سنت چهارپایه‌خوانی یکی از سنت‌های کهن عزاداری در بازار تهران است؛ رسمی ۱۲۰ ساکه اصناف مختلف بازار در آن را زنده نگه‌ داشته‌اند و هنوز هم وقتی محرم از راه می‌رسد این سنت در دل بازار اجرا می‌شود. در ادامه به نقش مرحوم احمد کریمی اصفهانی دبیرکل انجمن‌های اسلامی بازار در زنده نگه داشتن این سنت پرداختیم.

چهارپایه خوانی

همشهری آنلاین – ابوذر چهل‌امیرانی : حاج احمد به موضوعات فرهنگی و مذهبی بازار و پیشینه تاریخی اجرای برخی از رسوم آیینی در بازار نیز توجه می‌کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«محمدعلی حیدری» از دوستان نزدیک و نماینده حاج احمد کریمی در جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار به تلاش‌ حاج احمد برای تداوم اجرای سنت چهارپایه‌خوانی در بازار اشاره می‌کند: «حاج احمد برای حفظ سنت چهارپایه‌خوانی که در بازار تهران بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد شورایی تشکیل داد تا این سنت بی‌کم و کاست حفظ و هر سال محرم به بهترین شکل اجرا شود. از گذشته در در بازار هر صنفی از جمله بزارها، لوازم‌تحریر، اتاق‌سازها و... هیئتی و مراسم مخصوص به خود داشتند. در روزگاری که خبری از سیستم‌های صوتی نبود، دستجات عزاداری وقتی به ورودی تیمچه حاجب الدوله می‌رسیدند چهارپایه‌ای می‌گذاشتند و مداح هیئت روی چهارپایه می‌رفت تا برای عزادران نوحه‌خوانی کند. »

حیدری ادامه می‌دهد: «در سال‌های اخیر به دلیل به توسعه و تغییرات بازار، لازم بود اقداماتی برای اجرای هرچه بهتر این رسم دیرینه انجام شود. حاج احمد شورایی از پیشکسوتان بازار در موضوعات مذهبی تشکیل داد تا هیئات مذهبی بازار و به ویژه این رسم کهن حفظ شود. این اعضا مسئولیت هماهنگی میان هیئات‌ها، ارتباط با نیروی انتظامی و... را برعهده دارند تا هر هیئت زمان مشخصی در محل مورد نظر عزاداری کند و در عین حال در دیگر ایام محرم و عزاداری هم مشکلی برای کاسبی کسبه به وجود نیاید.»

بانی تشکیل شورای مذهبی بازار برای حفظ سنت ۱۲۰ ساله

بانی تشکیل شورای مذهبی بازار برای حفظ سنت ۱۲۰ ساله

کد خبر 818657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha