی شدن این پیمان ایران یک بازار 200 میلیونی را در اختیار خواهد داشت.

کالاهای ایرانی مزیت رقابتی دارند

وی افزود: البته امروزه ایران به موازات این پیمان، پیمان شانگهای را هم دارد، اما آنچه که بیش از هرچیز برای ما حائز اهمیت است همین پیمان و موافقت‌نامه اوراسیا است. ساده‌تر شدن برخی از دسترسی‌های ما مثل داشتن مرزخاکی با ارمنستان، موجب شده تا در عرض 24 ساعت، کالاهای ما وارد سرزمین‌های این پیمان بشود. این یک سوپاپ اطمینان برای ما، بالاخص بخش خصوصی است تا کالاهایی نظیر مواد اولیه، مواد غذایی، مواد پلیمری و... وارد کشورهای مربوطه شوند. نکته مهم این است که این کشورها به این مواد و کالاهای ما محتاج هستند و بدان‌ نیاز دارند، از این جهت، پیمان اوراسیا دارای اهمیت خاصی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کالاهای ما نشان دادند در بازار، مزیت رقابتی دارند، بالاخص با کشورهای همسایه و کشورهای دور دستی مثل چین. به عبارتی کالای ایرانی به اجناس این کشورها طعنه می‌زند. استفاده مهمی که ایران می‌تواند از این پیمان بکند این است که با توجه به وضعیت خشکسالی در ایران، ما می‌توانیم از مزیت کشت فراسرزمینی و حتی محصولاتی که آنان درحال تولیدش هستند که در کشور ما محتاج آبیاری زیادی می‌باشند استفاده کنیم مثل برنج و کاغذ. به گمان من حتی در این موازنه تراز ایران مثبت خواهد بود و این وضعیت موجب می‌شود که برای بخش‌های دولتی و خصوصی ایران ارزآوری قابل توجهی صورت بگیرد.

دیپلماسی اقتصادی ایران چابک‌تر شده است

یاری‌جانیان گفت: دیپلماسی اقتصادی ایران به مراتب چابک‌تر شده است. عمده‌ترین دلیل این اتفاق را باید توجه وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی دانست. امروزه بسیاری از کشورها سیستم اقتصادی خود را متأثر از مسائل سیاسی می‌دانند و ایران هم در سیستم سیاسی خود توجه زیادی به موضوعات اقتصادی خود داشته است. شاید قبلا این سبک دیپلماسی تنها با چند کشور معدود بود؛ اما امروزه ایران با تمام کشورهای همسایه خود یک ارتباط اقتصادی مؤثر دارد. وزارت خارجه ایران در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه و همسو بوده و از این جهت می‌توان گفت اقتصاد ایران به حرکت افتاده است.

کد خبر 818829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha