منچسترسیتی با گورادیولا به اولین تیم انگلیسی تبدیل شد که در یک فصل فوتبالی ۵ جام می‌گیرد.

منچسترسیتی

به گزارش همشهری‌آنلاین، با قهرمانی در لیگ برتر، لیگ قهرمانان، جام‌حذفی، سوپرکاپ اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها، منچسترسیتی به نخستین تیم انگلیسی بدل شد که در یک سال میلادی، قهرمانی در این رقابت‌ها را جشن می‌گیرد. تیم سن‌بالای فلومیننزه در جام‌جهانی باشگاه‌ها حریف سرسختی برای سیتی نبود و ۴ بر صفر بازی را به قهرمان اروپا واگذار کرد.

خولین آلوارس در ۲۲سالگی همه جام‌های ممکن را برده است (۱۴جام)؛ جام‌جهانی، کوپا آمریکا (آرژانتین)، لیگ برتر، جام اتحادیه، جام‌حذفی، جام‌جهانی باشگاه‌ها، کوپا لیبرتادورس و ... او تنها بازیکن آرژانتینی تاریخ است که فاتح تمام این عناوین شده. او در کنار کریم بنزما (الاتحاد) و علی معلول (الاهلی مصر) آقای گل شد.

در این مسابقات که آخرین دوره قبل از فرمت جدید بود (از سال۲۰۲۵ مسابقات جام‌جهانی باشگاه‌ها با حضور ۳۲تیم و هر ۴سال یک‌بار برگزار می‌شود) ۳گل به‌خودی ثبت شد که ۲گل به سود من‌سیتی بود. گل ماریوس هویبراتن (از اوراوارد دایموندز، مقابل منچسترسیتی)، گل یوشیو کویزومی (از اوراوارد دایموندز، مقابل الاهلی) و گل نینو (از فلومیننزه، مقابل منچسترسیتی).

پپ گواردیولا با ۵ عنوانی که سال۲۰۲۳ به‌دست آورد، با عبور از لوچسکیوی رومانیایی به دومین سرمربی پرافتخار تاریخ پس از الکس فرگوسن تبدیل شد. این قهرمانی منچسترسیتی در جام‌جهانی باشگاه‌ها ۲۰۲۳، سی‌وهفتمین جام معتبر دوران مربیگری پپ گواردیولا بود. آمار نشان می‌دهد فاصله او با سرالکس فرگوسن در صدر جدول پرافتخارترین سرمربیان تاریخ، به ۱۲جام کاهش یافته است.

منچسترسیتی از فصل ۳۵-۱۹۳۴ تا قبل از حضور پپ ۱۶جام در ۸۲فصل داشت و در دوران پپ ۱۶جام در ۸فصل به‌دست آورد؛ دقیقا به‌اندازه ۸۲فصل قبل‌تر.

رکوردهای ویژه سیتی با گواردیولا: کسب ۱۰۰امتیاز در لیگ برتر ۱۸-۲۰۱۷، ۴ چهارگانه داخلی ۱۹-۲۰۱۸، ۴ قهرمانی متوالی جام اتحادیه، ۳قهرمانی متوالی در لیگ برتر، کسب ۳گانه برای دومین بار در تاریخ انگلیس (پس از منچستریونایتد)، نخستین پنج‌گانه تاریخ انگلیس (جام‌حذفی، پریمیرلیگ، لیگ قهرمانان، سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها).

پپ گواردیولا در جام‌جهانی باشگاه‌ها با عبور از آنچلوتی به نخستین مربی تبدیل شد که ۴قهرمانی می‌آورد، آن هم با ۳تیم مختلف؛ بارسلونا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، بایرن‌مونیخ ۲۰۱۳ و منچسترسیتی ۲۰۲۳.

گواردیولا در دوران مربیگری موفق شده با هر ۲۳مسابقه یک جام بگیرد؛ ۳۷جام در ۸۴۹بازی.

پرافتخارترین سرمربیان تاریخ فوتبال؛ الکس فرگوسن ۴۹جام، پپ گواردیولا ۳۷جام، میرشئا لوچسکیو ۳۵جام، والری لوبانوفسکی ۳۰جام، اوتمار هیتسفلد ۲۸جام، لوییس فلیپه اسکولاری ۲۶جام، جاک استاین ۲۶جام، ژوزه مورینیو ۲۶جام وکارلو آنچلوتی ۲۵جام.

در پایان مسابقات رودری از منچسترسیتی برنده جایزه توپ طلا شد. کایل واکر توپ نقره و جان آریاس از فلومیننزه توپ برنز گرفتند. رودری در این سال در همه تورنمنت‌هایی که شرکت کرده، بهترین بازیکن جام شده اما نام او بین ۳نامزد جایزه د بست فیفا در سال ۲۰۲۳ نیست.

کد خبر 818243
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha