رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: وضعیت به گونه‌ای است که اگر ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی را به ۱۰ برابر نیز افزایش دهیم، باز هم صندلی برخی رشته‌ها خالی می‌ماند زیرا این رشته‌های تخصصی جذابیتی برای پزشکان ندارند.

محمد رئیس‌ زاده

به گزارش همشهری آنلاین، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به خالی ماندن ظرفیت برخی رشته‌های تخصصی پزشکی اظهار کرد: شرایط دستیاری باید برای پزشکان عمومی جذابیت داشته باشد. مشکل اصلی این است که دوره رزیدنتی به عنوان دانشجویی حساب می‌شود و اولین مطالبه این است که دوره دستیاری به عنوان شغل و کار حساب شود تا حقوق براساس ساعات کار مشخص به آن‌ها پرداخت شود.

وی افزود: در حال حاضر رزیدنت‌ها صبح تا شب در حال تلاش و کار کردن هستند اما حقوق ناچیز دانشجویی به میزان ۸ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

رئیس‌زاده ادامه داد: به دلیل شرایط نامطلوب درآمدی در رشته‌های تخصصی بیهوشی، طب اورژانس، جراحی و اطفال، پزشکان تمایلی به تحصیل در این رشته‌ها ندارند.

وی گفت: با وضعیت موجود، حتی اگر ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی را ۱۰ برابر نیز افزایش دهیم باز هم صندلی برخی رشته‌ها خالی می‌ماند زیرا این رشته‌های تخصصی جذابیتی برای پزشکان ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حوزه زیبایی دچار نوعی رهاشدگی است و ضابطه‌مند نیست و به حال خود رها شده در حالی که برای حوزه‌هایی که تولید سلامت می‌کنند حد و مرز مشخص و تعرفه‌ها پایین تعیین می‌شود و بنابراین با مشکلی به نام مهاجرت شغلی پزشکان از رشته‌های تخصصی به انجام کارهای زیبایی مواجه شده‌ایم.

وی یادآور شد: در شرایطی که پزشکان شاهد این مسئله هستند که برای تحصیل در این رشته‌های تخصصی مجبور هستند به مدت ۴ تا ۵ سال در دوره دستیاری با حقوق ۸ میلیون تومانی فعالیت کنند و پس از متخصص شدن نیز تعرفه پایینی خواهند داشت، به جای ورود به رشته‌های تخصصی ذکرشده، وارد حوزه زیبایی می‌شوند زیرا درآمد زیادی دارد. حوزه زیبایی ـ به دلیل رها شدن و ضابطه‌مند نبودن ـ به شدت جذاب است و حوزه‌های تخصصی دیگر ـ به دلیل تعرفه‌های بسیار پایین ـ دافعه دارند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی راهکار افزایش تمایل پزشکان به تحصیل در این رشته‌های تخصصی را ترمیم تعرفه‌های پزشکان عنوان و تصریح کرد:‌ باید به سمتی برویم که شورای عالی بیمه قیمت تمام‌شده خدمات را محاسبه و لحاظ کند و اجازه دهد که بخش خصوصی تعرفه خود را مشخص کند.

کد خبر 817923
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نگین IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 0
    متاسفانه راهکارهایی که برای حل مساله دارید افتضاح است و نه تنها اینده این رشته ها بلکه اینده کسانی رو هم که از قبل وارد این رشته ها شده اند خراب میکنید ،اینکه بدون امتحان وارد این رشته ها شوند یعنی برای اینده درمان کودکان و اینده اورژانسها اهمیتی نمیدهید که افراد بیسواد وارد شوند !چرا با افزایش تعرفه ها این رشته ها را جذاب تر نمیکنید البته نه از جیب مردم !!
  • زینب IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 0
    اجازه بدهید پزشکان تعهد مناطق محروم زودتر تخصص بگیرند چون اوناحاضرند هزینه دوران تحصیل را بپردازندوتخصص خود را زودتر بگیرند باید تا زمانی که جوان و علاقه دارند ادامه تحصیل دهند
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 1
    دانشجوهای رشته های دیگه همین ۸ تا ۱۰ میلیون ناچیز شما را هم نمی‌گیرند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 1
    خدا را شکر که قبول کردید ۸ تا ۱۰ میلیون ناچیز است پس به نیروهای شرکتی وزارت بهداشت هم که همین قدر حقوق میدن
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 0
    چه میشه کرد دیگه عرب های حاشیه خلیج فارس خنگند و دنبال شاهین بازی و رقاصی و خوش گذرانی دور کشورها پزشک های ما مجبورند جورشون را بکشند یکیش عمان
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 0
    حقوق پزشک را سر وقت پرداخت کنید، بیمه ها خیلی زحمت بکشند ۳ ماه بعد پول ویزیت های دکترها را میدن چرا، سیستمی بشه و مثلا ۱۲ شب تسویه حساب بشه، تعرفه های بیمارستان ها را هم درست کنید، شیفت های بیمارستان ها را هم درست کنید، اینطور نباشه که ظهر یدانه متخصص نداشته باشه، کمی هم بهشان تخفیف مالیاتی بدید اکثرشان برمی‌گردند