لذت شب یلدا به دورهم بودن آن است، اما برای برخی این دورهمی‌ها امکان ندارد یا ترجیح می‌دهند با خانواده بیرون از خانه باشند تا برنامه متفاوت‌تری را تجربه کنند. چه مکان‌هایی در این شب طولانی برنامه دارند و می‌توانند با کمترین هزینه یلدایی هیجان‌انگیز و به یادماندنی برایمان به یادگار بگذارند.

پاتوق ها

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به دورهمی و شرکت در جشن ها هستند، برخی از این پاتوق های یلدایی را معرفی کرده‌ایم.

مقصد: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد

نشانی: بزرگراه حقانی، تقاطع بزرگراه مدرس و اراضی عباس‌آباد

ساعت: ۱۰ تا ۲۴

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید حقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه آفریقا

هزینه: رایگان

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ دارد

معرفی: مجموعه‌ گردشگری و فرهنگی تپه‌های عباس‌آباد از بخش‌های مختلفی مانند گنبد مینا، بوستان آب و آتش، بوستان نوروز، پل طبیعت، باغ نمایش، بوستان توسعه، باغ‌موزه جواهرات و باغ فلسفه تشکیل می‌شود. در این مجموعه برنامه‌های مختلفی برای شب یلدا تدارک دیده شده است.

برنامه‌های مطابق همه سلیقه‌ها

برای طولانی‌ترین شب سال، مسئولان مجموعه تپه‌های عباس‌آباد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که همه گروه‌ها و با همه سلایق بتوانند ساعت‌های خوشی را کنار هم سپری کنند. به‌عنوان مثال آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به بازی‌های بومی و محلی هستند از ساعت ۱۵ تا ۲۰ می‌توانند به بوستان آب و آتش مراجعه کرده و در اختتامیه جشنواره بازی‌های بومی و محلی شرکت کنند. اختتامیه جشنواره انار هم از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در گذر گردشگری آب و آتش برپا خواهد بود. البته برای انار نمایشگاهی هم با عنوان دانه‌های انار تا ساعت ۱۶ در کوشک باغ هنر دایر است.

رنگ سبز و قرمز بر پل طبیعت

در این شب طولانی، خانواده شهدا در کوشک باغ هنر گرد هم می‌آیند و برای آن دسته از افرادی هم که به جشن و موسیقی‌های سنتی علاقه‌مند هستند، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است. به‌عنوان مثال برنامه موسیقی خیابانی و کاریکاتور در پل طبیعت و کبوترخانه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برپاست. پل طبیعت هم از ساعت ۱۷ تا ۲۴ به رنگ‌های سبز و قرمز درخواهد آمد. بخش مهم مراسم هم نورافشانی به همراه بازی‌های خانوادگی و موسیقی اقوام از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در باغ غذاست که شهروندان می‌توانند از این برنامه بهره‌مند شوند.

جاذبه های تهران در طولانی ترین شب سال | پاتوق های یلدایی پایتخت ؛ شب چله کجا برویم؟

مقصد: بازار بزرگ ایران(ایران مال)

نشانی: بزرگراه شهید همت غرب، بزرگراه شهید خرازی

ساعت: ۱۱ تا ۲۲

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه ایران‌خودرو

هزینه: رایگان

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ:دارد

معرفی:بازار بزرگ ایران گرچه مجموعه‌ای تجاری است، اما در مناسبت‌های مختلف به یکی از پاتوق‌های گردشگری مردم تبدیل می‌شود به‌ویژه آن که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای را برای ایام خاص تدارک می‌بیند.

پخت کیک یلدایی

بازار سنتی ایران‌مال یادآور گذشته‌های دور ایران‌زمین است و از چند روز مانده به شب یلدا با پهن‌ شدن سفره‌های متنوع و رنگی در بخش‌های مختلف آن، حال و هوایی خاصی پیدا کرده است. البته برگزاری برنامه ویژه در محدوده تیمچه حاج علی‌اکبر را هم نباید فراموش کرد. در این مکان هر روز برنامه حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی برگزار می‌شود و یکی از چهره‌های شناخته شده صدا و سیما هم در تیمچه اول برای حاضران از آیین کهن ایران صحبت می‌کند. میزبانی از کودکان و اجرای برنامه‌ای در قالب چله خوشمزه هم از دیگر برنامه‌های شب یلدای این مجموعه است که در آن کودکان و نوجوانان پس از آموزش کوتاه کیک پخته و با هم رقابت می‌کنند.

سفره‌های یلدایی در تیمچه‌ها

یکی از بخش‌های جذاب و خاص مجموعه ایران‌مال برپایی سفره‌های یلدایی در بخش‌های مختلف آن است که هر بخش آن متفاوت با دیگری است. به‌عنوان مثال در یک بخش روی کرسی بزرگ تنقلات شب یلدایی به همراه کتاب حافظ قرار داده شده و در بخشی دیگر اناری بزرگ خودنمایی می‌کند. در مقابل‌ هر یک از تیمچه‌ها هم درکنار سفره، شاهنامه‌ای قرار داده شده و نقالی‌خوانی برپاست. برگزاری جشنواره رنگ‌های شب یلدا و آتش بازی هم از دیگر برنامه‌های شب یلدایی این مجموعه است.

جاذبه های تهران در طولانی ترین شب سال | پاتوق های یلدایی پایتخت ؛ شب چله کجا برویم؟
انار قرار داده شده در محوطه مجموعه ایران مال

مقصد: باغ کتاب

نشانی: بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران

ساعت: ۹ تا ۲۱

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: مترو حقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: حقانی

هزینه: رایگان

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

معرفی:بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور یعنی باغ کتاب از ۲۹ تا اول دی‌ماه و حتی در طولانی‌ترین شب سال میزبان خانواده‌هاست و در بخش‌های مختلف آن از بلوک بهارستان تا خیالستان، نگارستان، سروستان و بام‌باغ کتاب برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

انار هدیه‌ای برای شما

برنامه‌های باغ کتاب در آخرین روز پاییز از ساعت ۹ صبح شروع می‌شود و از لحظه ورود به مجموعه افراد با هدیه گرفتن انار می‌توانند ساعت متفاوتی را شروع کنند. البته در ورودی غرفه سفال‌سازی برپا شده که کودکان ونوجوانان می‌توانند در این مکان انارها و هندوانه‌های سفالی را نقاشی کنند. یا در غرفه عروسک‌سازی و کاردستی با وسایل دورریز تابلوهایی با موضوع شب یلدا بسازند.

عکس یادگاری با ننه سرما

در سایر بخش‌های باغ کتاب هم برنامه‌های مفصلی برپاست. در پاتوق دخترانه، کودکان می‌توانند نقاشی کنند و جایزه بگیرند یا ازگلدان‌های قرار داده شده فال حافظ بردارند و با عروسک‌های تن‌پوش و ننه‌سرما در غرفه نیکولو عکس یادگاری بگیرند. البته همزمان با این عروسک‌ها بچه‌ها می‌توانند صورت‌های‌شان را با طرح‌های یلدایی توسط مربی نقاشی کرده و در کنار دکور شب یلدا عکس یادگاری بگیرند. در بخش فکربازیا هم برنامه بازی و قصه برای کودکان و نوجوانان همراه با هدیه اجرایی می‌شود و شرکت‌کنندگان با موسیقی یک رویداد جذاب را خواهند داشت.

جاذبه های تهران در طولانی ترین شب سال | پاتوق های یلدایی پایتخت ؛ شب چله کجا برویم؟

مقصد: برج میلاد

نشانی: بزرگراه شهید حکیم غرب، ورودی برج میلاد

ساعت: ۱۰ تا ۲۲

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: برج میلاد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میلاد در بزرگراه شهید همت

هزینه: رایگان

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ:دارد

معرفی: در برج بلند پایتخت که هر روز تعداد زیادی از مردم برای بازدید از موزه مشاهیر، گنبد آسمان، سکوهای دید باز و بسته(موزه شهرداری) سوار بر آسانسورهای پرسرعت می‌شوند یا از نگارخانه‌ طبقه‌ها دیدن کرده و در سالن همایش‌ها به تماشای کنسرت‌ها می‌نشینند، در شب‌های یلدا هم برنامه‌هایی تدارک دیده شده است.

حافظ‌خوانی و نقالی‌خوانی در لابی

مهم‌ترین برنامه‌های برج بلند پایتخت در لابی آن است. در این شب قرار است تعدادی از هنرمندان تفألی به حافظ زده و آیین حافظ‌خوانی و نقالی‌خوانی را اجرا کنند. شرکت در این بخش از برنامه‌ها برای پیر و جوان، کودک و نوجوان آزاد بوده و می‌توانند در کنار هم ساعت‌های خوشی را سپری کنند.

سفره یلدا در گذرگاه

در کنار حضور در طبقه‌های مختلف برج میلاد، گردشگران می‌توانند در کنار سفره شب یلدا عکس یادگاری گرفته و از ننه‌سرما انار هدیه بگیرند. در سفره نمادهای یلدایی برای گردشگران برج میلاد پهن شده و فقط کافی است افراد به گذرگاه مراجعه داشته باشند. البته همزمان با این موضوع اقوام مختلف هم دستاوردهای خود را با موضوع شب یلدا در مسیر برج تا سالن همایش‌ها به نمایش گذاشته‌اند. البته برنامه های برج تنها به شب یلدا ختم نمی شود و مسابقات کشوری روبیک در سه رده سنی مختلف جمعه اول دی ماه در برج میلاد برگزار می شود.در حاشیه این مسابقه کشوری، شهروندان از ساعت ۱۴ شاهد اجرای بازی های فکری- محیطی و بازی مار و پله به همراه حضور عروسک های تن پوش خواهند بود.

جاذبه های تهران در طولانی ترین شب سال | پاتوق های یلدایی پایتخت ؛ شب چله کجا برویم؟

مقصد: پارک گفت‌وگو

نشانی: گیشا، خیابان نصر، انتهای خیابان شهید علیالی

ساعت: ۹ تا ۲۱

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بوستان گفت‌وگو

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه شهید علیالی

هزینه: رایگان

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ:دارد

معرفی: بوستان گفت‌وگو، یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت است که علاوه بر جذابیت‌های شاخص مانند وجود تندیس‌هایی از چهره‌های شناخته شده و آبنماها، به‌دلیل نمایشگاه‌هایش شناخته شده است و حالا این بوستان محل برگزاری جشنواره یلداست.

بدون واسطه در بوستان

جشنواره محصولات شب یلدای بوستان گفت‌وگو از ۲۶ آذر شروع شده و تا اول دی‌ ادامه دارد. در این مکان ۱۶۰ تولیدکننده از سراسر کشور محصولات خود را در قالب ۱۴۰ غرفه ارائه کرده‌اند و مایحتاج شب یلدا بدون واسطه و به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. در واقع حضور در این مکان هم فال است و هم تماشا، چون همزمان در شب یلدا می‌توان محصولات را تهیه کرد و در آلاچیق‌های بوستان دور هم بود.

سهم کودکان از یلدا

در نمایشگاه به کودکان هم توجه شده است و در گوشه‌ای از آن کودکان و نوجوانان می‌توانند در اتاقکی کوچک، نقاشی کنند و جایزه بگیرند. همچنین مربی برای آنها از شب یلدا و آیین‌های آن می‌گوید. فال حافظ می‌گیرد و هدایایی به یادگار در اختیارشان قرار می‌دهد. خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار تم‌های شب یلدایی این نمایشگاه عکس‌های زیبایی را به یادگار ثبت کنند.

مقصد: خانه هنرمندان

نشانی: خیابان آیت‌الله ‌طالقانی، خیابان موسوی شمالی، بوستان هنرمندان، خانه هنرمندان ایران

ساعت: ۱۴ تا ۲۱

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: طالقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بهجت‌آباد

هزینه: دارد

عکاسی: دارد

پارکینگ:دارد

معرفی:خانه هنرمندان ایران که از گالری‌ها، سالن‌ها و تماشاخانه‌ای بزرگ به نام استاد انتظامی تشکیل شده، همزمان با شب یلدا پاتوق بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به رشته‌های موسیقی، تئاتر، نمایش و... است که در باغ هنر دور هم جمع می‌شوند.

موسیقی سنتی در خانه هنرمندان

ویژه برنامه‌های بلندترین شب سال خانه هنرمندان شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. برخی در تالار استاد جلیل شهناز بوده و از ساعت ۱۸، گروه‌های موسیقی برنامه‌هایی را به اجرا می‌گذارند و در ادامه حافظ‌خوانی دارند و در بخشی دیگر گروه‌های کنسرت‌گذار در تالارهای این مجموعه به اجرای برنامه پرداخته و شاهنامه‌خوانی خواهند داشت. دیدار با هنرمندان هم بخشی از این فعالیت‌هاست که در آن مردم می‌توانند با اهالی هنر گپ بزنند و کنار سفره یلدا عکس یادگاری بگیرند.

تماشای دورهمی فیلم و تئاتر

در خانه هنرمندان همزمان با شب یلدا برای آن دسته از شهروندان که به تماشای فیلم‌ها و تئاتر علاقه دارند، برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. به‌گونه‌ای که در لابی نمایش فیلم مستند خواهند داشت و در تماشاخانه استاد انتظامی گروه‌های نمایش در ساعت‌های مختلف اجرا دارند. به همین دلیل خانواده‌هایی که علاقه‌مند به تماشای فیلم و تئاتر هستند می‌توانند به این مجموعه مراجعه داشته باشند.

جاذبه های تهران در طولانی ترین شب سال | پاتوق های یلدایی پایتخت ؛ شب چله کجا برویم؟

مقصد: کاخ گلستان

نشانی: تهران خیابان ۱۵خرداد، میدان ارگ

ساعت: ۱۴ تا ۱۹:۳۰

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: مترو پانزده خرداد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه کاخ گلستان

هزینه: فقط هزینه ورودی کاخ

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ:ندارد

معرفی:کاخ گلستان تهران یکی از مقرهای حکومتی دولت قاجار است که آن را با نام قصر گلستان نیز می‌شناسند و این روزها به مجموعه میراث جهانی گلستان هم معروف است. این کاخ در شب یلدا ساعت فعالیتش را بیشتر کرده تا علاوه بر امکان بازدید به پاتوقی برای طولانی‌ترین شب سال تبدیل شود.

بازدید و یلدا با هم

برای بازدید از کاخ گلستان نیاز به ۲ ساعت زمان هست تا علاقه‌مندان بتوانند از عمارت شمس‌العماره، تکیه دولت، عمارت خروجی، اندرون و خوابگاه ناصری دیدن کرده و گشتی در این مجموعه بزنند. در شب یلدا می‌توان به جز بازدید از برنامه‌های یلدایی هم بهره‌مند شد. در این شب گروه‌های نقالی‌خوانی و حافظ‌خوانی دور هم جمع شده و پاتوق غزل‌خوانی برپاست. همچنین سفره شب یلدا دایر بوده و شرکت‌کننده‌ها می‌توانند با عمارت شمس‌العماره و سفره یلدا عکس یادگاری بگیرند.

یک بیت با حافظ

یکی از بخش‌های جذاب برنامه شب یلدای کاخ گلستان گرفتن فال حافظ و خطاطی آن توسط خوشنویسان برای بازدیدکنندگان است. در واقع هر فرد بازدیدکننده‌ای می‌تواند از کاخ یک بیت شعر از دیوان حافظ به یادگار ببرد. همچنین در بخشی دیگر اجرای موسیقی‌هایی برای خردسالان، نونهالان و بزرگسالان همراه با تصنیف‌های سنتی را خواهند داشت.

کد خبر 817491
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha